וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסגות בלע את קופות הגמל של פריזמה

מאת אתי אפללו ושרית מנחם

16.1.2009 / 7:26

סך החוב של פסגות: 800 מיליון שקל; כחלק מהעסקה תקבל פריזמה 24% ממניות פסגות - ושני נציגים בדירקטוריון פסגות, שיאמץ מדיניות חלוקת דיווידנדים החל ב-2009



>> בלילה שבין רביעי לחמישי חתמו אריק שטינברג ורועי ורמוס על עסקה המעניקה לבית ההשקעות פסגות באופן רשמי את התואר ענק ההשקעות של שוק ההון הישראלי. לפי העסקה, קופות הגמל של פריזמה יעברו לשליטת פסגות והפעילות של בית ההשקעות מתנפחת ל-100 מיליארד שקל - יותר מפי 2 מהברוקר הבא בענף, אקסלנס המנהל 35 מיליארד שקל.



כאשר יתקבל האישור לעסקה - כל שנותר לצדדים הוא לקבל את הסכמת הרגולטורים, משרד האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים, ואת הסכמת הבנקים שנתנו הלוואות לפריזמה - יעברו מיליון העמיתים של פריזמה לנהל את קופות הגמל שלהם, בסך 19.6 מיליארד שקל, בפסגות - מה שיגדיל את נכסי הגמל של פסגות לסכום של 40 מיליארד שקל.

העסקה בוצעה לפי שווי של 3% על הנכסים - כך שבעבור קופות הגמל מקבלת פריזמה כ-24% מפסגות, אחזקה המעניקה לה נציגות של שני חברים בדירקטוריון פסגות. חלק מהתשלום בעבור קופות הגמל של פריזמה בא לידי ביטוי בכך שפסגות לקח על עצמו את תשלום אג"ח בהיקף של 100 מיליון שקל, שהנפיקה פריזמה בהנפקה פרטית למוסדיים. העסקה משקפת לפסגות שווי של 2 מיליארד שקל (לפני העסקה) ולקופות הגמל המתכווצות של פריזמה שווי של 60 מיליון שקל.



החוב של פסגות מסתכם בכ-800 מיליון שקל. החלק העיקרי של חוב זה הוא חוב בנקאי שנלקח לצורך רכישת קרנות הנאמנות של הבית. נכון להיום, פסגות עומד בכל ההתניות של ההלוואות שלקח, ובכלל זה ההלוואות שנטל למימון רכישת קרנות הנאמנות. בנוסף, מול החוב של פסגות עומדים מזומנים בקופה בהיקף של כמחצית מגובה החוב - כלומר, כ-400 מיליון שקל, מכיוון שבמשך שנות פעילותה לא חילק פסגות דיווידנדים לבעלי מניותיו.



כמו כן יאמץ פסגות מדיניות חלוקת דיווידנדים. עד כה לא חילק פסגות דיווידנדים והצטברו בקופתו מזומנים בשווי 400 מיליון שקל. ואולם החל ב-2009 יחלק פסגות את מרבית הרווח הנובע מפעילותו השוטפת באותה שנה כדיווידנד לבעלי מניותיו - מה שיעזור לפריזמה לשרת את החוב שלה לבנקים.



העסקה מקרבת את מרקסטון צעד נוסף אל עבר פירוק פריזמה: קופות הגמל כבר אצל פסגות ובנוגע לשאר הפעילות מתנהל משא ומתן למיזוג מול מיטב וגאון בית השקעות.



אחרי העברת הקופות מה שנשאר בפריזמה גמל הוא החוב של חברת הגמל - כ-0.5 מיליארד שקל - ששימש לרכישת הקופות מהבנקים פועלים ולאומי בסבסוד צולב. חברת הגמל של פריזמה תמשיך לשאת את החוב ובמרקסטון מקווים כי הדיווידנדים שפסגות יחלק בהמשך יעזרו לה לשרתו. ההערכות הן שפסגות רושם שורה תחתונה חיובית, שתגדל עם המעבר של הקופות - הגדלת הנכסים על בסיס הפלטפורמה הקיימת תגדיל את הרווחיות ולובש בונה על דיווידנדים.



בפסגות הצטיידו במנגנון הגנה. כיום מנהלות קופות הגמל של פריזמה 19.6 מיליארד שקל, אבל רמת הנזילות המדאיגה של החודשים האחרונים עלולה לשנות את המספרים. ההערכות הן כי מי שלא עזב עד היום, כבר יישאר שם עד המעבר. אבל כדי שלא יהיו הפתעות, שינוי מהותי בהיקף הנכסים יביא לכיווץ האחזקות של פריזמה. חוץ מהקופות יעברו לפסגות גם כמחצית מכוח האדם של פריזמה גמל, המונה 100 עובדים.



במכתב ששלחה פריזמה לסוכניה כתב מנכ"ל חברת הגמל גילי גרשלר: "מהלך מיזוג הגמל עם פסגות נעשה בראיית טובת העמיתים ושמירת רצף זכויותיהם. בתקופת המעבר יימשכו כל שירותי התמיכה לעמיתים, למנהלי ההסדר ולסוכני הביטוח".



בפסגות בחרו שלא להגיב על היקף החוב שלהם כפי שמופיע בידיעה.



ההתמודדות האמיתית של פסגות תבוא דווקא כשייגמר המשבר



>> עם מעבר הקופות תנהל פסגות 40 מיליארד שקל בפעילות הגמל. בשוק השקעות הצר שמאפיין את הזירה המקומית לא תהיה זו משימה קלה לתמרן בין הרי הכסף האלו.



2008 עשתה חסד עם אלו שישבו באג"חים ממשלתיות, שם יש מקום לכולם. ואולם כשישתנה מזג האוויר בשווקים הפיננסיים והמניות יחזרו לאופנה, יהיה זה אתגר לא פשוט לנהל סכומים גדולים כל כך. הזמן יגיד אם פסגות תצליח להמשיך לנהל השקעות טוב גם בגודל הנוכחי. אחרי הכל לא חסרות דוגמאות בשוק לגופים קטנים שהצליחו להשיג תשואות גרועות.



המהלך של פסגות מדגיש שינוי באסטרטגיה של ורמוס, מנכ"ל פסגות, לשנים הבאות: מאז הקמת בית ההשקעות היה מזוהה פסגות כגוף של קרנות נאמנות. בזמן שהמתחרים נאבקים בפדיונות, בפסגות הצליחו לכבוש רבע מהענף עם 25 מיליארד שקל מנוהלים. הגופים הבאים אחר כך הם כלל פיננסים והראל פיא, המנהלים כל אחד בקרנות כ-11 מיליארד שקל.



ואולם המשבר האחרון הסיט את הפוקוס האסטרטגי: קרנות הנאמנות, שספגו פדיונות ושינוי בטעמי הצרכנים ובתפישת הסיכון, הביאו לצמצום שולי הרווח בהן. בצד זה, ענף הגמל הוכיח יציבות ורווחיות, ובפסגות התחילו להתמקד גם בחיסכון ארוך הטווח. במארס 2008 נמכר גדיש לפסגות ועכשיו הם מרחיבים את הפעילות עם פריזמה גמל.



פסגות תנהל בקירוב 100 מיליארד שקל - יותר מפי שניים מהברוקר הבא בענף, אקסלנס שמנהל 35 מיליארד שקל. בחודשים הקרובים יעמלו בפסגות על קליטת הנכסים, כוח האדם וניקוי של תיקי ההשקעות החדשים. ואולם לא מן הנמנע שאחרי סיומו של תהליך ההטמעה ייבחנו בבית ההשקעות רכישות נוספות.



שרית מנחם



זה שישן בלילה וזה שלא



>> מנכ"ל של בית השקעות מקומי אמר אתמול כי בתי ההשקעות נחלקים כיום לשניים: אלה שחייבים כסף - שהבכירים בהם אינם יכולים לישון טוב בלילה - ובתי השקעות לא ממונפים - שלכל היותר לא ירוויחו שנה-שנתיים. ואכן, מצוקת המימון והצורך להחזיר לבנקים את ההלוואות שנלקחו לצורך רכישת קרנות הנאמנות וקופות הגמל היו זרז משמעותי בהחלטת פריזמה להתפרק, כמו גם לעסקה שחתמה אתמול עם פסגות.



אחת הבעיות שניצבות בפני בתי ההשקעות היא שחיקת ערך הנכסים שקנו אל מול ההלוואות שלקחו. השחיקה בערך הנכסים נובעת מהפדיונות הגבוהים - בעיקר בקרנות הנאמנות שנרכשו - ומהירידה החדה בערך המותג של הנכסים שנקנו, שהיה שווה כמה מאות מיליוני שקלים.



על פסגות רובץ חוב לא מבוטל בסך 800 מיליון שקל. ואולם מול החוב של פסגות עומדים כמה נכסים, שניתן לנסות ולתת להם תג מחיר. למוניטין של פסגות יש ערך רב: מדובר במותג חזק מאוד ששווה כמה מאות מיליוני שקלים.



בהערכת שווי הנכסים המנוהלים בפסגות יש להתייחס לקופות הגמל שכבר מנוהלות שם, בהיקף 19 מיליארד שקל, קרנות נאמנות בהיקף כ-25 מיליארד שקל (10 מיליארד שקל מתוכם הם קרנות כספיות הגובות דמי ניהול נמוכים) ועוד כ-3.4 מיליארד שקל בתעודות סל.



אם ניתן לקופות מכפיל של 3.25% (דומה למכפיל שלפיו רכשה פסגות את גדיש), לקרנות הנאמנות ותעודות הסל מכפיל של 2.2% (משמע ממוצע מכפיל של 2.8% על כלל הנכסים) - נגיע לשווי של 1.4 מיליארד שקל לנכסים אלה. בפסגות קיימת גם פעילות ניהול תיקים וברוקראז', המתומחרת בסכומים מאוד נמוכים בעסקות שנעשות בין בתי ההשקעות.



החור הגדול הוא פעילות ניהול התיקים של פסגות - בהיקף של כ-30 מיליארד שקל - הכוללת גם ניהול השקעות לקופות גמל סקטוריאליות. לא ניתן להעריך מהו המכפיל של פעילות זו.



אתי אפללו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully