וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות הראשונה של אובמה

עמי גינזבורג

14.1.2009 / 7:07

BenchMarker



>> בשבוע הבא תלבש אמריקה חג ליום אחד ותריע לנשיא החדש שייכנס לבית הלבן. ואולם החגיגות יישכחו במהירות כשאובמה יבקש מהקונגרס לאשר תוכנית תמריצים בהיקף חסר תקדים של כ-800 מיליארד דולר. וגם זה סכום לא סופי.

הסכום העצום שבכוונת הממשל להוציא צפוי לפעור בתקציב ארה"ב גירעון עצום של כ-1.2 טריליון דולר, כ-8% אחוזי תוצר - כמעט פי שלושה מגירעון השיא שנרשם ב-2008. אם אמריקה לא תשתמש בכסף הזה בתבונה, המיתון שאליו היא נכנסת עלול להימשך עוד שנים רבות.



אחד הדברים המטרידים בתוכנית של אובמה הוא הניסיון להמריץ את הכלכלה באמצעות החזרי מס לאזרחים בהיקף של כ-300 מיליארד דולר, או כ-1,000 דולר למשפחה. מומחים שהשתתפו בשבוע שעבר בכנס התאחדות הכלכלנים האמריקאית (AEA) תהו אם החזרי המס האלו יהיו אפקטיוויים, משום שהאזרחים המודאגים עלולים לחסוך אותם במקום להשתמש בהם לצריכה שוטפת. אם זה מה שמפריע לכלכלנים בארה"ב, המצב הוא באמת חמור - משום שהגדלת הצריכה נראית כמו הדבר האחרון שצריכה לעשות אומה שהתרגלה לחיות ולצרוך מעבר ליכולותיה. אם כבר עדיף היה שהחזרי המס האלו ישמשו את האזרחים להקטנת חובותיהם ולא לצריכה שוטפת.



החזרי מס לאזרחים, במיוחד כשהם נעשים כצעד חד פעמי, הם צעד פופוליסטי חסר תועלת ממשית. הקטנת שיעורי מס בצורה מסודרת יכולה אמנם לעודד השקעות של המגזר הפרטי, אבל רק אם היא נעשית כחלק מתוכנית ארוכת טווח.



מערכת המס נועדה לחלק את הכנסות המדינה מחדש ולהעביר קצת מאלו שיש להם לאלו שאין להם באמצעות השקעות בפרויקטים ובשירותים ציבוריים. כסף שהממשל גובה מאזרחיו צריך ללכת להשקעות ציבוריות שיחזירו את עצמן על פני זמן ארוך. הוא צריך ללכת להשקעה בכבישים, גשרים, מסילות ברזל, חינוך, שירותי רפואה, וכן בחידושים טכנולוגיים, או בשיפור הסביבה. הוא צריך ללכת להשקעות שיחזיקו מעמד לאורך שנים ויוכלו לסייע למשק האמריקאי לשפר את כושר התחרות שלו ולייצר מקומות עבודה חדשים.



הניסיון של אובמה לקצר את תקופת המיתון אינו יכול לעבור דרך חלוקת מתנות שיגרמו לאמריקאים להוציא את כספם על מוצרי צריכה מתכלים, כמו עוד מקרר או עוד מכונית חדשה. זה יהיה בזבוז משווע של כסף וזמן - שני משאבים שהם יקרים מדי מכדי להשתמש בהם באופן כה לא יעיל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully