וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר באוצר: "כולנו נהיה עניים יותר"

מאת מוטי בסוק

15.1.2009 / 7:08

גביית המס ב-2009 תהיה נמוכה מהיעד ב-23 מיליארד שקל. הממשלה החדשה תיאלץ לבצע קיצוץ חד בהוצאותיה

התחזית המעודכנת של האוצר לגביית מסים ב-2009 נמוכה ב-21-23 מיליארד שקל - יותר מ-10% - מתחזית גביית המסים הקודמת של האוצר, וצפויה להסתכם בכ-180 מיליארד שקל, בדומה להיקף הגבייה ב-2006. גביית המסים בהיקף הצפוי תהיה נמוכה ב-11 מיליארד שקל מהגבייה בפועל ב-2007 וב-4 מיליארד שקל מהגבייה ב-2008.

תחזית גביית המסים ל-2009, שאושרה בממשלה באוגוסט 2008, גורסת כי רשות המסים תגבה מסים בהיקף כולל של 202.7 מיליארד שקל. הירידה בגביית מסים תהיה בעיקרה במסים ישירים. הפעם היחידה ב-20 השנים האחרונות שבה נרשמה ירידה במסים, לעומת השנה הקודמת, היתה ב-2003, השנה השנייה לאינתיפאדה ולמשבר העולמי; הירידה הסתכמה ב-3.4 מיליארד שקל.

באוצר קיים חשש כי 2009 וגם 2010 יהיו שנים קשות למשק. לירידה החדה בגביית המסים ב-2009 תהיה, כמובן, השלכה על סעיף ההוצאות בתקציב 2009, שיידרש לתת מענה להוצאות הגבוהות, הצבאיות והאזרחיות, בעקבות המלחמה בדרום. כבר עתה ברור כי הממשלה החדשה תיאלץ לבצע קיצוצים כואבים בכל סעיפי התקציב, וייתכן שתחליט על העלאות מסים זמניות או על הטלת מלווה מלחמה.

תקציב המדינה ל-2009, שאושר בממשלה באוגוסט 2008 וכלל את תחזית גביית המסים שעודכנה כעת, לא אושר בכנסת. לפיכך, האוצר יפעל בחודשים הראשונים של 2009 לפי תקציב 2008. האוצר יציג בפני הממשלה החדשה את הנתונים הקשים של המשק ב-2009, כולל הנפילה בגביית מסים וההכרח לבצע קיצוץ עמוק בתקציב 2009. אחד הצעדים הראשונים שהממשלה החדשה תהיה חייבת להחליט עליהם, מיד לאחר השבעתה, הוא אישור תקציב 2009 הן בממשלה והן בכנסת.

באוצר מתגבשת תוכנית לאיזון התקציב, הכוללת שלושה סעיפים: קיצוצים בתקציבים של כל משרדי הממשלה, הגדלת הגירעון בתקציב ולקיחת הלוואות מהשוק הבינלאומי והמקומי באמצעות הנפקת אג"חים. לגבי הגירעון, ההערכה באוצר היא כי לא תהיה ברירה, ועל אף שיעד הגירעון המתוכנן בתקציב 2009 היה 0%, היעד המעודכן יהיה לפחות 5.0 אחוזי תוצר, כלומר גירעון של 36 מיליארד שקל, לפחות, ואף ייתכן שהיעד יהיה גבוה מ-5%.

באוצר מתקשים לומר מהו הקו האדום של הגדלת הגירעון. בכל מקרה, הגדלת הגירעון תעלה במקביל את יעד החוב-תוצר הגבוה של ישראל, לאחר שנים של ירידה. העלייה ביחס החוב-תוצר עלולה לפגוע בדירוג האשראי הבינלאומי של ישראל ובפרמיית הסיכון שלה.

הקיצוצים הגדולים הצפויים בצד ההוצאה בתקציב, משמעותם - נסיגה חדה בהיקף השירותים שהמדינה תעניק לציבור וירידה ברמת החיים של מרבית האזרחים. כדי למנוע פגיעה קשה מדי בהוצאות הממשלה, האוצר יגייס כספים בשוקי האג"ח בארה"ב ב-2009, לראשונה זה חמש שנים, באמצעות הערבויות שארה"ב נתנה לישראל ב-2003.







הנפקת אג"חים

בנוגע להנפקת האג"חים, מדברים באוצר על ארבעה מסלולים. המסלול המועדף הוא ניצול הערבויות האמריקאיות שניתנו לישראל ב-2003, בזמן האינתיפאדה השנייה, להנפקת אג"חים בשוק האמריקאי בריבית הקרובה לריבית הפד. סך הערבויות הסתכם ב-9 מיליארד דולר.

הפעם האחרונה שבה ניצלה ישראל את הערבויות היתה ב-2004, ועד כה ניצלה ישראל 4.4 מיליארד דולר מסך כל הערבויות. ההערכות הן שמתוך 4.6 מיליארד דולר שנותרו בקופה, האמריקאים יקצצו עד מיליארד דולר בעקבות השקעות הממשלה בשטחים. בכל מקרה, ישראל לא תנצל את כל הערבויות שנותרו בקופה ותשאיר סכום מסוים ל-2010.

ישראל מתכוונת גם להגדיל ב-2009 את היקף הנפקת הבונדס, אג"ח בערבות ממשלת ישראל המונפקות בארה"ב. בשנים האחרונות היתה הוראה להנהלת הבונדס בניו יורק, ולפיה, יש להסתפק בהנפקת בונדס בהיקף של קצת יותר ממיליארד דולר בשנה. ב-2009 יגדל סכום היעד להרבה יותר ממיליארד דולר. שר האוצר, רוני בר-און, הנוסע בשבוע הבא לניו יורק, יסכם את עניין ההנפקה עם יו"ר הבונדס, יהושע מצא.


"שם המשחק - מימון"

באוצר אמרו: "שם המשחק ב-2009 יהיה מימון. בכל חודש יהיה לנו מבחן מימון קשה, ונצטרך לשמור על קור רוח. נכנסו למשבר במצב טוב מאוד. הוכחנו בעבר שאנחנו יודעים להתמודד היטב עם משברים. האוצר מצידו הוכיח בשנים האחרונות כי הוא אמין. אף אחד לא יכול היה לצפות את הנפילה בכלכלה הגלובלית, ואף אחד אינו יודע מה עומק המשבר, וכמה זמן הוא יימשך".

באוצר הוסיפו: "רמת החיים העולמית תרד, ורמת החיים בישראל תרד. כולנו נהיה עניים יותר. האוצר ירצה לאזן את הירידה בהוצאה ובהשקעה הפרטית, בהגדלת ההוצאה ובהגדלת ההשקעה הציבורית באמצעות השקעה בתשתיות פיזיות ואנושיות. צריך לדאוג שמערכת ההון והאשראי בישראל תמשיך לתפקד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully