וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוליה החלשה בשרשרת המזון

רן שחם ועידו שגיא

18.1.2009 / 7:07

כשמחירי התבואות צונחים, הביקוש לטרקטורים יורד, ואיתו גם מניית ג'ון דיר. בשל הציפייה להגדלת ההשקעה העולמית בתשתיות, אנו מחליפים אותה במניית קטרפילר



>> בשבוע שעבר סבלו מניות הסקטור החקלאי מירידות חדות. הסיבה היתה פרסום הדו"ח התקופתי של משרד החקלאות האמריקאי לגבי סחורות חקלאיות, שהראה ירידה בביקושים וגידול גבוה מהצפוי במלאים. מגמה זו צפויה ככל הנראה להימשך, ולגרום לירידה במחירי הסחורות החקלאיות.



הראל, ממגדלי התותים הגדולים בישראל, לא היה צריך את הדו"ח כדי להבין כמה קשה המצב. הצרכנים האירופאים החליטו השנה לוותר על שמנת ותותים, היצוא המצומצם גורם להצפה בשוק הישראלי, והמחיר צונח בהתאם.

החקלאיים לא הספיקו ליהנות מהזינוק במחירי הסחורות החקלאיות ב-2008. מסכי הבורסות אמנם הורו את הרווחים גרפו כרגיל האנשים בחליפות שקונים ומוכרים ניירות, ולא אלה שנועלים מגפיים ומגדלים פירות וירקות.



הראל ממשיך לקום לפני עלות השחר, מכין לעצמו קפה שחור חזק, ויוצא למאבק היומיומי באיתני הטבע, שבכל שנה נהפך לקשה יותר. גם כך אין לו זמן למסעדות או קניות. הוא לא שותה אספרסו, וגם לא מתרגש מכותרות העיתונים שבישרו על מחירי שיא בסחורות החקלאיות. בסוף כל עונה, כשהוא מתפנה לחשב את המאזן שלו, הוא מבין מחדש את משמעות הפסוק: "בזיעת אפיך תאכל לחם".



בתקופה שבה עלו מחירי התבואות, עלו בחדות גם מחירי התשומות החקלאיות: מחירי המכונות, הטרקטורים, הדשנים, עלויות השינוע ושכר העובדים. מחירי התשומות אינם נסחרים מדי יום בבורסה, והפחתת העלויות אינה יכולה להיות מהירה ותלולה כמו זו שאיפיינה את הסחורות עצמן - וכך נותרים חקלאים רבים עם רווחים שמתכווצים והולכים.



כשהחקלאים סובלים, כל שרשרת המזון שלהם סובלת. הדינמיקה הזאת משפיעה גם על תיקי ההשקעות שלנו, החשופים לסקטור החקלאי דרך מניית כי"ל בתיק המקומי ומניית יצרנית הטרקטורים ג'ון דיר בתיק חו"ל.



מי שעקב אחר מניות הציוד המכני בארה"ב יכול היה להבחין בדמיון בהתנהגות של מניות שתי החברות המובילות בתחום, קאטרפילר וג'ון דיר. ואולם המיקוד של החברות שונה. קטרפילר חשופה יותר לשוק הבנייה והתשתיות, ואילו ג'ון דיר פעילה יותר בענף החקלאות.



להערכתנו, הדמיון בהתנהגות שתי המניות עשוי להשתנות, מכיוון שענפי החקלאות צפויים להמשיך לדשדש, ואילו תחום התשתיות עשוי להתאושש. הסיבה לכך היא הניסיון של הממשלות לעודד את הכלכלה באמצעות השקעה בתשתיות.



קטרפילר היא היצרנית הגדולה בעולם של ציוד מכני כבד לבנייה, תשתיות, כרייה וחקלאות. לחברה שלוש חטיבות עיקריות. החטיבה הגדולה ביותר, חטיבת המכונות, אחראית ליותר מ-60% מההכנסות.



החטיבה השנייה שלה מייצרת ומספקת מנועים למשאיות, לטרקטורים ולכלי תחבורה כבדים - של החברה עצמה ושל חברות אחרות. החטיבה השלישית היא חטיבת הפיננסים, המספקת פתרונות מימון ללקוחות החברה.



הפיזור מעניק לקטרפילר יציבות מסוימת, אך היא תלויה גם במחזוריות הכלכלה העולמית. מחיר מנייתה הושפע לרעה ממשבר הנדל"ן בארה"ב ומההאטה העולמית. כעת נראה שהיא עשויה להיות מהמניות שיגיבו ראשונות לציפייה להשקעות גדולות בתשתיות בעולם.



מנימוקים אלה אנו מחליפים השבוע בתיק חו"ל את מניית DE במניית CAT. בתיק המקומי אנו מגדילים את מצבת המזומן.



-



רן שחם הוא מנכ"ל בית ההשקעות אלטשולר-שחם. עידו שגיא הוא אנליסט. אין לראות בכתוב המלצה לרכישת ניירות ערך או ייעוץ השקעות כלשהו



-



מניות שנמכרו: בתיק הישראלי הוקטנו האחזקות בכמה מהמניות לטובת המזומן. בתיק חו"ל נמכרה האחזקה בג'ון דיר. מניות שנרכשו: לתיק חו"ל נוספו מניות קטרפילר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully