וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ואם ג'ובס לא יחזור

סול האנסל

16.1.2009 / 7:27

מחליפים נהג



ניו יורק טיימס

>> איננו יודעים מה בדיוק קרה למנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, אך אין ספק שזה רציני. אף אחד לא לוקח חופשה של חצי שנה, כמוהו, רק בשל כאב בטן.



המהלך מעלה את השאלה בקרב המשקיעים והלקוחות אם החדשנות וההצלחה פיננסית של אפל נמצאים בסכנה בזמן שג'ובס לא יהיה בתפקיד, ומה יקרה אם לעולם לא יחזור.



בטווח הקצר, אפל רוכבת על גל ההצלחה. היא ריעננה את קו המחשבים הניידים שלה בסתיו שעבר עם טכנולוגיה חדשה. לאייפון יש מומנטום חזק, ואפשר להניח שהחברה עובדת על גרסה שלישית לחומרה ועל עדכון לתוכנה.



יש כמה פערים בקו המוצרים. אל מול מיתון חמור, האם החברה תנסה להתחרות בשוק המחשבים שמחירם פחות מ-1,000 דולר? (כן, יש מיני מק ב-600 דולר, אך הוא לא עומד בראש סולם העדיפויות של החברה). והאם יכולה אפל לפתח את הטלוויזיה שתיקח חלק מרכזי בסלון של הצרכנים?



לא ברור אם ג'ובס מעוניין לנקוט פעולה בעניינים אלה, והחברה לא תיפול גם אם תתעלם מהם, אפילו במחיר של החמצת חלק מהמכירות הפוטנציאליות.



בנוסף, הנה שורת מפתח מההודעה ששלח ג'ובס לעובדיו: "כמנכ"ל, אני מתכננן להישאר מעורב בהחלטות האסטרטגיות העיקריות גם בהיעדרי". אז בהנחה שבריאותו תאפשר זאת, ג'ובס נשאר עם היד על ההגה. ואולם הסיכון לאפל גבוה בהרבה אם נדמיין את האפשרות העגומה שג'ובס לא ישוב. איני אומר זאת מכיוון שחסרים אנשים מוכשרים באפל. על צוות המנהלים הבכירים בחברה נמנים כמה מנהלים מיומנים ביותר, בהם טים קוק, סמנכ"ל התפעול של החברה, שיחליף את ג'ובס בתפקיד המנכ"ל בהיעדרו.



עם זאת, מהות תפקידו של ג'ובס - איש החזון האובססיווי שמתעקש להתערב בכל פרט במוצרים ובפרסום - יצרה מערכת תפעול עסקית שתיאלץ לעבור שדרוג מלא כאשר החברה תכריז על יורש. אחרי הכל, יהיו צוות המנהלים הבכירים של אפל מוכשרים ככל שיהיו, מיומנות אחת שכולם צריכים היא ההבנה כיצד לעבוד עם ג'ובס, ובזמן המתאים גם לסרב לגחמותיו.



כמעט בלתי אפשרי לדמיין שהמנכ"ל הבא של אפל יהיה בעל אותה אישיות ריכוזית ואימפולסיווית. זה לא הסגנון של האנשים אתם הוא עובד - יש רק מלכה אחת בכוורת. ולמי יהיה את האומץ להיות כה נחוש ועצמאי?



כמובן שמועצת המנהלים של אפל לא צריכה לחפש שיבוט של ג'ובס. כל מי שינסה לחקות את סגנונו עלול להצטייר כמוקיון, אם יבצע את תפקידו בפחות משלמות.



אפשר להחליף את ג'ובס גם אם אי אפשר לשכפל אותו. יש דרכים רבות לנהל חברות מוצלחות וחדשניות. המצב של אפל לא יכול להיות טוב יותר מבחינה פיננסית ומבחינת תדמיתה הציבורית כדי לעבור שינוי מסוג זה.



ואולם השינוי היסודי הבלתי נמנע של המערכת התפעולית העסקית, של תרבות קבלת ההחלטות והאופן שבו מנהלים מתקשרים זה עם זה, חובק סכנות כה רבות, כך שהמשקיעים והצרכנים צודקים כשהם תוהים אם אפל עלולה לאבד את דרכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully