וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגת היוקרה

מאת ניקולס קוליש | ניו יורק טיימס

15.1.2009 / 12:13

העיירה השווייצית צרמט היא לא רק נקודת יציאה למסלולי סקי צחורים, אלא גם אוסף של חנויות יקרות ומסעדות מיוחדות



מהי המהות של חופשת סקי? לגלוש במדרונות הקרחונים החיוורים הכחולים ולנשום את האוויר הנקי לאורך 320 ק"מ של שבילים מסומנים. בעיירה צרמט, הפסגות הגבוהות שסביב לה אכן נושאות את עיניהן אל השמים.



העיירה עשירה בהיסטוריה, שהחלה בתאונת טיפוס קטלנית ששמה קץ לטיפוס הראשון המוצלח לפסגת המטרהורן והנציחה את האגדה על העיירה. ראוותנות וזוהר הם אמנם מוקד המשיכה של העיירה, אבל היא מתאפיינת באיכות ובשקט מאופק.

יום שישי 16:00: שעה טובה לקניות



טיולי סקי מתחילים בדרך כלל בתפישת המחסור: כפפה בודדת או גרב חסר בן זוג. הרחוב המסחרי של צרמט, רחוב באהנהוף, יכול לתת מענה למחסורכם ועוזר להתמצא בעיירה כולה. התחילו בתחנת הרכבת והיכנסו אל המאפייה ביינר (בנהוף פלאץ 4; 41-27-967-61-67; www.biner.ch). נסו את הבאומנוסטורלי, מאפה אגוזים שווייצי (3.20 פרנק שווייצי), כדי שיהיה לכם מה לכרסם בדרככם לסמטת האבן.



בקרו בהוטה הורלוגרי שינדלר (רחוב בנהוף 5; 41-27-967-11-18), שמחזיקה שעונים של ברגוויט, בלנקפן, ו-ושרון קונסטנטין. גשו לאחת מחנויות הקיטש של שעוני הקוקייה כדי להתאושש מהמחירים המופרזים. זו תהיה כנראה הפעם הראשונה, אך לא האחרונה, שבה תהיו בהלם מתוויות המחירים בצרמט.



18:00: האובססיה להר



הצללית המשוננת של מטרהורן היא הסמל של צרמט וגם אובססיה מקומית שמוצאת את מקומה בכל תמונה ולוגו, כאילו יש חוק המחייב זאת. כדי להבין מדוע, בקרו במוזיאון מטרהורן (קירש פלאץ 11; 41-27-967-41-00; www.zermatt.ch/e/matterhornmuseum; כניסה - 10 פרנק שווייצי). היכנסו דרך זגוגית תלת ממדית שמבליטה את ההר מעל כיכר קירש. רדו במדרגות כדי לגלות חפירות ארכיאולוגיות: המוצגים נעים מגרזן אבן ניאוליתי ועד לחבל שהביא את המטפסים הראשונים לפסגה של מטרהורן ואל מותם. המוזיאון הוא התחלה טובה אך דבר לא יכול להכין אתכם למצבות האבן בכנסייה הקרובה, שבה קבורים המטפסים.



20:00: השף המזמר



בצרמט יש לא מעט מסעדות בינוניות, אך יקרות מאוד, המתמחות במנות בשר כבש חסרות השראה. המסעדה הנוצצת Chez Heini (רחוב וייסטי 45; 41-27-967-16-30; www.dandaniell.ch), שיוצאת מהכלל לטובה, אהובה על המקומיים הודות לאוכל המוגש בה והעיצוב המעניין. השף דן דניאל מבשל בתנור פתוח בפינת המסעדה, שמציעה ארוחה בת ארבע מנות תמורת 76 פרנק שווייצי לאדם. לא זול, אבל עם ערך מוסף: כאשר האורות מתעמעמים, השף נוטל מיקרופון ושר סרנדות לסועדים על רקע תמונות של "משפחת רובינזון השווייצרית" ו"אפוקליפסה עכשיו". אזהרה: אתם עלולים למצוא עצמכם שרים את השירים האלה בהמשך הטיול.



יום שבת 8:30: מעבר לקו הגבול



יש מעט חוויות בנות השגה שגורמות לך להרגיש כמו ג'יימס בונד, ואפילו פחות חוויות שלא קשורות בלבישת טוקסידו או במשחקי רולטה. חציית הגבול על גבי זוג מחליקיים היא אחת מהן. קחו שלוש מעליות סקי לגובה 3,800 מטר אל הקליין מטרהורן. החליקו על השלג הטרי בקרחון תיאודול. השלג נערם שם בכמויות כה גדולות עד שאפשר להחליק כל השנה.



כאשר אתם מוכנים לעבור למדינה שכנה המשיכו לפלטו רוסה באיטליה. לא תמצאו מעבר גבול, אך הטלפונים הסלולריים שלכם עשויים לרטוט כאשר תגלשו במורדות המדרון האיטלקי, מודיעים לכם שעברתם לרשת סלולרית אחרת. כדי לסיים את המלאכה כמו שצריך שתו קפוצ'ינו על המרפסת בבונטאדיני (פיסטה 6 בצד האיטלקי של התיאודול; 39-335-250312).



13:00: קלאסיקות שווייציות



לפני שתבדקו את רותהורן וסונגה בצד השני של צרמט, פנו לכם זמן לארוחת צהריים בכפר שובה הלב פינדלן. מסעדת פינדלהוף ביי פרנץ אונד היידי (41-27-967-25-88; www.findlerhof.ch) מציעה נוף בלתי רגיל וקלאסיקות שווייציות (מומלץ מאוד להזמין מקום מראש). הקיש עם כרישה, בצל וגבינה מציב סטנדרט חדש ושווה את 25 הפרנקים השווייציים שתצטרכו לשלם עבורו. רושטי, סוג של פנקייק מתפוחי אדמה, ימלא את המצברים לקראת הסקי של אחר הצהריים.



16:30: גלגל המזל



לא תמצאו מקום חגיגי יותר למנוחה שאחרי סקי של אחר הצהריים מאשר פאב פאפרלה (רחוב שטיינמאטן 34; 41-27-967-40-40; www.papperlapub.ch), שבו מנגנות להקות מקומיות קלאסיקות רוק ויושבי הפאב עוטים על עצמם תחפושות. אם אתם מעוניינים במשקה חזק יותר מיין אדום חם, תוכלו לשלם 20 פרנק שווייצי לסיבוב על גלגל המשקאות, המציע פרסים החל בארבעה שוטים ועד לבקבוק של משקה הבית המיוחד. המתכון סודי, אבל הוא מכיל סמבוקה וטיה מאריה. במקרה הגרוע ביותר תזכו לארבעה שוטים של מים מינרליים.



20:00: ארוחת ערב בקולנוע



צריך לנוח בין יום שלם במדרונות הסקי לבין כוסות הבירה שלאחריו. במקום שנת צהריים לכו לוורניסק (רחוב הופמט 4; 41-27-967-66-36; www.vernissage-zermatt.com), שהוא בר, גלריית אמנות, מסעדה ואולם קולנוע. הוא נבנה על ידי היינץ יולן, אמן ואדריכל מקומי. שתו משהו והתרווחו, ובינתיים יכינו לכם כמה מהמטעמים המקומיים - חסילונים או עוף עם עדשים. מחיר התענוג הזה מתחיל ב-60 פרנק שווייצי.



22:00: מלון חמים



כדי למצוא חברה ללילה עצרו בבר קפה אדוארד'ס במלון מונטה רוסה (רחוב באהנהוף 80; 41-27-966-03-33; www.seiler-hotels.ch), המלון הוותיק ביותר בעיירה. הבר הקטן חמים כמו פיג'מת צמר ישנה, אולי בגלל העיצוב שלו מאריג סקוטי בצבעי אדום וירוק. אייריש קופי עולה 15 פרנק שווייצי.



24:00: עד סוף הלילה



הדי.ג'יי מחליף תקליטים עד הבוקר בשניוויטשן ("שלגייה" בגרמנית), סמוך לפאב פאפרלה. שניוויטשן מתהדר במסיבות קצף ומסיבות חוף. מלון פוסט (רחוב באהנהוף 41; 41-227-967-19-31; www.hotelpost.ch) מציע חמישה ברים ומועדונים, שבהם יש מוסיקה חיה, לאונג'ים ומסיבות דיסקו.



יום ראשון, 10:00: עם כוח הכבידה



אל תיתנו למזחלת העץ התמימה לכאורה לשטות בכם. קורס המזחלות בגורנגרט (41-27-921-47-11; www.gornergrat.ch/winter/toboggan.php) תלול ומלא פניות, ותמורת 8 פרנקים שווייציים לשעה אפשר לתת לכוח הכבידה להשתלט עליכם. התאוצה מדהימה ואין מעצורים פרט לכפות הרגליים שלכם. האדרנלין בגופכם יחזיר אתכם למעלה הגבעה במהירות רבה.



ביזנס & פלז'ר



דוד גל-אור



מחבר סדרות ספרי הטיולים "מסלולים - להתאהב בארץ מחדש"



מזכרת מצרמט



"הגעתם לצרמט ואתם רוצים להצטלם על רקע ההר מטרהורן? גשו לרחוב schluhmattstrasse שנמצא בקצה הדרומי של העיירה. אחרי שהרחוב מתעקל ימינה מגיעים לגשר עץ מעל ערוץ נחל. אם תעמדו על הגשר ותביטו דרומה, תצוץ מולכם במלוא הדרה פסגתו המחודדת של המטרהורן. אם עוד לא הוצאתם את המצלמה מהנרתיק - זה הזמן. התצלומים יהיו מזכרת לכל החיים."



-



ויקטוריה אקסלרוד



מעצבת אופנה



לא רק בירה



"ברובע המערבי של ציריך שוכנת 'בק אונד בראו', מבשלת בירה שהיא גם מסעדה, בר ומאפייה. זהו מקום מודרני ומעוצב המגיש מאות סוגי בירה לצד מאפים שונים כמו פאי תרד ופטה, עוף ופטריות, פיצות, פשטידות, סנדוויצ'ים עם ממרחים שונים ולחמים מיוחדים - קונצפט מנצח עם אווירה צעירה ודינמית, שמעוצב בסגנון מקורי: רצפות עץ, חלונות עם פרזול מתכת, מנורות נירוסטה גבוהות ותאורה בגוון כחול מלטף".



כתובת המסעדה: Back und Brau, Heinrichstrasse 267, Zurich



-



יהודה פיינזילבר



מנכ"ל "פנדה אבטחת מידע ישראל"



אל קצה הקרחון



"90 ק"מ מציריך ו-30 ק"מ מלוצרן שוכנת אנגלברג, עיירת נופש וסקי אלפיני. האזור פעיל מאוד בחורף, וניתן ליהנות בו משלל מסלולי טיול, פעילויות ספורט חורפי ונופים מרהיבים. הקרחון המפורסם ביותר באנגלברג הוא טיטליס. הקרחון נישא לגובה של 3,020 מטר וממנו ניתן לגלוש על אחד המדרונות התלולים בעולם. גם בשעות הלילה לא חסרות פעילויות: סיור באזור הכפרי באמצעות מרכבת סוסים המותאמת לשלג, ביקור במנזרים המתמחים בגבינות ואף קזינו מפואר. באנגלברג חיה קהילה יהודית מגובשת, ובין החודשים דצמבר לאפריל פועלים שם מלונות עם אוכל כשר, בית כנסת ואף מקווה".



-



אלעד לוי



מנכ"ל רשת אימפרס



בובה של עיר



"אחת הערים היותר מרשימות בשווייץ (אך הפחות ידועות לתייר הישראלי) היא נוישאטל, שנמצאת בקנטון ואלה. בעיר, שאליה אפשר להגיע ברכבת ישירות מז'נווה, יש מפעלים רבים לשעונים שאת חלקם מייצרים בעבודת יד קלאסית ומפעימה. חובה לבקר במוזיאון להיסטוריה ואמנות, שבו מוצגים "שלושת האוטומטים" - שלוש בובות גדולות מהמאה ה-18 המופעלות באמצעות מנגנונים מורכבים ביותר. הבובות פועלות בימי ראשון בלבד והצפייה בהן היא חוויה מאוד נחמדה למבוגרים וילדים כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully