וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק מזרחי: הירידה במדד דצמבר בארה"ב חיובית לאג"ח הממשלתי האמריקאי

TheMarker

18.1.2009 / 10:47

מדד דצמבר בארצות הברית ירד ב-%0.7 מה שסומן קודם כתחום הגבוה של הציפיות. מדד המחירים לצרכן, ללא מוצרי מזון ואנרגיה, המודד את הקצב הבסיסי של האינפלציה, עלה ב-1.8% ב-12 החודשים האחרונים, פי 1.8 מאשר העלייה במדד הכללי, שהצטמצמה מאוד



מדד דצמבר בארצות הברית ירד ב-%0.7 מה שסומן קודם כתחום הגבוה של הציפיות. מדד המחירים לצרכן, ללא מוצרי מזון ואנרגיה, המודד את הקצב הבסיסי של האינפלציה, עלה ב-1.8% ב-12 החודשים האחרונים, פי 1.8 מאשר העלייה במדד הכללי, שהצטמצמה מאוד. מוצרים אלה מהווים יחדיו 24%-23% מהמדד הכולל. ב-12 החודשים שהסתיימו בחודש הקודם (נובמבר) עלה מדד הליבה בשיעור גבוה נמוך יותר, 2.0% (פי 1.8 מהעלייה במדד הכללי).



השאלה המתעוררת לגבי מדד דצמבר בארה"ב היא - מה ניתן ללמוד מהנתון על הביקוש המקומי?



לערכת מנהל המחקר של בנק המזרחי טפחות, מאחר שלא נוצלו הירידות התלולות במחיר הסחורות לעלייה במחיר מוצרים אחרים (בניגוד למצב בישראל, לדוגמא), ניתן לומר שהמדד החדש מצביע על הצטמצמות בתוצר ורפיון בסביבת המחירים. בכך הוא מצטרף לנתונים נוספים, כגון הירידה התלולה במדד המכירות הקמעוניות, שמצביעים בכיוון זה.



לדברי מנחם "באשר לשוק איגרות החוב, מדובר בנתון שתומך לכאורה באיגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לפדיון, אך צריך לזכור שפועל מולו כוח גדל והולך - הגירעון המתרחב בתקציב הממשלה והעלייה המתמדת בסך הגיוסים למימונו. הממשלה, מבחינתה, נהנית מכך שהמחיר המשולם על איגרות החוב שהיא מציעה גבוה, כך שההחזר מבחינתה נמוך, דבר שמקל על עלות הגיוס ומסייע להתמודד עם היקפו הרב".



הירידה באינפלציה הכוללת הייתה תלולה יותר מאשר הירידה באינפלציה הבסיסית, כך שניתן לייחס את מרב הירידה לירידה במחיר התשומות ובראש ובראשונה למחיר האנרגיה. האינפלציה הבסיסית גלשה לתחום שנוח לבנק הפדראלי, שנע בין 1.5% ל-2%.



מאחר והריבית הפדראלית הונמכה ל 0.25%-0%, מתייתר הדיון בהשלכות המדד החדש על המדיניות המוניטארית. בנסיבות הנוכחיות, ללא קשר להתנהגות המדד בחודשים הבאים, לא נראה שמדיניות ריבית ה 0% תשתנה במהרה.



לפיכך נותרה השאלה מה ניתן ללמוד מהנתון על הביקוש המקומי. מאחר שלא נוצלו הירידות התלולות במחיר הסחורות לעלייה במחיר מוצרים אחרים (בניגוד למצב בישראל, לדוגמא), ניתן לומר שהמדד החדש מצביע על הצטמצמות בתוצר ורפיון בסביבת המחירים. בכך הוא מצטרף לנתונים נוספים, כגון הירידה התלולה במדד המכירות הקמעוניות, שמצביעים בכיוון זה.
אשר לשוק איגרות החוב, מדובר בנתון שתומך לכאורה באיגרות החוב של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים לפדיון, אך צריך לזכור שפועל מולו כוח גדל והולך - הגירעון המתרחב בתקציב הממשלה והעלייה המתמדת בסך הגיוסים למימונו. הממשלה, מבחינתה, נהנית מכך שהמחיר המשולם על איגרות החוב שהיא מציעה גבוה, כך שההחזר מבחינתה נמוך, דבר שמקל על עלות הגיוס ומסייע להתמודד עם היקפו הרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully