וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים פסימי: הכלכלה האמריקאית תתכווץ ב-2% ב-2009

טל לוי

14.1.2009 / 10:26

נקודת האור: במחצית השנייה של שנת 2009 צפוי שיפור ברווחיות 500 החברות הגדולות בארה"ב


סקירה פסימית למדי מגיעה הבוקר מיחידת המחקר שבחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים: קצב הצמיחה של הכלכלה הגלובלית צפוי להיוותר ברמה כמעט אפסית (כ-0.5%) בשנת 2009, על רקע המשבר החמור ביותר שפקד את העולם מאז 1929. על פי תרחיש זה, צפויה הכלכלה האמריקנית להתכווץ בכ-2% ובגוש האירו וביפאן צפויה צמיחה שלילית של בין 2.0% ל-2.5%. המשקים המתעוררים ימשיכו לצמוח, אם כי בקצב איטי הרבה יותר. גרוע מכך, בבנק הפועלים סבורים כי הגורמים השליליים שהעיבו על הכלכלה הגלובלית ועל השווקים בחודשים האחרונים עדיין שרירים וקיימים: משבר נזילות חמור; המשך הידרדרות ענף הנדל"ן; האטה גלובלית בייצור ובצריכה; וכשל מבני ההולך ונחשף בשוקי ההון.

גם במישור הריאלי צפויה הרעה בטווח הקצר מאד, שכן רווחיות החברות המשתייכות למדד ה-S&P 500 צפויה להוסיף ולהתכווץ בשלושת הרבעונים הקרובים ולהעיב על השווקים. עם זאת, כבר במחצית השנייה של שנת 2009 צפוי שיפור ברווחיות, כך שבסיכום שנתי צפויה רווחיות החברות לרשום ירידה מתונה יותר של כ-2%, לעומת ירידה של כ-11% בשנת 2008.

רווחיות החברות ב-5 הרבעונים האחרונים



בהסתכלות על התמונה הכוללת מונים בבנק הפועלים מספר גורמים תומכים, המשפיעים לחיוב הן על הכלכלה והן על השווקים: תוכניות סיוע ממשלתיות חובקות עולם, מדיניות מוניטארית מרחיבה, ירידת מחירי הסחורות וירידת השערים החדה בשוקי המניות, שהובילה לירידה חדה במכפילי הרווח החזויים של מדדים רבים ברחבי העולם. על פי הקונצנזוס, צפויות תוכניות הסיוע לבוא לידי ביטוי במישור הכלכלי ביתר שאת בשנה הקרובה, וסביר להניח כי מקבלי ההחלטות בעולם יוסיפו לתמוך בכלכלותיהן, ויעשו "ככל הנדרש" על מנת לעלות על 'דרך המלך', גם במחיר הגדלה משמעותית של הגירעונות והחוב הלאומי.

בבנק הפועלים כותבים כי בחודשיים האחרונים ניכרת הקלה מסוימת בשוקי ההון הגלובליים. סימני ההפשרה בשוק האשראי הינם ראשוניים בלבד, כאשר מרבית האינדיקטורים טרם שבו לרמתם הנורמלית ערב המשבר. "ירידות השערים החדות אותן חוו השווקים בשנה האחרונה מגלמות בחלקן את התממשותו של תרחיש המיתון העולמי. לאחרונה מורגשת התמתנות ברמת הלחץ בשווקים. 'רגיעה' זו עשויה להתבטא במסחר סביב הרמות הנמוכות הנוכחיות לאורך זמן. החמרה בתסריט הכלכלי והפיננסי, כפי שפורט לעיל, אינה בלתי נמנעת. מכיוון שעדיין מוקדם לקבוע כי 'הרע מכל כבר מאחורינו', אין אנו רואים כעת הזדמנות להגדלת הרכיב המנייתי, והמלצתנו היא להמשיך ולהדגיש בפני הלקוחות את רמת הסיכון המאפיינת עדיין את השווקים, תוך התאמתה לפרופיל הסיכון ולליבון צרכים אישי של הלקוחות" כותבים בבנק.



אשראי זול סיפק את הדלק למשבר

מסתמן כי המיתון הכלכלי, אשר פרץ בחודש דצמבר 2007 (בבנק הפועלים מסתמכים בעניין זה על הלשכה למחקר כלכלי בארה"ב הנחשבת לפוסקת הרשמית בכל הנוגע לתחילתו וסופו של מיתון) ונמשך עד כה למעלה מ-13 חודשים, הינו המשבר הארוך והעמוק ביותר אותו חוותה ארה"ב מאז מלחמת העולם השנייה. מוסכם כיום כי אשראי זול ועודף נזילות הם שסיפקו את הדלק להיווצרותה של בועת הנדל"ן, הפיננסים והצריכה בעשור האחרון.

תיאבון גובר לתשואות יתר תוך הגדלת מינופים של חברות פיננסיות וקרנות הון סיכון; שיווק אגרסיבי של משכנתאות ללווים בעייתיים; ירידה מוגזמת במרווחי הסיכון בשוק האשראי והגדלת הצריכה הפרטית על חשבון החיסכון - ליבו גם הם את התפתחותה של הבועה והובילו להתפוצצותה הבלתי נמנעת. משבר הנדל"ן, אשר היווה את יריית הפתיחה, גלש עד מהרה לסקטור הפיננסים, שנאלץ להתמודד עם מחיקות והפסדים בהיקף של כטריליון דולר. מכאן ההידרדרות הייתה מהירה, התפתחה לכדי משבר אמון חוצה יבשות וסקטורים, וסחפה אחריה את הכלכלה הגלובלית כולה (צריכה, תעסוקה וצמיחה).

מוסכם כיום כי שורשי המשבר הנוכחי נעוצים בשנים ארוכות של צריכה מעבר ליכולות הריאליות שהתאפשרה מנגישות כמעט בלתי מוגבלת לאשראי. עד פרוץ המשבר, היווה הצרכן האמריקני מנוע צמיחה עיקרי של הכלכלה; למעלה מ-60% מהגידול בתוצר האמריקני לאורך השנים, וחלק לא מבוטל מהתוצר העולמי, ניתן לזקוף לזכותו של הצרכן האמריקני. יחד עם זאת, למרות הגידול העקבי בהיקפי הצריכה, נותרה ההכנסה הריאלית של משקי הבית בארה"ב בעינה, ברמה שנתית של כ-60 אלף דולרים. את הגידול בצריכה ניתן להסביר באמצעות מספר מרכיבים: ראשית, ירידה חדה ברמת החיסכון, אשר לובתה בעלייה עקבית בשווי נכסי הנדל"ן וניירות הערך; שנית, גידול עקבי בהיקפי החוב של הציבור האמריקני, בעידודם של חברות האשראי והבנקים למשכנתאות; ושלישית, רגולציה רופפת שאפשרה למוסדות פיננסיים ולחברות המשכנתאות להוסיף ו'לחלק' אשראי זול, תוך התעלמות מהעלייה ברמת הסיכון.

התפוצצות בועת הנדל"ן, תוך ירידה חדה בערך הנכסים, היוותה בסיס למשבר הצריכה אשר פקד את הכלכלה האמריקנית במהלך השנה האחרונה. כיום, מעיבים על הצריכה מספר גורמים מרכזיים: המשך קיפאון בשוקי האשראי, על רקע מוטיבציה נמוכה של בנקים להלוות כספים, ויכולת מוגבלת של צרכנים למנף עצמם כבעבר; פגיעה בעושר הפיננסי של הצרכן האמריקני, הן על רקע ירידה בערך הנדל"ן והמניות והן על רקע עלייה באבטלה, תוך ירידה ביכולתו וברצונו לצרוך; ירידה באמון ובביטחון הצרכנים, על רקע ההידרדרות במצב הכלכלי; וכן עלייה הדרגתית ברמת החיסכון של הצרכן האמריקני, מרמה אפסית בשנת 2008, עד לרמה של 6%-10% מההכנסה הפנויה בשנת 2011.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully