וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רושמים תרופה רעילה למחלה

דפנה מאור

15.1.2009 / 8:41

הסיוע לכלכלה העולמית מוגש ללא כל היגיון כלכלי


יום שני בבוקר. הבורסות ברחבי העולם נסחרות בירידות. הגיליון השבועי של "אקונומיסט" מכריז שהתחזית הכלכלית לארה"ב עגומה עד דמעות. גל של פשיטות רגל צפוי להכות בענף הקמעונות האמריקאי. מאות בנקים יפשטו רגל. ענקית הרכב ג'נרל מוטורס מודיעה לממשל שתצטרך סיוע נוסף כדי לשרוד.

בין כל הידיעות המדכאות האלה משובצות תדירות ידיעות על ניסיונות המאבק במשבר: ברק אובמה מגדיל את יעדי התעסוקה וההוצאה של ממשלת ארה"ב; הבנקים בבריטניה מתכננים לסייע לחברות בקשיים להיפטר מחובות בעייתיים; סין תקטין את דרישות הלימות ההון של הבנקים.

הבנקים של סין סבלו בתחילת העשור מקשיים ניכרים בשל שיעור חובות בעייתיים ענקי - בדומה לבעיה שממנה סבלה יפאן בעשור הקודם. במשך חמש שנים ניסתה סין לנקות את האורוות על ידי הקשחת תנאי האשראי ודרישות הלימות ההון של הבנקים, ומאמציה נשאו פרי. מניות הבנקים שלה נחטפו על ידי משקיעים בינלאומיים בתקופת השגשוג של שלוש השנים האחרונות.

עתה, במטרה לתמרץ מחדש את הכלכלה שעל פי התחזיות תאט את צמיחתה ל-8% השנה לעומת צמיחה של יותר מ-10% בממוצע בשנים האחרונות, הולכת הממשלה צעד אחורה. המפקח על הבנקים הסביר כי האשראי יינתן לחברות שנקלעו לקשיים פיננסיים זמניים בשל המשבר העולמי ואשר יסודותיהן הכלכליים איתנים, ואולם האחריות לאבחנה בין לקוח ללקוח תיפול על כתפי הבנקים, ולא ברור אם הם יקפידו כל כך על איכות הלווים שלהם. בנוסף מתכננת סין לאפשר לבנקים לאג"ח חובות במטרה לסייע למכור אותם הלאה.

בבריטניה יסייעו הבנקים לחברות בקשיים להיפטר מחובות בעייתיים כדי להימנע מפשיטות רגל ואובדן מקומות עבודה, לפי תוכנית שהודלפה ממשרד האוצר. בתמורה לכך, לפי ההצעה, חברות שיקבלו סיוע ייתנו מניות למדינה.

בארה"ב ממשיכות יצרניות המכוניות לבקש סיוע מהממשלה. ג'נרל מוטורס אמרה כי תזדקק לסיוע ממשלתי נוסף מעבר להלוואות בסך 13.4 מיליארד דולר שכבר קיבלה. פורד, שעד כה הצליחה לשרוד ללא סיוע, עשויה להצטרף גם היא לתור פושטי היד בוואשינגטון - והממשל האמריקאי יחלץ גם אותה, ללא ספק.

כל הסיפורים האלה מצביעים על מגמה מדאיגה קשות לבאות: התרופות המוצעות למחלה הקשה שממנה סובלת הכלכלה הגלובלית נדמות רעילות לא פחות מהמחלה. אין ספק שבטווח הקצר נדרשת פעולה חסרת מורא של תמרוץ, סיוע ותמיכה. ואולם בשל אינטרסים מגזריים ופוליטיים רבים נדמה כי הסיוע מוגש ללא כל היגיון כלכלי שמרחיק ראות מעבר למצב הכלכלי בחודשים הבאים.

יצרניות הרכב האמריקאיות איבדו את הצידוק הכלכלי והעסקי לקיומן כבר לפני שנים לא מעטות; הבנקים בעולם נקלעו למשבר נוראי מפני שהלוו כסף ללא אבחנה במטרה לתחזק תעשיית איגו"ח רווחית. היו גם כאלה שהציעו שממשלת ישראל תרכוש אג"ח של קונצרנים בתור אמצעי לבלימת המשבר.

הורדת הריבית והזרמות הנזילות הענקיות שהתבצעו בשנה החולפת כבר מזמן לא נבחנות בראי "הסיכון המוסרי" - אותה דילמה שבה מסתכנים הבנקים המרכזיים בעידוד המשקיעים בלקיחת סיכונים מיותרים. אך לא מאוחר מדי לבחון את הסיכון המוסרי שבפעולות הממשלתיות שנעשות כעת. אם נבלום משבר כלכלי קשה במחיר של עיוות המערכות ומשבר חדש בעוד שלוש-ארבע שנים, נצא מכך ניזוקים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully