וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני לאומי: הגירעון בתקציב גדל ב-2008 בעיקר בהשפעת עליית מחירי הנפט

TheMarker

15.1.2009 / 10:54

הגירעון המסחרי הסתכם בשנת 2008 בכ-13.7 מיליארד דולר, גידול של כ-35% בהשוואה לגירעון בשנת 2007



הגירעון המסחרי הסתכם בשנת 2008 בכ-13.7 מיליארד דולר, גידול של כ-35% בהשוואה לגירעון בשנת 2007. עם זאת מעריכים הבוקר כלכלני יחידת המחקר של בנק לאומי כי, מקור הגידול בגירעון הוא בעליית ההוצאה על חומרי האנרגיה עקב עליית מחיריהם בעולם במהלך מרבית השנה שחלפה. היבוא והיצוא, התרחבו בכ-15% ו-11%, בהתאמה.



נתונים אלה משקפים את ההתפתחות במהלך השנה כולה, אך בחודשים האחרונים מסתמן שינוי משמעותי במגמה. יצוא הסחורות ובפרט היצוא התעשייתי מצביעים על ירידה בהיקפם כאשר בחינת היצוא התעשייתי לפי עוצמה טכנולוגית מלמדת על צמצום בכל הרכיבים למעט היצוא של תעשיות הטכנולוגיה המסורתית אשר שומר על יציבות ברמתו.



להערכת כלכלני בנק לאומי יש בכך ביטוי לירידת הביקושים בעולם ליצוא הישראלי על רקע המשבר הכלכלי העולמי המתרחב והשפעה גם של הירידה במחירי חלק מחומרי הגלם אשר עלייתם בראשית השנה פעלה להרחבת ההכנסות הדולריות מיצוא של ענפים מסוימים (למשל, כימיה). באשר ליבוא, מעריכים בבנק לאומי, כי ירידת מחירי האנרגיה ושאר מחירי חומרי הגלם משפיעה על צמצום ערכם הדולרי ולכן על היקף ההוצאה ליבוא.



נתונים אלה מהווים בסיס להערכתם הנוכחית של כלכלני יחידת המחקר של בנק לאומי לפיה בשנת 2009 לא צפויים נפחי היצוא והיבוא של סחורות ושירותים לגדול כלל ובמונחים דולריים צפויה התכווצות. זאת, בהינתן מיתון בפעילות הכלכלית בעולם והאטה כלכלית חריפה בישראל. באשר למאזן התשלומים, מעריכים בלאומי כי כעת צפויה שמירה על עודף קטן בחשבון השוטף - בהיקף של עד כאחוז תוצר אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully