וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה של הגז: כל הערכות האנליסטים על שווי התגלית - לחברות ולמדינת ישראל וכיצד כדאי להשקיע בקידוח?

הדס גליקו

18.1.2009 / 15:48

מפעילת קידוח תמר, חברת נובל האמריקאית, הודיעה אתמול על תגלית גז משמעותית בקידוח. תוצאות הבדיקה מהוות את השלב שני בדרך להפקת גז



מפעילת קידוח תמר, חברת נובל האמריקאית, הודיעה אתמול על תגלית גז משמעותית בקידוח. תוצאות הבדיקה, המהוות את השלב שני בדרך להפקת גז, מצביעות על מאגר גז נרחב בשלושה תת מאגרים באיכות גבוהה. התוצאות לגבי עובי השכבות (140 מטר) ואיכותן היו גבוהות מהמצופה בתחילה.



לדברי יו"ר ומנכ"ל נובל "התוצאות מהוות את התגלית הגדולה ביותר בתולדות החברה. כרגע התוצאות מאששות לפחות את הגודל החזוי הראשוני של 87 BCM אך ההערכות הן כי מבחנים נוספים יעלו כי הכמויות גדולות יותר". לשם השוואה ראוי לציין כי, במאגר ים תטיס קיימות רזרבות בהיקף של 32 BCM.



מנכ"ל קבוצת דלק,יצחק תשובה, התראיין הבוקר לגלי צה"ל והעריך כי כמויות הגז שהתגלו יספקו את צרכי האנרגיה של מדינת ישראל עשרות שנים. לדברי תשובה "זו אחת התגליות הגדולות בעולם שתאפשר למדינת ישראל פיתרון בנוגע לגז לדורות הבאים ותוריד את התלות של מדינת ישראל בנפט".



בשיחת ועידה עם מנכ"ל דלק אנרגיה, גדעון תדמור, נמסר כי הערכות החברה עומדות על היקף מכירות של 15.5 מיליארד דולר בהסתמך על מחיר גז של 5 דולרים ליחידת מידה. מכירת הגז אינה מיידית, לפיתוח מאגר ים תטיס, המהיר יחסית, נדרשו 4 שנים מרגע הגילוי ועד לרגע ביצוע המכירות בפועל.



החברות המעורבות בקידוח צפויות להמשיך לשלב השלישי שהוא שלב מבחני ההפקה ובנוסף לקדוח שתי בארות נוספות באזור. יתכן והחברות יפתחו בקידוח ניסיון נוסף באזור נמוך יותר במבנה הגיאולוגי. קידוח הניסיון הוא השלב האחרון שיאושש את מסחריות הקידוח ויקבע סופית את הכמויות בו. הקידוח יעלה 20 מ' דולר וייארך שלושה שבועות.



בפרויקט תמר שותפות נובל אנרג'י האמריקאית (36%), ישראמקו (28.75%), דלק קידוחים (15.62%) ואבנר חיפושי נפט וגז (15.62%) שבשליטת קבוצת דלק (31.25%), ודור-גז חיפושים (4%) שבבעלות דודי ויסמן.



כתוצאה מהודעת החברה מזנקות בשעה זו גם החברות הקשורות לשותפות ביניהן דלק אנרגיה המחזיקה בדלק קידוחים ובאבנר. מניית נפטא מזנקת גם היא מאחר והיא מחזיקה בישראמקו וביואל חיפושי נפט. איגרות החוב של קבוצת דלק ושל החברה הבת, דלק נדל"ן, עולות גם הן בשיעורים יפים.



הערכות



בבתי ההשקעות בירכו על התגלית בהעלאת מחירי היעד של החברות המעורבות בקידוח, חישובים אופטימים של רווחיהן ותחזיות מקרו ברוח ערב הסעודית למדינת ישראל.



בבית ההשקעות פסגות קבעו האנליסטים נעם פינקו, פלי שביב ולימור גרובר המלצת 'קנייה' לקבוצת דלק במחיר יעד של 457 שקל כאשר מחיר היעד הסחיר 382 שקל משקף דיסקאונט סחיר של 112%. פסגות מחזיקה באבנר קידוחים בהיקף של 12% דרך קופות הגמל(4.6%), קרנות הנאמנות (1.1%) וניהול התיקים (6.3%). שווי האחזקה של בית ההשקעות פסגות בחברות הבת של דלק העוסקות בקידוחים 120 מיליון שקל.



לדברי האנליסטים "בסכום כולל מחזיקה קבוצת דלק כ-17% בקידוח (89% בדלק אנרגיה, 12.6% באבנר ו-6.5% בדלק קידוחים) ובמונחי שווי מדובר בכ-250 מיליון דולר - קרוב למחצית משווי השוק של החברה נכון להבוקר. המשמעות בקבוצת דלק היא לא רק בתוספת השווי, אלא גם בכל הקשור לשיפור כושר החזר החובות של החברה ולמצבה מול המערכת הבנקאית".



מנכ"ל הלמן אלדובי קרנות נאמנות, דן הלמן העריך היום כי "כמות גז כזו מגדילה מהותית את יתרות המט"ח של ישראל עקב ביטול הצורך לייבא חומרי גלם לבעירה, עשויה להוזיל את מחירי החשמל, הופכת את ישראל ליצואנית אנרגיה-במקום ליבואנית ומפחיתה את זיהום האוויר בארץ לצד מזרימה תמלוגים בהיקפים גדולים למדינה".



קרן הלמן-אלדובי הזדמנות מחזיקה כ-7% מנכסי הקרן במניות דלק אנרגיה ו-9% מנכסי הקרן במניות ישראמקו.



האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון העריך הבוקר שמדובר בשווי פרויקט של כ-850 מיליון דולר.
לדברי בורגן "מבחינתה של קבוצת דלק (שווי של 530 מיליון דולר) – אם ניקח בחשבון את סך אחזקותיה העקיפות בתמר, דרך דלק אנרגיה, דלק קידוחים ואבנר – אזי תמר עשויה לתרום כ-130 מיליון דולר לשווייה של הקבוצה". בבית ההשקעות ממשיכים להמליץ על מניית קבוצת דלק ב'קנייה, במחיר יעד של 300 שקל למניה.



מכלל פיננסים העריכה האנליסטית גל רייטר כי ההשקעה הכוללת בקידוח תסתכם ב-1.6 מיליארד דולר ואילו ההכנסות יתחילו בשנת 2013 וימשכו לפחות 15 שנים עם הכנסות של 26 מיליארד דולר על בסיס מחיר של 8 דולר ליחידת גז. התמלוגים אותם צופנ רייטר למדינה עומדים על כ-10.5% מהמכירות בדומה לים תטיס ויסתכמו ב-100 מיליארד דולר. ההמלצה של רייטר למניית קבוצת דלק היא 'תשואת יתר, במחיר יעד של 292 שקל למניה.



כיצד ניתן להשקיע בקידוחים?



לדברי מנכ"ל הלמן אלדובי קרנות נאמנות "ישנן שתי דרכים להיחשף לחברות אשר מבצעות הקידוח. הדרך הראשונה היא באמצעות רכישה ישירה של מניות החברות. ברם, דרך זו כרוכה בעלויות עסקה בבורסה ולא פחות מכך, רכישת רק מניות חברות אלו יוצרת תיק השקעות לא מאוזן עם סיכון שיטתי גבוה.



"דרך שנייה, היא באמצעות רכישת קרנות נאמנות אשר מחזיקות בשיעורים נכבדים במניות החברות: ישראמקו, דלק אנרגיה, דלק קידוחים ואבנר. בדרך זו עלויות העסקה הישרות נמוכות יותר וכן מגיעים לפיזור תיק טוב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully