וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסת ת"א סגרה בירידות

טל לוי

19.1.2009 / 16:26

המדדים המובילים ירדו בהובלת מדד הנדל"ן המימושים במגזר האנרגיה לאחר העליות הגבוהות אתמול


המסחר בתל אביב הסתיים בירידות שערים בהובלת מניות האנרגיה והנדל"ן: מדד תל אביב 25 איבד 1.3% לרמה של 669.41 נקודות, מדד תל אביב 100 השיל 1.5% לרמה של 600.28 נקודות. מחזורי המסחר הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל

חברת ישראמקו הודיעה אתמול כי גילתה עתודות גז טבעי בהיקף משמעותי בקידוח "תמר 1", 90 ק"מ מערבית לחופי חיפה. בקבוצת דלק מעריכים, כי מדובר במאגר הגדול פי 3 ממאגר ים תטיס וכי היקף המכירות של הגז נאמד (במחירי הגז של היום) בכ-15.5 מיליארד דולר.

בקידוח "תמר 1" שותפות נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%) דלק קידוחים (15.625%), אבנר חיפושי נפט (15.625%) ודור גז (4%). ההערכות הן, כי מכירת הגז תחל בשנת 2013. כל המניות הללו זינקו אתמול בשיעורים חדים ובמיוחד מניית ישראמקו (5.0% , 31.5) שזינקה ב-124%. היום מתממשת ישראמקו אם כי בירידות קלות יחסית לזינוקים בשבוע האחרון.


לא רק המניות הקשורות לקידוח זינקו אלא גם איגרות החוב, ובמיוחד איגרות החוב הקשורות לקבוצת דלק, המחזיקה באמצעות השקעותיה השונות ב-18% מהקידוח. בעל השליטה בקבוצה, יצחק תשובה, אמר אתמול, כי הוא יעמוד מאחורי תשלום כל האג"חים של הקבוצה. עם זאת, תשובה הדגיש כי "הקבוצה היתה עומדת מאחורי ההתחייבויות שלה בכל מקרה. ההשקעה שלנו בקידוח הזה, דווקא בתקופה הזו, היא ראיה לכך".

סימני המשבר הכלכלי ממשיכים לתת אותותיהם בעולם: המשבר הכלכלי העולמי עלה למדינות ערב 2.5 טריליון דולר בארבעת החודשים האחרונים בלבד, כאשר הנזק כולל ירידה של 70% במחיר הנפט מאז חודש יולי (מרמה של 147 דולר לחבית) וכן ביטולם או דחייתם של 60% מפרויקטי הפיתוח במדינות ערב בחודשים האחרונים. השקעותיהן הגלובליות של מדינות ערב נפלו ב-40% מאז הקיץ.

כלכלנים בבריטניה העריכו אתמול, כי מספר המובטלים בבריטניה יעלה ל-3.4 מיליון עד שנת 2011, בעקבות המיתון המחריף במדינה והמשבר הכלכלי העולמי. השבוע צפוי להתפרסם דו"ח ממשלתי שעשוי להצביע על עלייה חדה בשיעור האבטלה. הבנק המרכזי של בריטניה הוריד החודש את הריבית לרמה של 1.5% - רמתה הנמוכה ביותר מאז נוסד בנק אוף אינגלנד ב-1694 - בעקבות המיתון המחריף ובניסיון לבלום את ההידרדרות בשוק הדיור.

ממשלת ארה"ב הסכימה להשקיע 20 מיליארד דולר נוספים בבנק אוף אמריקה, ולהעניק ערבונות בשווי 118 מיליארד דולר לנכסיו כדי לסייע לבנק למזג לתוכו את מריל לינץ'. הממשלה גם תעניק ערבונות בשווי 302 מיליארד דולר לסיטי.

ובישראל: במריל לינץ' חוזים, כי השנה הקרובה בשוק המניות הישראלי תהיה תנודתית מאוד ובסופה השוק יחזור לנקודה בה הוא נמצא כעת. בנוסף, חוזה ראש מחלקת המחקר הישראלית של מריל לינץ', חיים ישראל, כי בעקבות המעבר של ישראל משוק מתפתח לשוק מפותח בהגדרתו, כפי שהיא נקבעת על ידי MCSI, ההשקעות הזרות בישראל צפויות להצטמצם. שלושת המניות שעליהן ממליצים במריל לינץ' למחצית הראשונה של השנה הן כימיקלים לישראל, טבע ובנק לאומי.

מסתמן סיכוי להצלת חברת ויטה פרי הגליל, שבית המשפט המחוזי בחיפה מינה לה מפרק זמני לבקשת הבנקים לאומי ודיסקונט. בית המשפט מינה את המפרק, לאחר שהחברה צברה חובות בהיקף 260 מיליון שקל, בכלל זה 160 מיליון שקל לבנקים. מקור בפרי ניר, חברה לייצור שימורי ירקות, מסר כי החברה קיבלה בשבוע שעבר פנייה מהבנקים לשמש מפעיל לויטה פרי הגליל, ובתוך כך פנו הבנקים לממונה על ההגבלים העסקיים רונית קן, לאשר את הפעלת המפעל בידי פרי ניר.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסת ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully