וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפורום הכלכלי העולמי: הראייה לטווח קצר והגידול בגירעונות מאיימים על כלכלות העולם

אשר שכטר

13.1.2009 / 17:09

דו"ח הסיכונים הגלובליים של ה-WEF: תוכניות התמריצים הממשלתיות עשויות להוביל לנזק בטווח הארוך



גירעונות ממשלתיים עצומים, נפילה נוספת במחירי הנכסים, האטה חריפה בכלכלה הסינית ושינוי אקלימי שיוביל לסכנות בריאותיות ולמתיחות בין העולם המפותח למדינות המתפתחות - אלה רק חלק מהסכנות שבפניהן עומד העולם בשנת 2009. זאת לפי דו"ח הסיכונים הגלובליים השנתי של הפורום הכלכלי העולמי (WEF) שפורסם היום.



הדו"ח, המתבסס על סדרת סדנאות בהשתתפות אנשי עסקים, פרופסורים ומומחים לניתוח סיכונים, פורסם לקראת הכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי שייערך בדאבוס ב-28 בינואר. הדו"ח קורא לקובעי המדיניות ולמנהיגי קהילות העסקים להילחם בסכנות המשבר הכלכלי, וכן לנקוט אמצעי זהירות כדי למנוע מהצעדים שיינקטו בהווה להוביל להחמרת המצב בעתיד.



"התחזית הכלכלית ל-2009 עגומה עבור רוב הכלכלות: השווקים יישארו תנודתיים, הנזילות טרם שבה, האבטלה עולה וביטחון הצרכנים והעסקים נופל לשפל", נאמר בדו"ח, המציין כי "באקלים שכזה, הסיכונים הופכים לחמורים יותר, והנטייה לבהלה ולתגובות שמועילות רק לטווח הקצר מתבטאת ביתר שאת".



הדו"ח מציין 36 סיכונים העומדים בפני העולם בשנה הנוכחית, לפי חלוקה לחמש קטגוריות: סיכונים כלכליים, גיאו-פוליטיים, סביבתיים, חברתיים וטכנולוגיים. המיתון בארה"ב, לפי הדו"ח, עשוי להוביל להאטה חריפה בסין שתוריד את הצמיחה הכלכלית במדינה לרמה של 6% ב-2009, מתחת לתחזיותיה של ממשלת סין לצמיחה של 8% ותחזית הבנק העולמי לצמיחה של 7.5%. ההאטה בסין, לפי הדו"ח, תפגע קשות בכלכלה העולמית המצויה בקשיים גם כך.



כמו כן, מזהיר הדו"ח כי תוכניות התמריצים הכלכליות אותן יוזמות כיום ממשלות ברחבי העולם, בניסיון לעודד את הצמיחה, יעמידו בסכנה את מצבן הפיסקלי העדין גם כך של מדינות כגון ארה"ב, בריטניה, צרפת, איטליה, ספרד ואוסטרליה. "הסכנה היא שהטיפול בחששות המידיים יבוא על חשבון טיפול בגורמים לבעיה וישתול זרעים של בעיות חדשות שישפיעו גם הן במועד מאוחר יותר", נאמר בדו"ח.



למרות הנפילות החדות בשוקי המניות, על רקע הפסדים ומחיקות בסך כטריליון דולר שרשם מגזר הפיננסים העולמי, הזהיר ה-WEF כי הנפילות עלולות להימשך גם בשנה הנוכחית - זאת על רקע ירידות נוספות במחירי הבתים, המניות והאג"ח הקונצרניות בעקבות השווקים המוצפים בנכסים שהם אינם יכולים להכיל.



"המשבר הפיננסי חשף את חוסר התיאום בין קובעי המדיניות, הרגולטורים והממשלות", נאמר בדו"ח, המציין כי אחת הסכנות הבולטות ב-2009 היא חוסר תיאום בין ממשלות, שינקטו על דעתן עצמן צעדים ברמה המקומית כדי לפתור בעיות שהן גלובליות במהותן. עם זאת, מחברי הדו"ח ציינו כי 2009 מספקת הזדמנות לשיפור המינהל התקין ברחבי העולם וחיזוק היציבות הפיננסית, זאת בנוסף להתמקדות באתגרים לטווח הארוך, כמו משאבים טבעיים מוגבלים וההתחממות העולמית.



"ב-2008 התממשו חלק ניכר מהסכנות הכלכליות והפיננסיות. עם זאת, הכלכלה הגלובלית עדיין לא הגיעה לתחתית וחשופה מאד לתנודתיות. אחת הסכנות הגדולות ביותר היא שהקשיים בטווח הקצר יעודדו ממשלות ועסקים לשכוח לנהל את רמת הסיכונים שלהם לטווח הארוך", אמר דניאל הופמן, הכלכלן הראשי של ציריך פייננשל סרוויסס ואחד ממחברי הדו"ח.



הדו"ח מזהיר גם מפני סכנות סביבתיות הקשורות להתחממות העולמית, כגון שטפונות, זיהום אוויר, בצורות ופגיעה בסביבות אקולוגיות, בנוסף לפגיעה נוספת במדינות הסובלות ממשאבים טבעיים מוגבלים, כמו מים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully