וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשואה שלילית של 13% הפכה את דש תגמולים למנצחת בענף הגמל ב-2008

מאת אתי אפללו

19.1.2009 / 7:02

קרנות ההשתלמות וקופות הגמל שהעניקו לחוסכים בהן יותר מ-10% תשואה נומינלית ברוטו בשלוש השנים האחרונות הן מגדל השתלמות, אלטשולר שחם קרנות השתלמות, דש תגמולים, ביטחון של איילון, דש השתלמות, תמר וגפן של כלל והראל קרן השתלמות



הנזק השנתי לעמיתים מסתכם בכ-20%. מדובר בנזק ברוטו נומינלי, ועליו יש להוסיף את השפעת המדד (3.3%) ואת דמי הניהול. כלומר, בממוצע הפסידו החוסכים ב- 2008כרבע מחסכונותיהם בקופות הגמל.



לאחר שנות הגאות העליזות בשוק ההון, קופות הגמל הגיעו למשבר עם אחזקה גבוהה מאוד במניות, כ-20%, והשקעה בהיקף של 40% באג"ח קונצרניות סחירות ולא סחירות.



חלק מהאחזקות האלה היו באג"ח בדירוגים נמוכים של חברות ממונפות מאוד, שלא התקשו לגייס כספים מקופות הגמל רק לפני שנתיים.



עוד ביולי, הרבה לפני הסערה הגדולה של ספטמבר ואוקטובר, קיבלנו קדימון לנזק שאחזקות כה גבוהות באג"ח קונצרניות יכולות לגרום. בשבועיים הראשונים של יולי ירד מדד תל בונד 40 בשיעור של 4.5%. קופות הגמל איבדו באותם שבועיים 3% (אותו השיעור שאיבדו מתחילת ינואר ועד סוף יוני 2008). הסערה בשווקים בספטמבר ובאוקטובר הובילה לתשואה שלילית של כ-14% - תוך חודשיים בלבד.



עמיתי קופות הגמל לא הכירו מספרים כאלה. נכון, גם בתקופה שבה נוהלו הקופות בבנקים היו שנים קשות ותוצאות שליליות, אבל לא היתה שנה שבה החוסכים איבדו רבע מחסכונותיהם במכשיר חיסכון שנתפש כסולידי.



החוסכים החלו להתקשר לקופות הגמל באלפיהם, ואז נחשף כשל חמור נוסף - יכולות התפעול ושירות הלקוחות של קופות הגמל התגלו כנמוכות ביותר. כך התרבו התלונות על העברות שלא בוצעו בזמן, טעויות בהעברות, עיכובים שעלו לעמיתים כסף או עמיתים שמתקשרים ומתקשרים ולא מקבלים תשובות.



השמרנות של הקופות הבנקאיות השתלמה



גם השנה, כמו ב-2007, קופות הגמל הבנקאיות נמצאות גבוה בטבלת התשואות, בעיקר בזכות מבנה התיק השמרני יחסית שלהן, שהיה להן לרועץ בשנות הגאות. אגב, קופות הגמל הסקטוריאליות, שלא נכללות בסיכום זה, הציגו ב-2008 בממוצע תשואות טובות יותר מהקופות הכלליות.



דש תגמולים, קופת הגמל שמורכבת בעיקר מיוצאי צבא קבע, הציגה ב-2008 את התשואה הטובה ביותר, והפסידה רק 12.87%. אחריה ניצבות קופת הגמל ביטחון של איילון (13.90-), מבט של מנורה מבטחים (15.18%-), תמר של כלל ביטוח שב-2007 עמדה בראש הדירוג (17.06%-) וגדיש, שמנוהלת על ידי פסגות (17.23%-). הקופות דש גמל, גפן של כלל, עתיד של אקסלנס ותעוז ועצמה של הראל הצליחו לסיים את השנה עם תשואה שלילית הנמוכה מ-20%.



לשם של אלטשולר שחם נהנתה בדצמבר מעוד חודש טוב בזכות השקעה ניכרת באג"ח ממשלתיות והצליחה לשפר את מעמדה בדירוג. והיא נכנסת למחצית העליונה של הטבלה עם תשואה שנתית שלילית של 20.11%. בחציון נמצא ילין לפידות, שמסיים את השנה עם תשואה שלילית של 20.28%. ילין לפידות, שמתמחה גם הוא בהשקעות באג"ח קונצרניות ומניות יתר, אמנם לא מככב בראש הטבלה, אך לא התרסק בסערה שעברה על שוק ההון כפי שהתרסקו בתי השקעות שנוקטים אסטרטגיית השקעות דומה כמו אנליסט ומיטב.



הקופות לשעבר של בנק יהב, יהבית וחיסכון, ממשיכות לאבד גובה לאחר שעברו להלמן אלדובי בתחילת 2008, והן מסיימות את 2008 עם תשואה שלילית של 23.12%.



בין הקופות שהעניקו לעמיתיהן הפסד הגבוה מ-25% ניתן למצוא את אקסלנס תגמולים (25.93%-), מיטב תגמולים (28.40%-), פריזמה צור (30.25%-), פריזמה קרן אור (30.59%-), אנליסט גמל (30.71%-) ופריזמה שיאון (34.02%-).



מבין קרנות ההשתלמות, מגדל השתלמות היא מובילת הטבלה עם תשואה שלילית של 9.38% ב-2008, כאשר אחריה ניצבות סמדר של איילון (13.76%-), פסגות השתלמות (16.42%-), דש השתלמות (16.98%-) וקרנות ההשתלמות של אלטשולר שחם (17.51%-). קרן ההשתלמות הגדולה קהל, בניהול מגדל שוקי הון, תופסת מקום טוב במרכז הטבלה עם תשואה שלילית של 19.70%. את טבלת קרנות ההשתלמות סוגרות אקסלנס עם אקסלנס השתלמות (22.85%-), מיטב השתלמות (24.08%-), אנליסט השתלמות (27.90%-) ובתחתית פריזמה כינרת, קרן ההשתלמות השנייה בגודלה, שעמיתיה איבדו 28.68% מכספם ב-2008.



בראייה ארוכת טווח, השנה האחרונה למעשה מחזירה את החוסכים כשלוש שנים לאחור. התשואה הממוצעת של קופות הגמל לחוסכים בשלוש השנים האחרונות היתה 5.1%, כאשר מדובר בתשואה נומינלית ברוטו, שממנה יש לנכות גם את דמי הניהול והשפעת המדד.



בפרספקטיווה של שלוש שנים, הקופות שהעניקו לחוסכים בהן תשואה נומינלית ברוטו של יותר מ-10% הן מגדל השתלמות, אלטשולר שחם קרנות השתלמות, דש תגמולים, ביטחון של איילון, דש השתלמות, תמר וגפן של כלל והראל קרן השתלמות. הקופות שלאחר שלוש שנים מעמידות את עמיתיהן בתשואה שלילית הן מיטב תגמולים, אנליסט גמל, פריזמה צור, פריזמה קרן אור ושיאון, אנליסט השתלמות, מיטב השתלמות ופריזמה כינרת.



בקרוב - "פדיונות האמת"



גל הפדיונות בעקבות התשואות האיומות היה מתון יחסית, וההערכות הן כי במשך 2008 נפדו מהתעשייה כ-10 מיליארד שקלים. בנוסף, עקב נפילת התשואות איבדה התעשייה עוד כ-55 מיליארד שקל.



אחת הסיבות לפדיונות הנמוכים יחסית היא הצלחת הגופים להעביר את החוסכים למסלולים סולידיים - כמו מסלולים שקליים, שהחלו לפרוח לקראת סוף 2008.



עם זאת, כעת, לאחר הסערה, נתחיל לראות את מה שמכונה בתעשייה "פדיונות האמת" - כל אותם חוסכים שפוטרו מעבודתם או שקוצץ שכרם והם זקוקים למזומנים יחלו להשתמש בחסכונותיהם בחודשים הקרובים, ומדובר באלפי עמיתים.



השפעה דומיננטית היתה ב-2008 גם לרגולטור. בינואר עבר בחקיקה תיקון 3 שהפך את עולם הגמל על פיו. למעשה, כל החיסכון הפנסיוני החל מ-2008 הוא חיסכון פנסיוני לקצבה. קופות הגמל כפי שהכרנו אותן, כקופות הוניות שהעמית יכול למשוך מהן את כל הכסף בבת אחת, אינן קיימות עוד.



בנוסף, כל מכשירי החיסכון ארוך הטווח מתחלקים בין קופות משלמות וקופות לא משלמות, כאשר בעת הפרישה החוסך יכול לקבל את הקצבה רק מקופה משלמת. קופות הגמל הן קופות לא משלמות, ובעתיד יצטרכו החוסכים בהן לעבור למכשיר חיסכון אחר, שישלם להן קצבה. ואולם השינוי לא הושלם. חקיקת המיסוי שנדרשה כדי להשלימו התארכה והתעכבה, בעיות שונות שנגעו בעיקר לסוגיות של פיצויים עלו על פני השטח, וחוסכים רבים חדלו מלהפקיד כספים לקופות הגמל האישיות בשל כך. כמו כן, אלפי חוסכים ניצלו היתר של הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, וביקשו "להתחרט" ולקבל בחזרה את הכספים שהפקידו בתחילת 2008.



הרגולטור ישחק תפקיד משמעותי גם ב-2009, כשבענף הגמל יתכוננו לאימוץ "מודל צ'יליאני", שיתאים את הסיכון בהשקעות לגיל החוסך בקופה.



אירוע משמעותי נוסף בענף הגמל הוא הגסיסה האטית של בית ההשקעות פריזמה ומכירת קופות הגמל שלו לפסגות בשבוע שעבר. האירועים שעבר בית ההשקעות טילטלו את כל הענף, ולמעשה את כל השוק, בחודשים האחרונים.



פריזמה, שהיה אחד השחקנים המשמעותיים בשוק הגמל, ניהל בתחילת השנה 30 מיליארד שקל בקופות גמל. בסוף השנה, בעת מכירת הקופות לפסגות, הן ניהלו 20 מיליארד שקל בלבד. בינואר הסתבך פריזמה לאחר שאחד ממנהלי ההשקעות של קופות הגמל תבור וחרמון סחר באופציות מעו"ף וגרם הפסדים משמעותיים לקופות. דו"ח ביקורת של הכלכלן פרופ' יוסי בהיר שהתפרסם לאחר מכן חשף כשלי בקרה וביקורת חמורים. עמיתים בפריזמה החלו לפדות את כספם ולעבור לקופות אחרות, וענף הגמל כולו סבל מסנטימנט שלילי - החוסכים לא חשו כי כספם מוגן כראוי, ופרשת פריזמה הצטרפה לדו"ח שהוציא המפקח על הביטוח, שהעלה כי כספי החוסכים מתנהלים תוך כשלים חמורים ונורמות בקרה לקויות בענף הגמל כולו.



הכשל השני של פריזמה היה מבנה התיק האגרסיווי של בית ההשקעות. בבית ההשקעות הימרו ככל הנראה על משבר קצר טווח. בינואר כלל מבנה התיק של שיאון, קופת הגמל הגדולה של פריזמה, אג"ח קונצרניות בהיקף של 46% מהתיק, מניות בהיקף של 28% ואג"ח ממשלתיות בהיקף של 2.3%. מבנה התיק הממוצע באותו החודש היה אג"ח קונצרניות בהיקף של 39%, מניות בהיקף של 20% ואג"ח ממשלתיות בהיקף של 20%. לסטייה של פריזמה ממבנה התיק הממוצע היו ב-2008 השלכות כבדות. פריזמה שיאון הציגה ב-2008 ביצועים כושלים ואיבדה לעמיתים 34%, כאשר הממוצע בשוק היה 20%.



אפקט פריזמה



ואולם, לא רק העמיתים סבלו מהבחירות שעשתה פריזמה. ההתנהלות של פריזמה בחצי השני של 2008 נבעה משני אילוצים - פדיונות גבוהים שחייבו אותה לשמור על נזילות ומנהל השקעות חדש שהגיע לקופה, והחליט שהוא משנה את האסטרטגיה ומכין את הקופות למכירה לפסגות ולשנת 2009 כשהן נקיות יותר. עקב כך, למשל, ראינו בסוף אוקטובר את פריזמה שהיתה בלחץ פדיונות זורקת אג"ח ממשלתיות לשוק ומפילה את התשואות בהן.



בנוסף, פריזמה ששמרה על מרכיב נזילות נמוך יחסית החליטה להגדיל את מרכיב האג"ח הממשלתיות ולהקטין את החשיפות לאפיקים האגרסיוויים, והחלה למכור סחורה במחירי רצפה, מה שהתבטא גם בתשואות הנמוכות מאוד שלה בחודשיים האחרונים ביחס לשוק. כל הפעולות הללו של פריזמה השפיעו כמובן גם על מחירי הנכסים בשוק. התיקון הקצר בחודש ינואר, עם זאת, היטיב עם פריזמה.



את השנה סיימו קופות הגמל מותשות. קופות רבות מעוניינות להתמזג כדי להחזיר הלוואות ולהוריד עלויות תפעול. מלבד מיזוג הענקים בין פסגות לפריזמה, שהפך את פסגות לשחקן הגדול ביותר בשוק הגמל, ראינו גם מיזוג תפעולי של פרפקט ואלטשולר שחם, בית ההשקעות ישיר שם את קופות הגמל שלו על המדף, והקופות של דש נחשבות לסחורה חמה בשוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully