וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוגשו כתבי אישום נגד 9 דירקטורים ונושאי משרה בבנק למסחר, בכפוף לשימוע

נורית רוט

14.1.2009 / 12:58

בין התשעה: שמיל וובר, יו"ר דירקטוריון הבנק; משה ליבוביץ', מנכ"ל הבנק וטובה הילמן, דירקטורית


המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה עומדת להגיש כתבי אישום נגד תשעה נושאי משרה ודירקטורים בכירים שכיהנו בבנק למסחר במהלך השנים 1999-2002, בכפוף לשימוע.

התשעה, להם שלחה השבוע הפרקליטות מכתב ובו עיקרי החשדות, הם: שמיל וובר, ששימש יו"ר דירקטוריון הבנק והיה בעל שליטה בו; דורון גרופר, שהיה דירקטור ויו"ר ועדת אשראי דירקטוריונית בבנק; טובה הילמן, שכיהנה כדירקטורית וכיו"ר ועדת ביקורת דירקטוריונית בבנק עד למועד קריסתו; נעמי לירן, שכיהנה כדירקטורית מטעם הציבור וכיו"ר ועדת ביקורת דירקטוריונית בתקופה שקדמה להתמוטטות הבנק; משה ליבוביץ', מנכ"ל הבנק; אמיר פרג, סמנכ"ל ומנהל מחלקת האשראי בבנק; יוסי אנה, מנהל סניף תל אביב בבנק; עדי מוסל, חשב הבנק ונתלי שרון, מנהלת מחלקת השקעות, שהייתה גם האחראית הישירה על אתי אלון.

על פי החשד בכירים אלו ניהלו את הבנק ופיקחו על ניהולו באופן לקוי ובלתי תקין, עד כדי שהעמידו בסכנה את יכולתו של הבנק לעמוד בהתחייבויותיו. בנוסף, הם חשודים בכך שאפשרו את קיומה של המעילה על פני שנים רבות ובהיקפים ניכרים ושהתנהלותם הבלתי תקינה היוותה קרקע פורייה לביצועה.

הבנק למסחר קרס באפריל 2002, לאחר שהתגלתה בו מעילה שהתבצעה על ידי עובדת הבנק אתי אלון. עיקר המעילה התקיימה במשך חמש שנים והסתכמה בקרוב ל-270 מיליון שקל.

עד כה נתנו את הדין בגין חלקם בפרשה אתי אלון ואחיה, עופר מקסימוב, אשר מרצים שניהם עונשי מאסר ממושכים; כן מתקיימים הליכים בעניין מעורבותם של גורמים בשוק האפור, שאליהם הגיעו חלק מן הכספים שנמשכו מהבנק במסגרת המעילה.

באמצע 2008 השלימה יאחב"ל את החקירה שעסקה באופן תפקודם של הדירקטורים בבנק למסחר ומנהליו בשנים שקדמו לקריסתו. בין היתר, נגעה החקירה גם בנושא המעילה, לאור התעלמותם של המנהלים ושל הדירקטורים מ"נורות אזהרה" שצריכות היו להידלק אצלם במהלך ניהולו השוטף של בנק שבו מתבצעת מעילה בסדר גודל כזה. עם השלמת חקירת המשטרה הועבר החומר שנאסף לבחינתה של המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, אשר גם ליוותה את החקירה לכל אורכה.

הפרקליטות שוקלת להעמיד את תשעה נושאי המשרה בבנק ואת הדירקטורים לדין בגין שורה של עבירות, הכוללות, בין היתר, עבירות של ניהול עסקים של תאגיד ותאגיד בנקאי בדרך שפגעה בניהולו התקין או שהעמידה בסכנה את יכולתו לעמוד בהתחייבויותיו; רישום כוזב במסמכי תאגיד; אי גילוי מידע או פרסום מטעה בידי נושא משרה בכיר בתאגיד; מרמה והפרת אמונים בתאגיד.

החשודים הוזמנו השבוע לפנות לפרקליטות ולהציג טיעוניהם בנדון. לאחר שיערכו השימועים של החשודים, בפני מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף, תתקבל החלטה סופית באשר להגשתם של כתבי אישום.

החשדות נגד תשעת הבכירים נוגעים לאופן פעולתם או מחדליהם בשורה ארוכה של נושאים הנוגעים לניהול הבנק, ביניהם: הלימות הון, נזילות, אשראי, פיקדונות, שיקים בנקאים, הקשר בין הבנק ללקוחותיו וניהול כוח האדם בבנק.

ממשרד המשפטים נמסר כי הפרקליטות מביעה לראשונה בתיק מסוג זה נכונות למצות את הדין עם נושאי משרה בכירים ודירקטורים בתאגיד בגין ניהול בלתי תקין, ולא להסתפק בהעמדה לדין של הדרגים הנמוכים יותר, זאת על אף מורכבות הנושא והמשאבים הנדרשים.

התיק מנוהל במחלקה הכלכלית על ידי עו"ד אביה אלף, ועוה"ד יעל הרשמן-אקסן, נטלי קוקוי ומילכה מרגלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully