וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך משכנעים את הציבור למכור מניות בשליש מערכן

מאת שרית מנחם

14.1.2009 / 7:07

בעל השליטה בחברת מתמ פירסם הצעת רכש למניות החברה במחיר המהווה שליש מהונה העצמי. במניה אין סחירות. הראל פיא הודיעה כי תיענה בחיוב, ושאר המשקיעים ייאלצו להסכים להצעה



>> שמעון קדם, בעל השליטה במתמ, מעוניין למחוק את החברה שלו מהמסחר באחד העם. ב-4 בינואר הוא פירסם הצעת רכש שבה הוא מציע לבעלי המניות לרכוש את אחזקותיהם (10%) במחיר של 16.15 שקל למניה, מחיר השוק ביום הפרסום. לא די בכך שהמחיר המוצע הוא מחיר השוק, המחיר שמציע קדם נמוך ב-65% מההון העצמי למניה שמציגה מתמ - 46 שקל למניה.



מדוע קדם מציע לבעלי המניות לרכוש את אחזקותיהם בחברה בשליש מהונה העצמי? כי הוא יכול. קדם מחזיק ב-88% ממניות מתמ, כך שכל שנותר לו הוא לאסוף כ-7% נוספים. הראל פיא, שמחזיקה ב-6.8% מהמניות, כבר הודיעה שהיא נענית להצעה. ב-19 בינואר יתקבלו תוצאות הצעת הרכש. אם הראל פיא תיענה להצעה באופן רשמי, יחזיק קדם בכ-95% ממניות מתמ - ואת יתר המניות הוא יוכל לרכוש בהצעה כפויה.

בחינת הנתונים הכספיים של מתמ מדגישה את העסקה הגרועה שמציע קדם למשקיעים. מתמ היא חברת נדל"ן מניב רווחית, עם נכסים שנהנים מתפוסה מלאה. אם כך, מדוע המוסדיים מסכימים להצעה של קדם? כי אין להם ברירה. בשנה האחרונה המחזור היומי הממוצע במניה הוא 6,300 שקל. במשך חודשים שלמים לא בוצעה אף לא עסקה אחת במניה, ומשקיעים מהציבור פשוט תקועים עם הסחורה. קדם מודע למצב. כך, הוא מצליח לקנות את המניות בשליש מחיר ולעשות עסקה מצוינת על חשבונם של המשקיעים מהציבור.



כמו כן, למרות רווחיותה של מתמ, החברה לא חילקה דיווידנד בשלוש השנים האחרונות. בהצעת הרכש היא גם מציינת כי אין לה כוונה לשנות את המדיניות בעתיד. גם קדם, בעל השליטה, לא נהנה ממדיניות הדיווידנדים, אבל הוא יכול להסתפק בעלות שכר שנתית של 2 מיליון שקל. כמו כן, שלושה מבניו הם נושאי משרה בחברה ומועסקים בה בתנאים נדיבים.



מתמ סיימה את הרבעון השלישי של 2008 עם רווח של 3.2 מיליון שקל, לעומת רווח של 1.9 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2007 - עלייה של 68%. את שלושת הרבעונים הראשונים של 2008 סיימה החברה עם רווח נקי של 11.6 מיליון שקל, תוצאות דומות לאלו שהציגה בתקופה המקבילה ב-2007. את 2007 כולה היא סיימה עם רווח של 18.8 מיליון שקל.



ברבעון השלישי של 2008 דיווחה החברה על תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת של 2.3 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של 200 אלף שקל ברבעון המקביל. לפי הדו"חות לרבעון השלישי של 2008, ההון העצמי של החברה הסתכם ב-172 מיליון שקל.



במפרט הצעת הרכש מציינת מתמ כי "לאור היקפי המסחר של מניות החברה בבורסה ולאור שיעור אחזקות הציבור במניות החברה, אין הצדקה להמשך המסחר במניות ולהמשך היותה של החברה ציבורית". עוד הם מציינים כי "הצעת הרכש מיטיבה עם בעלי המניות בכך היא מאפשרת להם לממש את אחזקותיהם בחברה, בפרט לאור היקפי המסחר במניות החברה בבורסה". אם הצעת הרכש תתקבל במלואה, תשלם מתמ עבור כל המניות שנמצאות בשוק (10% ממניות החברה) 6 מיליון שקל.



תגובת הראל פיא



"ההשקעה במתמ היא בשווי נמוך יחסית. בסך הכל מדובר בהשקעה בהיקף של כ-3 מיליון שקל. הראל פיא פועלת לטובת מחזיקי היחידות בקרנות הנאמנות שבניהולה ובמסגרת זו עליה לדאוג לנזילות של השקעתם. מאחר שמדובר בקרנות נאמנות ולא בגוף פנסיוני, שיקולי ההשקעה חייבים לכלול את נושא הנזילות והיכולת להשיא תשואה מקסימלית, במאפיינים המוגדרים של הקרן, בטווח הקצר. מניית מתמ היא בלתי סחירה ובשנה האחרונה כמעט ולא היו בה עסקות.



"לאור זאת, הצעת הרכש שפורסמה היוותה הזדמנות מבחינת הראל פיא לממש השקעה זו, כאשר מחיר הצעת הרכש מהווה מבחינת הראל פיא מחיר מינימום לצורך המימוש, והצעת הרכש אמורה ליצור התמחרות בין גורמים שונים שיהיו מעוניינים לרכוש את חבילת המניות. בהתאם לכך, הראל פיא הודיעה על כוונתה הראשונית להיענות להצעה, אך הותירה בידיה את הזכות שלא להיענות להצעה, וזאת עד למועד האחרון להיענות - 19 בינואר 2009.



התוכנית של הראל פיא מוכיחה את עצמה, ואכן כבר התקבלו הצעות במחיר הגבוה ממחיר הצעת הרכש, ויש להניח שעוד לא נאמרה המילה האחרונה. מטבע הדברים לא ניתן לתת פרטים על המהלכים שנעשים, כדי לא לפגוע ביכולת להשיא את מחיר המימוש לטובת מחזיקי היחידות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully