וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צריך עכשיו לעבוד קשה יותר כדי להרוויח פחות"

מאת עידו סולומון

18.1.2009 / 7:07

בוועידת העיר לעסקים שנערכה בסוף השבוע באילת תיארו בעלי עסקים את הירידה ברמת המכירות, וסיפרו כיצד הם מתמודדים עם המיתון



>> באמצע ספטמבר, בדיוק כאשר קריסת ליהמן ברדרס סימנה מפנה לרעה במשבר הפיננסי העולמי, צנחו המכירות בסניף רשת הקונדיטוריות רולדין ברמת אביב ג' בתל אביב ב-12% - ומאז נותרו באותה רמה. "מכיוון שהקונים שלנו מושקעים בבורסה, הרגשנו את הירידה לפני מקומות אחרים", מספר הזכיין עמוס פיק. "מדובר באנשים שהצריכה שלהם גבוהה מאוד. זה לא שהם הפסיקו לקנות כמו שפתאום יש יותר ביקוש למוצרים פחות יקרים".



פיק נמנה עם עשרות בעלי עסקים קטנים ובינוניים שהגיעו בסוף השבוע האחרון לאילת כדי להשתתף בכנס "העיר", ללמוד על השפעות המשבר ואולי גם לקבל כמה טיפים שיסייעו להתמודד עם המיתון שבפתח.

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל, התייחס גם הוא להשפעת המשבר על עסקים קטנים ובינוניים. לדבריו, הצרכנים הישראלים נמצאים בקו החזית של המהפכה הדיגיטלית, ויש לכך השפעה מכרעת על הרגלי הצריכה: "בישראל שוק הפרסום בדרך כלל צומח לאט, אבל באינטרנט הוא צמח בשנה האחרונה ב-19%".



ברנד צופה שכוח הקנייה של הצרכן יירד, והוא יעדיף לבלות יותר בבית וינסה לצרוך בצורה נבונה, בין היתר על ידי חיפוש מבצעים והנחות באינטרנט. "למי שישקיע בנוכחות באינטרנט יש סיכוי לצמוח בזמן מיתון".



בהפסקות שבין ההרצאות והסדנאות סיפרו בעלי העסקים על הקשיים, הירידה בהכנסות ועל הניסיונות להתכונן לשנה הקרובה, שעל פי כל התחזיות תעמי ד בפניהם אתגרים לא פשוטים.



דותן צרפתי, בעל עסק משפחתי לשירותי רכב מירושלים, סיפר כי בחצי השנה האחרונה מורגשת מגמת ירידה בכניסת מכוניות למוסכי המשפחה. כדי להתמודד עם המצב החלו בניסיונות לקצץ בהוצאות העסק, להפחית את חשבונות הטלפון והחשמל, לפטר עובדים לא יעילים ולצמצם את האשראי הניתן ללקוחות.



גידי אבנר מפעיל עסק שירות לצמיגים ומעסיק ארבעה עובדים. לדבריו, "בחודשים האחרונים צריך לעבוד קשה יותר כדי להרוויח פחות. לקוחות יותר מתמקחים".



אבנר אינו תלוי בחסדי הבנקים, אך יש לו ביקורת על התנהלותם: "הטייקונים הם עסקי פיקציה, בלוף עולמי. השאלה היא אם מישהו ילמד מהבלוף הזה לתת לנו את הכוח, ולא ימשיכו לתת לאנשים כאלה להתעשר על חשבוננו, על חשבון המדינה ומשלמי המסים. במקום ללחוץ על עסקים קטנים צריך שהבנקים ייתנו להם גב ואוויר לנשימה. לא חוכמה ללחוץ על עסקים קטנים, עובדי כפיים, לסחוט מהם עד הפרוטה האחרונה ולתת הטבות לטייקונים. בינתיים אני לא מוריד משכורות לעובדים כדי לא להוריד מוטיווציה. כשיש סערה, מורידים את הראש ונותנים לה לעבור".



ענת סולומון מרעננה היא בעלת משרד פרסום המעסיק 12 עובדים. להערכתה, המחזור ירד בכ-25% בחצי השנה האחרונה. "כדי להתמודד אנחנו מנסים דווקא בתקופה הזאת ליצור מיזמים חדשים ומקבלים לקוחות קטנים כגדולים".



יעל קאופמן, מנהלת שיווק של אופקים נסיעות ותיירות, מדווחת גם היא על ירידה חדה בהיקף הנסיעות. "משבר בפירוש יכול להיות הזדמנות", אומרת קאופמן. "חברות מתעניינות איך להוזיל עלויות, והתפקיד שלנו הוא לסייע להן. בעוד שנה נראה שלמשבר, עם כל הכאב והנזקים, יש גם צד חיובי. מי שישכיל למנף אותו יגלה הזדמנות טובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully