וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחסור בגז בישראל עדיין לא נפתר

אבי בר-אלי

19.1.2009 / 7:03

אתמול הודיעה חברת ישראמקו על גילוי עתודות גז טבעי בהקיף משמעותי ביותר - כמות הגז הגדולה מעולם שנתגלתה בישראל ■ האם מדובר בתגלית משמעותית? ■ האם גם משלם המסים ייהנה? שאלות ותשובות על תגלית הגז


עד כמה ממצאי הקידוח משמעותיים?

ראשית, מדובר בתגלית - כלומר במאגר גז בהיקפים מסחריים. שנית, ההודעה של נובל אנרג'י, חברה ותיקה ומנוסה בתחום, ומכאן גם זהירה, ציינה במפורש כי כמות הגז הטבעי במאגר תהיה לכל הפחות BCM 88 - אם לא יותר. זאת, לעומת מאגר "מארי-B" ו"נועה" מול חופי אשקלון, שבשליטת שותפות ים-תטיס, המכיל 32 BCM; ולעומת מאגר "Gaza Marine" שבשליטת בריטיש גז, המכיל לפי הערכות BCM 28 "בלבד". כלומר, היקפי הגז המשוערים בקידוח "תמר" עולים על סך הגז המזוהה כיום לחופי ישראל ורצועת עזה.

מהם השלבים הבאים הצפויים בפרויקט?

בימים הקרובים תחל נובל אנרג'י ב"טסטים" - קידוחי הפקה ניסיוניים - על מנת לאמוד את קצב הפקת הגז מן המאגר. לאחר מכן, יש מעריכים, יפנו השותפות לקידוח אימות נוסף ("תמר 2") על מנת לאמוד באופן מדויק יותר את הפוטנציאל במאגר - וייצאו לקידוח נוסף ("דלית") מול חופי עתלית, שעלותו מוערכת ב-70-80 מיליון דולר.

לפי הערכות, פעולות אלה יימשכו כארבעה חודשים. לאחריהן, אם יוחלט על כך, יחלו בתכנון הפקת הגז. שלב זה, שכולל בחירה של תוואי אופטימלי, הליכי תכנון מורכבים, עריכת סקרים שונים ופרויקט הנחה מורכב במים עמוקים - עשוי לארוך חמש שנים ויותר.



מה עוד יכול להשתבש?

ראשית, כמות הגז החזויה - שאינה מעידה בהכרח על כמות הגז אותה ניתן יהיה להפיק מן המאגר. בנוסף, שיקולים כלכליים וטכניים עשויים להביא בעיקר את נובל אנרג'י להחלטה על השהייה של קידום ההפקה. זאת, למשל, במידה שמחירי הנפט והגז יוסיפו לצלול, במידה שיתגלה מאגר פוטנציאלי נוסף בסמוך (שידרוש חשיבה מחודשת באשר לתשתית ההולכה) - או משום מעורבות תכופה יותר בפרויקטים מקבילים בעולם.

מהן עלויות ההפקה ומדוע הן נחשבות לגבוהות יחסית?

ההערכות לעלויות ההפקה המשוערות נעות כיום בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר. מאגר הגז ממוקם בעומק רב יחסית של כ-5,000 מטר מתחת לפני הים - עובדה שמייקרת ומסבכת באופן משמעותי את הנחת תשתית הפקת הגז וההפקה. לשם השוואה, קידוח "מארי-B" של ים תטיס מול חופי אשקלון מתבצע במים רדודים ובעומק של 2,000 מטר בלבד - ועלותו הסתכמה ב-450 מיליון דולר. בנוסף, קידוח "תמר" מרוחק כ-90 ק"מ מן החוף (לעומת מרחק של 20 ק"מ של ים-תטיס) - נתון שמקשה על העבודות, ודורש גם הנחת צינורות באורך גדול בהרבה.

מהן ההכנסות הצפויות מהפרויקט?

התשובה לשאלה זו תלויה במשתנים נעלמים רבים מאוד, עובדה המסבירה את ההבדלים הגדולים בין ההערכות שסיפקו אתמול בתי ההשקעות. עיקר השונות נובעת מחוסר היכולת להעריך את מחיר הגז הטבעי בעתיד - ואת השונות של מחירו בקרב הלקוחות השונים.

האנליסטים יובל בן-זאב וגל רייטר מכלל פיננסים התבססו על מחיר גז של 8 דולרים למיליון BTU - בהנחה כי זה יאמיר בעתיד עם עליית מחירי הנפט, ויגלם גם את עלויות ההפקה הגבוהות. משום כך חזו הכנסות של 26 מיליארד דולר - והעניקו לפרויקט שווי של 2.2 מיליארד דולר. לעומת זאת, לימור גרובר מפסגות הניחה מחיר גז של 4 דולרים בלבד - המבוסס על תחזית של חוזי חברת החשמל העתידיים. מחיר זה מייצג שווי נקי של 1.5 מיליארד דולר לקידוח "תמר", ומכירות של 13 מיליארד דולר.

מה יהיה חלקו של משלם המסים ברווחים?

מתוקף הימצאות המאגר במים הכלכליים של ישראל, זכאית המדינה לתמלוגים בשיעור 12.5% מהכנסות הפרויקט - בניכוי עלויות ההשקעה בתשתית ההולכה. כמו כן מחויבות החברות במס הכנסה (25%), תוך ניכוי הטבות מס הניתנות לבעלי זכויות נפט (למשל ניכוי אזילה - הטבת מס למפיקי נפט או גז טבעי).

האם יהיה מי שמוכן לממן פרויקט בגודל כזה - בייחוד לאור התנהלות דלק בהחזרי החוב להם נדרשה השנה?

כן. לאחר מיצוי הליכי הבדיקות, תבוצע "הערכת רזרבות" בידי צד בלתי תלוי - אשר יקבע את טיבו של הפרויקט ויאפשר את הגדרתו כנכס בעל ערך, שנגדו ניתן יהיה להעמיד מימון. באשר לדלק, בקרב המוסדיים עדיין לא שככו הרוחות נוכח ניסיון ה"תספורת" שהציע תשובה רק לפני כמה שבועות - ואולם יש המפרידים בין אג"ח החברות הבנות לעומת אג"ח ים-תטיס, למשל. אלה אמנם אינן סחירות, אך נחשבות פופולריות יחסית, משום דירוגן הגבוה והתזרים המובטח שבצדן.

האם התגלית תפתור את המחסור של גז טבעי בישראל?

ממש לא. על פי תחזיות משרד התשתיות, ב-2009-2020 צפוי המשק הישראלי לצרוך כ-140 BCM, וכ-240 BCM ב-20 השנים הבאות. כמות הגז שנתגלה, לפיכך, שוות ערך לצורכי המשק ב-2014-2020 בלבד, ובוודאי שאינה נותנת מענה מספק. משום כך, אל לקברניטי המדינה להסתנוור מן התגלית, מרשימה ככל שתהיה, ועליהם לקדם במהרה את פרויקט הקמת מתקן ה-LNG (גז טבעי נוזלי) בחופי ישראל - וכן לפעול לייצובן של ההתדיינויות עם בריטיש גז ומצרים.

מנכ"ל דלק, אסי ברטפלד: "לא נהיה יותר תלויים במצרים"

"אלה חדשות טובות בשנה קשה. ההרגשה טובה, וזו התמורה על ההשקעות הגדולות שלנו בעבר. זו פריצת דרך גדולה. לא נהיה יותר תלויים במצרים ובהסכמה או באי ההסכמה שלהם. יש לנו מקור אנרגיה חזק ומקומי שיהיה חיזוק לקבוצת דלק, אך יתרום בעיקר למדינת ישראל כולה".

דודי וייסמן: "שמח עבור חלקנו הצנוע"

השותפה הצנועה בפרויקט קידוח הגז היא דורגז, מקבוצת דור אלון שבבעלות דודי וייסמן, שמחזיקה ב-4% מזכויות ההפקה ומלווה אותו מימיו הראשונים. המנכ"ל אלי משגב אמר אתמול: "מדובר באחד הקידוחים היקרים בעולם, אבל היו לנו תחזיות טובות מאוד. וייסמן אמר כי הוא שמח מאוד בשביל עם ישראל ושמח גם עבור חלקנו הצנוע".

חברת החשמל: "התגלית תביא ליציבות במשק החשמל ובתעשייה"

בחברת החשמל הגיבו אתמול בשמחה על הידיעות בעניין מציאת כמויות מסחריות של גז טבעי בשדה תמר מול חופי חיפה. בחברה אמרו כי אם ההיקפים יתאמתו, זוהי בשורה לשוק הגז הטבעי: "לטווח הארוך, התגלית תביא ליציבות במשק החשמל ובתעשייה הישראלית".

יצרני החשמל: "הוסרה אבן נגף בדרך לסגירות פיננסיות"

"המשמעות של מציאת גז מסחרי ואיכותי בקידוח 'תמר', אם אמנם יהיה כזה, היא מהפך מבחינת משק הגז במדינת ישראל בכלל ובקרב יצרני החשמל הפרטיים בפרט" - כך אמר אתמול איתן מאיר, מנכ"ל דליה אנרגיות. "יחול שינוי דרמטי באספקת גז לישראל, ותוסר אבן הנגף האחרונה בדרכם של יצרנים פרטיים לסגירה פיננסית".

ד"ר עמית מור: "קידוח 'תמר' יספק רק שליש מצורכי המשק"

"גם אם תוצג רזרווה מוכחת של BCM 90, עדיין יהיה הגז שאותר בקידוח תמר כשליש בלבד מצורכי המשק הישראלי ב-20 השנים הבאות" - כך אמר אתמול ד"ר עמית מור, מבעלי חברת הייעוץ אקו-אנרג'י. לדבריו, למרות התגלית, על ישראל לדאוג לקידום מהיר של יבוא LNG והמשא ומתן מול בריטיש גז וכן לפעול לאיתור מקורות גז נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully