וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פינוטק: ירידה של מחיר הזהב אל מתחת לשער של 820 דולר תדחוף מעלה את קצב המכירות

TheMarker

19.1.2009 / 11:44

על אף איומי אופ"ק מאמינים בפינוטק כי שער הנפט יושפע מהרגיעה הגאופוליטית ויסחר ביציבות בתקופה הקרובה



האווירה החגיגית, הציפיות האינסופיות ואפילו טקס ההשבעה המרשים של הנשיא האמריקאי החדש עשויים לאושש את שוקי המניות, אך באופן פרדוקסאלי גם להוביל לחולשתו של המטבע האמריקאי. ביום שלישי יכנס לתפקידו באופן רשמי נשיאה הנבחר של ארה"ב, אך אפילו אם אובאמה אכן יעמוד בהצלחה באחד ממבחני ההיסטוריה הקשים ביותר שידע נשיא אמריקאי מעעולם, על רקע אירועי השבוע החולף במגזר הפיננסי בארה"ב, המשבר רחוק מלהסתיים.



במהלך השבוע שעבר רשם הדולר התחזקות מול מרבית המטבעות המובילים, על רקע שובה של שנאת הסיכון וההנחה שהדולר עדיין נתפס כחוף מבטחים. אולם נתוני מאקרו שליליים בנוגע למצב השוק בארה"ב מובילים אנליסטים רבים להניח שבזמן הקרוב לא ייתכן שיפור משמעותי במצב הקיים.



עקב יום מרטין לותר קינג והחופשה, לא צפויים להתפרסם נתונים כלכליים משמעותיים לגבי שוק המטבעות בשבוע הקרוב אבל נטיות ליבם של המשקיעים עלולה להפיח חיים משל עצמם בתנודתיות המט"ח. סקר ה"צה אה וו" הגרמני שיתפרסם ביום שלישי (12:00 שעון ישראל) אמור לשקף את ציפיותיהם של כלכלנים לגבי מצב הכלכלה הגדולה במרחב היורו, ונתוניו מרכזים עניין גדול על רקע הפחתת הריבית של הבנק המרכזי האירופי בשבוע שעבר לרמה של 2% בלבד.



מעניין יהיה לראות האם אי הוודאות שפיזר יו"ר הבנק, ז"אן קלוד טרישה, ימשיך להגביר את תנודתיות היורו והעצמת נתוני המאקרו השליליים עליו. היורו נסחר הבוקר ברמות של 1.33 דולר כשהוא מוביל במגמה דרומה תוך כדי תיקונים מזעריים, ורמת תמיכה ב-1.3187 דולר.



ביום חמישי צפויה להתפרסם החלטת הריבית ביפאן (05:00 שעון ישראל), ושערי הריביות הצונחים ברחבי העולם בעקבות צעדי הפדרל ריזרב לאזור ה-0%, כבר כעת מצמצמים את האופציות למסחר במטבע היפאני באמצעות אסטרטגית הקרי-טרייד. רוב ההערכות בשוק מאמינות שנגיד הבנק היפאני המרכזי יותר את הריבית בגובה של 0.1% אך בכירים בממשל כבר רמזו שהם בוחנים שימוש באמצעים נוספים במטרה לחלץ את הכלכלה המקומית. היין יחלש מהבוקר ומרמות של 91.23 יין לדולר, עד ל-90.55 עם תמיכה קרובה ב-90.34 יין לדולר.



גם המצב בממלכה הבריטית המאוחדת אינו מזהיר. נתוני התמ"ג לרבעון האחרון של 2008 יתפרסמו לקראת סוף השבוע, ואלו ככל הנראה ישפיעו מאוד על תנודתיות הליש"ט (יום שישי, 11:30 שעון ישראל). התחזיות צופות גידול שלילי בגובה 1.4% ואם הנתונים אכן יתאמתו זו עלולה להיות מכה ניצחת למטבע הבריטי, והמחשת חומרתו של המיתון הכלכלי לא רק בבריטניה אלא גם ברחבי העולם, שכן יהיה זה פרסום הצמיחה המשמעותי הראשון בקרב מדינות ה-G10.



הליש"ט צונחת הבוקר אל מול המטבע האמריקאי לשער של 1.47 ליש"ט לדולר, עם תמיכה קרובה ב-1.469 פאונד לדולר. אם ימשיכו להגיע נתונים שכאלה, אולי אפשר יהיה להכתיר את הפאונד בכתר העולמי של "המטבע בעל הביצועים המאכזבים ביותר".



בישראל שבוע המסחר נפתח בהיחלשות בגובה 1.5% של הדולר כנגד השקל, אולי בעקבות הגילוי אתמול על מצבור הגז אל מול חופי חיפה שהזניק את הבורסה אמש ליום של עליות חדות. המטבע הישראלי נסחר בבוקר יום שני ברמות של 3.81 שקלים לדולר והרוח הגבית להתחזקותו של השקל מגיעה גם מהפסקת הלחימה בעזה שהוכרזה אמש רשמית גם מצד ארגון החמאס. נראה שהלילה השקט לשני הצדדים עוזר למשקיעים לרכוש שקלים בלב שקט יותר.



דקה לפני הפגרה בארה"ב – הזהב מתאושש



מחיר המתכת היקרה דילג ב-4% צפונה. מחירי הזהב הצליחו להתאושש בבוקר יום שני לרמתם הגבוהה ביותר מזה כשבוע, על רקע התאוששות בשוקי המניות מסביב לעולם והמטבע האמריקאי הנחלש כנגד היורו למרות מספר תיקונים שבוצעו במהלך המסחר.



המתכת היקרה הצליחה לקפץ 4% מעלה וזאת לאחר הסיוט שפקד אותה ביום חמישי כשנפלה לשפל הנמוך ביותר מזה חודש על שיעור של 801 דולר לאונקיה, כשמשקיעים מימשו את רווחיהם. משקיעים רבים נתפסו "עם המכנסיים למטה" כשלא ציפו שהזהב יהפוך לאתלט אולימפי המקפץ במוט ועובר את רף ה-845.55 דולר לאונקיה בטרם התייצב על רמת ה-839.80. הבוקר מתקיימות באסיה קניות של זהב "על אש נמוכה" והערכות הרווחות בשווקים מאמינות קצב הרכישות יעלה אם רמת המחירים תרד שוב אל מתחת ל-820 דולר.



הלחץ על מכירות הנפט ממשיך באופן עקבי



האם ועידת חירום של אופ"ק תקפיץ מחדש את מחירי הנוזל השחור? וונצואלה הודיעה אמש שאופ"ק עשוי להתכנס לישיבת חירום כדי לדון במחירי הנפט לאור "מצב מאוד ברור של היצע גדול מדי". כבר ביום שישי מחירי חוזה הנפט העתידי התבססו סביב רמות ה-36.51 דולר וזאת לקראת החופשה בשווקים האמריקאים ביום שני ופקיעת החוזה השבוע.



חוזה פברואר קפץ מעלה כבר בתחילת המסחר בו כשהגורמים המובילים לכך הם מזג האוויר הקר בארה"ב, חולשת הדולר האמריקני ואי הוודאות לגבי מצבורי הנפט הקיימים. במהלך יום שני בבוקר נסחר הנפט בתנודתיות אולם לא ירד אל מתחת 42.01 דולר כשמחירו העכשווי נשמר סביב רמות ה-42.26 דולר.



הנפט נע דרומה בעוד אופ"ק עומד להקטין את תפוקתו. הנפט רשם ביום רביעי ירידות לאחר העליות שרשם בתחילת יום המסחר ולמרות ההערכות כי ארגון אופ"ק מתכנן לבצע הפחתה של תפוקת הנפט אל מעבר להסכמים שנקבעו בחודש דצמבר 2008. החוזים על הנפט רשמו בסופו של יום המסחר ירידה של פחות מ-4 דולר לרמה של 37.20 דולר לחבית וזאת לאחר זינוק במלאי הנוזל השחור בארה"ב לשיא של 16 חודשים בעקבות ירידה של 6% בביקוש לדלקים ברחבי העולם.



הביקוש לדלק ביבשת האמריקאית הסתכם ב-18.6 מליון חביות ליום בממוצע – המהווה את הירידה השבועית החדה ביותר מאז פברואר 2004. מגמה מחירי הנפט עשויה להתברר כיציבה בייחוד לאור מלאי הנפט בארה"ב שרשם בשבוע האחרון עליה של 1.14 מליון חביות לשבוע, לעומת צפי של 2.25 מיליוני חביות ומשקיעים רבים מאמינים שלמרות החולשה שהפגינו לאחרונה מחיריו, כעת יסחר הנפט ביציבות בייחוד אם רמות המתח הגיאופוליטי בעולם ירדו גם כן.



הכותב: ארז פריש הוא אנליסט מט"ח בכיר בחדר המסחר של פינוטק בלונדון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully