וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב המלחמה בדרום: דחיית עסקות בטורקיה וביטול ביקורי תיירים מגרמניה

מאת אורה קורן

15.1.2009 / 7:08

איגוד הקואופרטיבים של טורקיה הודיע כי יטיל אמברגו על מימון רכישות מישראל; הנספח המסחרי של ישראל בטורקיה: קשה מאוד לפתח עסקות חדשות, אך אין ביטול של עסקות שכבר נחתמו



>> מבצע עופרת יצוקה מקשה על הפעילות העסקית הישראלית בחו"ל. עם זאת, לא נמסר על ביטול עסקות קיימות. ההערכות הן כי לא מדובר בעסקות שהמשק יפסיד, אלא במגעים שיידחו בכמה שבועות, או חודשים. בתוך כך, איגוד הקואופרטיבים של טורקיה, טארים קרדיט קואופרטיב, הודיע אתמול כי יטיל אמברגו על מימון רכישות מישראל - כך נודע ל-TheMarker. ההודעה הופיעה בדף הבית של אתר האיגוד, המסונף למשרד החקלאות הטורקי.

מדובר בארגון שנותן סובסידיה ממשלתית לחקלאים במקום בנק החקלאות הממשלתי. אם האמברגו אכן ימומש, החקלאים הטורקים יעדיפו לרכוש ציוד ממקורות אחרים.



הנספח המסחרי של משרד התמ"ת בטורקיה, דורון אברהמי, אמר כי קשה מאוד לפתח עסקות חדשות בטורקיה, אך אין ביטול של עסקות שכבר נחתמו. לדבריו, ממשלת טורקיה אף דחתה באחרונה לחצים מצד חברי פרלמנט, לביטול עסקות ביטחוניות שנחתמו באחרונה עם ישראל. ככל הידוע, מדובר בעסקה בהיקף של 141 מיליון דולר למכירת מערכות צילום מודיעיניות על ידי אלתא של התעשייה האווירית ואל-אופ של אלביט. עסקה נוספת שנחתמה היא למכירת מטוסים ללא טייס של התעשייה האווירית ב-200 מיליון דולר.



אברהמי הוסיף כי בטורקיה קיימת אהדה רבה לעניין הפלשתיני, והממשלה אף קיימה דקת דומייה בבתי ספר לזכר פלשתינים שנהרגו בלחימה. עם זאת, יחסי ישראל-טורקיה ידעו גם בעבר עליות ומורדות כתוצאה מאירועים ביטחוניים, וההערכה היא, שהם ישובו למסלולם בתום המלחמה.



אתמול מסרה התאחדות התעשיינים, כי משלחת תעשיינים מענף הריהוט, שאמורה היתה לצאת לאיסטנבול, ביטלה את נסיעתה על רקע העוינות לישראל. הביטול נבע מהצד הישראלי, שחשש לביטחון המשלחת.



בבריטניה ידוע על מקרים בודדים של חברות שסירבו לפתוח במגעים עם חברות מישראל מסיבות הקשורות למלחמה. "מדובר בשניים-שלושה מקרים של חברות קטנות מתחום טכנולוגיית המידע, שדחו הצעה של חברות ישראליות לשיתוף פעולה", אמר הנספח המסחרי של ישראל בבריטניה, גיל ארז. "היה גם מקרה של תלונה של צרכן, שהועברה אלינו לשגרירות, על רשת שיווק שמוכרת מוצרים מישראל", הוסיף.



"מנגד, מתקבלות גם תגובות חיוביות מהמגזר העסקי, ולא נתקלתי באף קריאה לבטל שיתוף פעולה. ישנם ביטולים של נסיעות תיירים לישראל. אני מאמין, שקשה יותר להביא אנשי עסקים לארץ משיקולי ביטחון אישי", אמר ארז.



בגרמניה יצאה הקנצלרית אנגלה מרקל בהצהרות נחרצות בעד ישראל ונגד החמאס, ובכך תרמה כנראה גם לאווירת העסקים עם ישראל. "אני לא רואה כל בעיה ליצוא הישראלי לגרמניה כתוצאה מהלחימה", אמרה הנספחת המסחרית של ישראל בגרמניה, סטל פנחסוב בק. "אני יודעת על ביטולים של ביקורי תיירים בישראל בחודשים ינואר-מאי, בגלל המצב הביטחוני", הוסיפה. אחת מחברות התוכנה הגדולות הפועלות בגרמניה סיפרה, כי דחתה בכמה חודשים כנס לקוחות בישראל שתוכנן לחודש פברואר. "גם אני ממתינה עם שיגור הזמנות למשלחות, שמתוכננות לצאת לישראל במאי-יוני", הוסיפה פנחסוב בק.



הנספח המסחרי בצרפת, נתן צרור, אמר כי לא ניכר שינוי שמקורו בלחימה בקשרי העסקים עם ישראל. לדבריו, כל השינויים שמורגשים, כמו שינויי היערכות של חברות בנושאי מחקר ופיתוח, מיוחסים למצב הכלכלי הגלובלי.



הציר הכלכלי של משרד התמ"ת בניו יורק, יאיר שירן, אמר כי למעט מקרה בודד של סוכן נסיעות שסירב להגיע לישראל משיקולים אידיאולוגיים, אין שינוי ביחסים העסקיים בין המדינות. לדבריו, בתחילת פברואר ייערך בניו יורק אירוע שיכלול נציגים מ-20 יקבים ישראליים. שירן הוסיף, כי מורגשת ירידה בהזמנות ליצוא, אך היא נובעת מהמצב הכלכלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully