וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק המטרות של אמריקה רק גדל

חגי עמית

19.1.2009 / 7:02

BenchMarker



>> באמצע ספטמבר 2008 הרגישו העובדים בבנק ההשקעות מריל לינץ' הרגישו בני מזל. מקום העבודה שלהם איבד אמנם את ישותו העצמאית ונרכש תמורת 50 מיליארד דולר בידי הבנק הגדול בארה"ב, בנק אוף אמריקה, אבל כשהביטו בעמיתיהם מבנק ההשקעות המתחרה ליהמן ברדרס - הם ידעו שיכול היה להיות גרוע יותר.

בסוף השבוע האחרון הרגישו אותם עובדים קצת פחות בני מזל. הם גילו שבעל הבית החדש, בנק אוף אמריקה, ניצב גם הוא על כרעי תרנגולת. הממשל האמריקאי נאלץ להיחלץ לעזרתו ולהבטיח כי יעביר לבנק אוף אמריקה 20 מיליארד דולר בתוספת של ערבות ממשלתית שתבטיח הפסד מקסימלי של 21 מיליארד דולר על 118 מיליארד דולר של נכסים רעילים שיש לבנק.



איך קרה שאותו בנק שרכש את מריל לינץ' רק לפני חודשיים עומד עתה בעצמו לפני קריסה?



ההסבר לכך הוא שכמעט שנה אחרי שבנק ההשקעות בר סטרנס נפל, ושנה וחצי אחרי שהתוודענו למונח "משבר אשראי", גם הבנקאים הבכירים ביותר - מי שהעריכו את שווי העסקה לרכישת מריל לינץ' בספטמבר 2008 - אינם מצליחים להעריך נכונה את היקף הנכסים הרעילים המצויים במאזניהם.



המהלך של הממשל האמריקאי, שנחלץ לעזרת בנק אוף אמריקה, העיד כי אינו מוכן לקרב את הגעתה של קטסטרופה נוספת בשווקים, דוגמת גל ההדף שעוררה קריסת ליהמן ברדרס.



במצב כזה המלים "תוכנית הממשל האמריקאי" מאבדות משמעות. כל עוד לא ידוע במדויק היקף הנכסים הרעילים שבבנקים, והערכות על היקפים של טריליון דולר נזרקות לחלל האוויר - קשה גם להעריך מה תהיה השפעת תוכניות סיוע שמדברות על מאות מיליארדי דולרים.



אין הערכות מדויקות לגבי היקף הסכומים הנוספים שיזדקק להם בנק אוף אמריקה. אין הערכות מדויקות לגבי סך הכסף שיוזרם למערכת הבנקאות בארה"ב, ומתי ייגמר בנק מטרות ההצלה של האמריקאים.



הדבר היחיד שבטוח באשר להשפעת החילוצים של מערכת הבנקאות הוא האינפלציה שתנבע ממנו. חילוצים שנעשים באמצעות הזרמת כסף, תוך הישענות על מכונת הדפוס האמריקאית, יובילו לנפילת ערך המטבע ולתהליך אינפלציוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully