וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על דלית, נועה, מיכל, מתן ואור שמעתם?

דפנה פפר

19.1.2009 / 14:26

גילוי הגז בקידוח תמר הרים את רף התקוות בנוגע לגילויים נוספים בצפון הארץ. עד שיתורגם הממצא לאספקת גז לצרכנים (עניין של כמה שנים) הספקולציות יחגגו

סערת גילוי הגז בקידוח תמר, כ- 90 ק"מ מערבית לחיפה, קיבלה אתמול ביטוי ער בזינוקים מטאוריים במניות חיפושי הגז המעורבות בקידוח שמסתמן כבוננזת גז.

היום (ב') לאחר הסערה, המסחר במניות הגז נפתח בירידות לעיתים חדות כשברור שישנם רבים המבקשים לממש רווחי עתק. שחקני הבורסה יודעים שרק בעוד שבועיים-שלושה נדע בדיוק את היקף מאגר הגז, ורק בעוד שנים יחל הגז לזרום לשימוש צרכני. בפרקי הזמן הללו תנודות במסחר לכל כיוון נראות רציונאליות.

לפני שאפתח בספקולציה הגיונית על המשמעויות של קידוח תמר אדגיש שאיני גיאולוגית או מומחית לגז ונפט, אלא רק מתמצאת בנבכי הבורסה.

לקבוצת ישראמקו, בעלת המניות המרכזית בתמר (28.75%) ולשותפיה (דלק, נובל אנרג'י) יש רשיונות נוספים לחיפוש גז - מיכל ומתן - באזור בו נכלל קידוח תמר המוצלח. בנוסף, שטח החיפוש שקרוב לחיפה – דלית – הנמצא באזור מים רדודים עשוי להתגלות אף הוא כמעניין לחיפוש, כמו גם מאגר הגז אור הנחשב לתגלית קטנה. גם טווח המים החוץ טריטוריאליים של ישראל לכיוון קפריסין מתחיל לעורר עניין בחיפושי גז עתידיים בעקבות הצלחת תמר. כל האמור לעיל תחת הסתייגות ספקולטיבית כפי שהדגשתי ובהנחה שמאגר תמר יתגלה כבעל כמות גז יוצאת דופן כפי שהדבר מתפרש כיום.

יש תקווה שתמר אינו קידוח יוצא דופן ובודד באזור רשיונות מיכל ומתן ויתכן שגם ברשיון דלית. כאן בדיוק תתחיל הספקולציה שתחגוג בבורסה בחודשים ובשנים הבאות, לפיה הפכנו לסעודיה של הגז. כבר אמרתי ספקולציה, רק שתמר שיפרה את סיכויי גילויי גז נוספים. מהכרותי את שוק ההון, השמועות יחגגו וכל רבע רמז או תחילת קידוח נוסף עשויה להביא להתפרצות חדה במניות הגז.

פח השמן (והגז) של תשובה

ליצחק תשובה יש מזל. גילוי הגז בא לו בעיתוי נפלא. קבוצת דלק נמצאה עד לפני מספר ימים בבעיות מורכבות. המשבר הכלכלי פגע בדלק רכב, הסאבפריים דרדר עד כדי שחיטה את מניית דלק נדל"ן, שחלק מנכסיה בחו"ל ספגו ירידת ערך דרמטית. תוסיפו לכך את ההשקעה של תשובה בבניית קזינו בסטריפ הראשי של לאס וגאס בסכום עתק כשענף ההימורים צולל. לא נשכח את החוזה שחתמה הפניקס לרכוש את חברת הברוקרים אקסלנס בשווי של פי ארבע ממחירה בעבר וכמובן את הקריסה במנית קבוצת דלק (החברה האם) בכ 85% עד לפי ימים ספורים. עם צרות כאלו גילוי הגז הוא בשורה מרנינה לתשובה.

כדאי להבין שהפקת הגז תעלה לא מעט כסף, שכן חברות הגז יצטרכו לבנות צנרת להולכת הגז מהקידוח העמוק ועד למאגר המרוחק יותר מ 90 ק"מ מהקידוח. לשם כך יש צורך בהשקעת עתק ועבודות הנדסיות מורכבות. אבל כשיש מאגר ענק כמובן שימצא המימון להפקת והובלת הגז. אסי בוטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, הזדרז להבהיר שהוא אינו צופה בעיות בגיוס כספים לפיתוח המאגר. חשוב לציין שזרימת הגז לא תחל לפני 2012, לפיכך הכנסות מהגז, בשלב זה לא תהינה.


הגז כגורם אנרגיה נקי עשוי לשנות את הרכב צריכת מקורות האנרגיה של חברת החשמל מקצה לקצה. כבר עכשיו ברור שכל צרכן אנרגיה רציני בישראל (תעשייה ופרוייקטים גדולים ) אמור להשתמש בגז ממגוון סיבות, ובעיקר בשל היותו זמין ובמחיר מובטח. בטווח ארוך הפחם והסונול לתחנות כח ייהפך לפחות מבוקש והמהפכה בשוק האנרגיה עדיין לא נתפסת.

ספק אם זל, מימן והמצרים מאושרים

יוסי מימן ושותפיו באמצאות חברת אמפ"ל ושותפות EMGמביאים לישראל גז מיצרי. אחד מהשותפים שהשקיע בגז המצרי הוא סאם זל, המיליארדר מארה"ב שלאחרונה סגר את קבוצת העיתונות שלו. גם המצרים שרק לפני המלחמה בעזה ניסו לעלות את מחיר הגז לישראל, ספק מאושרים, שכן הם לא יהיו יותר ספק כמעט יחיד באזור.

מימן, שקבר מאות מיליוני שקלים בערוץ 10, יפגוש בעוד מספר שנים בתחרות קשה מצפון.

תחרות כזו, מעבר לצורך בגיוון מקורות אנרגיה, טובה תמיד לצרכן שהוא מדינת ישראל. די בכך כדי להניח שהמצרים לא ששים לנוכח הגילוי בחומר, שהיקפו עשוי אף לגדול מההערכה הראשונה של 15 מיליארד דולר.

קידוח תמר בצירוף הפסקת האש בעזה עשויים לספק עדנה, לפחות לזמן מוגבל, לבורסה שכידוע ספגה מכות כואבות במהלך 2008. צרפו לכך את הספקולציה של קידוחי – דלית, מיכל, מתן, נועה ואור, והרי לפניכם מתכון בדוק לתעתועי בורסה נוספים בחודשים הקרובים. קידוח תמר יהיה מקור בלתי נדלה לאגדות והסברים, שיתפתחו ויהפכו "למידע" בפי כל מי שקשור לחיפושי הגז ולמסחר בבורסה. רצוי לשמוע את "המידע" עם גרגר גדול של מלח.

ד"ר דפנה פפר היא כלכלנית ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים.

  • עוד באותו נושא:
  • קידוח תמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully