וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במריל לינץ' מסמנים אסטרטגיות שונות לשני החצאים של 2009

מאת ניר צליק

19.1.2009 / 7:02

בבנק מעריכים: המעבר למעמד של שוק מפותח יפגע בהשקעות הזרות בשוק המקומי; הדולר יגיע לרמה של 4 שקלים ויישאר בה



>> ראש מחלקת המחקר הישראלית של מריל לינץ', חיים ישראל, מעריך כי בעקבות שינוי המעמד של ישראל משוק מתפתח לשוק מפותח בהגדרתו, כפי שהיא נקבעת על ידי MSCI, ההשקעות הזרות בישראל צפויות להצטמצם.



חלקה של ישראל במדד יהיה קטן יותר. עיקר ההשפעה של ההשתייכות למדד החדש תהיה על מניות טבע, כימיקלים לישראל צ'ק פוינט ובנק לאומי - שכן רוב ההשקעות הזרות יתנקזו למניות אלה.

חברות שבעבר נהנו מהשקעות זרות בעקבות החלק הגדול יותר של ישראל במדד השווקים המתפתחים, כמו אלביט, יסבלו מעזיבת הכסף הזר. "כשמתסכלים על מדד ת"א 25, קצב הצמיחה ברווח הנקי הוא כ-8% לעומת קצב צמיחה שלילי של 1.2% בשווקים המתעוררים", כותבים במריל לינץ'. "הוואליואציה של ישראל הרבה יותר אטרקטיווית. השוק הישראלי במצב הנוכחי ייתן תשואה זהה או טובה יותר ביחס לשוק המניות העולמי".



האסטרטגיה של מריל לינץ' מחלקת את 2009 לשני חצאים: במחצית השנה הראשונה האסטרטגיה היא אופנסיווית, מכיוון שבמריל לינץ' רואים בשוק המניות העולמי אינדיקציות לכך שבמחצית השנייה של השנה צפוי שינוי כיוון.



שלוש המניות שעליהן ממליצים במריל לינץ' למחצית הראשונה של 2009 הן כימיקלים לישראל, שעליה אומר ישראל כי "היא מעניקה רווח למניה בין הגבוהים בענף ונסחרת בתשואת תזרים אטרקטיווית". המניה השנייה היא טבע, ש"הדבר המרכזי אצלה הוא שבשיאו של המשבר החברה קיבלה אשראי של מיליארדי דולרים בריבית שקרובה לאפס. בנוסף, יש לה את מה שמשקיעים מחפשים - ראות לרווח הנקי". המניה השלישית היא בנק לאומי: "הבנקים נחבטו בצורה חזקה מאוד ב-2008. הדברים שיובילו את הבנקים לעתיד הם ההון, הסיכון מבחינת הפרשות והנכסים הרעילים. מהבחינות האלה, בנק לאומי נמצא בחזית".



מי תרוויח מהמעמד של שוק מפותח?



לקראת המחצית השנייה של השנה מתכוננים במריל לינץ' למעבר של ישראל למעמד של שוק מפותח: "השוק שלנו עומד להשתנות באופי מהותי, ויש מספר מצומצם מאוד של מניות שהולכות להרוויח מבחינת זרימה של כסף אליהן". לשלוש המניות שעליהן המליצו במריל לינץ' למחצית הראשונה מוסיפים למחצית השנייה את שלוש המניות הבאות: בנק הפועלים, צ'ק פוינט ובזק, "שנמצאת על הגבול של כניסת הכספים".



במריל לינץ' חוזים כי השנה הקרובה בשוק המניות הישראלי תהיה תנודתית, ובסופה יחזור השוק לנקודה שבה הוא נמצא כיום.



מבחינת הכסף הזר שמושקע בשוק הישראלי אומרים במריל לינץ' כי "המשקל של ישראל הולך לרדת מ-3.2% בשווקים המתפתחים ל-0.3% מהמדדים שאליהם היא נכנסת". המשמעות היא שחלק מהכסף הפסיווי שנכנס למדינה בעקבות השתייכותה למדד ייצא, אולם לא בטוח שהכסף שצריך להיכנס לישראל בעקבות הנוכחות החדשה שלה במדדי השווקים המפותחים אכן ייכנס, מאחר שהחלק של ישראל נמצא בתוך סטיית התקן שמותרת לגופים העוקבים אחרי המדדים.



חמש מניות - טבע, כימיקלים לישראל, צ'ק פוינט, בנק הפועלים ובנק לאומי - מרכיבות יחד 87% ממדד MCSI ישראל, ובנוגע להן אומר ישראל כי "אם ייכנס כסף פסיווי, הוא ייכנס למניות אלה". מאחר שטבע וצ'ק פוינט נסחרות בעיקר בארה"ב, הכסף לא יגיע לישראל.



לגבי השקל חושבים במריל לינץ' כי הוא יגיע לרמה של 4 שקלים לדולר ויישאר שם, ובנוסף חוזים כי התמ"ג ב-2009 יסתכם ב-0%, כאשר בחצי השני של השנה תהיה צמיחה מסוימת. תקציב המדינה יגדל להערכת מריל לינץ', אך הירידה בגביית המסים תביא לכך שהתקציב ישקף גירעון של 4%. עם זאת, במריל לינץ' חושבים כי הקשיים העתידיים כבר מגולמים במחיר.



בנוגע לתנודתיות אומרים במריל לינץ' כי היא אמנם בשיא היסטורי, ואולם לעומת שאר העולם היא נמוכה בהרבה. אחד התנאים הראשונים כדי שהמשקיעים ישובו לשוק היא ירידת התנודתיות. על פי מריל לינץ', השוק מתחיל לעלות כאשר התנודתיות מתחילה לרדת, והזמן הממוצע שנדרש לשוק מניות תנודתי כדי לרדת הוא 233 ימים.



הפוליטיקה לא משפיעה



הפוליטיקה אינה משפיעה על שוק המניות על פי חיים ישראל: "בסופו של דבר, האג'נדה של המפלגות הגדולות היא אותו הדבר. כשבדקנו את שמונה מערכות הבחירות האחרונות, שלושה חודשים אחרי הבחירות שוק המניות נתן 9%, שישה חודשים אחר כך 21% ושנה אחרי הבחירות 29%. אי אפשר לדעת אם זה יהיה אותו הדבר. אני מזכיר שהיו משברים גדולים, בשנת 2000 היתה אינתיפאדה, הכלכלה הישראלית היתה במצב גרוע מאוד וגם הבועה התפוצצה, ועדיין היתה תשואה חיובית".



עוד אמר ישראל כי "משקי הבית היו הקטר המרכזי מאחורי שוק ההון בשנים האחרונות - זה לא יהיה ב-2009. הביטחון של משקי הבית להשקיע התפוגג".



ביחס למגזרים ספציפיים אומר ישראל כי במגזר הכימיקלים יש ביטחון בתחום הדשנים, ובתחום זה יש להעדיף את החברה לישראל על מיין. על ענף הבנקאות אומרים במריל לינץ' כי ההכנסות צפויות לגדול ב-21%, וכי הענף צפוי להתגבר על הפסדי ליהמן ברדרס, והסיכון העיקרי הוא הלוואות שלא יוחזרו.



על ענף התקשורת ממליצים במריל לינץ' לטווח הקצר בלבד, כשברקע מזכירים כי השקת הרשת החדשה של פלאפון עשויה לזעזע את השוק. בענף הרכב צפויה ירידה במכירות בעקבות היחלשות ענף הליסינג, ובמריל חוזים כי מכירות הרכב ב-2009 יצנחו ל-155 אלף מכוניות, בהשוואה ל-180 אלף מכוניות ב-2008. במריל לינץ' לא אופטימיים במיוחד גם בנוגע לענף הקמעונות בעקבות התחרות המתגברת.



במריל לינץ' מסכמים כי סוף 2008 היה קשה, אך 2009 צפויה להיות "מכוערת" כמוהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully