וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנורה מבטחים: המומלצות להשקעה ב-2009 - חברות צריכה פרטיות ללא הוצאות קונצרניות והשקעה באסיה ללא יפאן

בני שרביט וחיים נתן

19.1.2009 / 14:43

הראיה לשנת 2009, לפחות למשך רוב השנה, היא פסימית. במנורה מבטחים מאמינים שהשקעה בחוב עדיפה על השקעה במניות, ושסקטורים דפנסיוויים יניבו תשואה עודפת על אלו מבוססי הצמיחה. במאמר זה נציב שתי מגמות נוספות שיובילו את 2009


בשבוע שעבר הצגנו שני רעיונות השקעה ל-2009. הרעיונות היו השקעה באג"ח קונצרני ובחברות תשתיות והנדסה. נציין שוב שהניתוח שפרסמנו היה להשקעות בחו"ל, שם ישנן חברות הנדסה שצפויות להרוויח מתוכניות ההאצה השונות, ומכיוון שעל פי הניתוח שלנו שוק האג"ח הבינלאומי עבר תקופה של תגובת יתר. נבהיר שהראיה שלנו לשנת 2009, לפחות למשך רוב השנה, היא פסימית. אנו מאמינים שהשקעה בחוב עדיפה על השקעה במניות, ושסקטורים דפנסיוויים יניבו תשואה עודפת על אלו מבוססי הצמיחה. במאמר זה נציב שתי מגמות נוספות שיובילו את 2009.

משקל יתר לחברות צריכה פרטיות, משקל חסר לחברות המבוססות על הוצאות קונצרניות

המשבר הפיננסי שהתפתח למשבר ריאלי, הביא לעצירה חדה של הצריכה הפרטית. אבל גם את הצריכה הזו נהוג לחלק לשתי קטגוריות. הראשונה, הצריכה הלא מחזורית (או הבסיסית) מדברת על רכישות חובה כמו מזון, משקאות, חומרי ניקוי והיגיינה. הקטגוריה השנייה הינה צריכת המותרות: אלקטרוניקה בידורית, רכבים ותכשיטים.

כמובן, שהצריכה הלא מחזורית נפגעת פחות בתקופות מיתון, והדבר גם משתקף במחירי החברות. פרוטר אנד גמבל, המייצרת מוצרי היגיינה, חומרי ניקיון וטיפוח בסיסי (סימול: PG) ירדה בכ-16% בשנת 2008. לעומתה, סוני (סימול SNE), העוסקת בתחום האלקטרוניקה הבידורית, ירדה בכ-60% בשנה האחרונה.

בנוסף לשתי קטגוריות אלו, ניתן להוסיף קטגוריה נוספת והיא חברות צריכה המבוססות על הוצאות של קונצרנים. מדובר על חברות שחלק גדול מהכנסותיהן מתקבלות מהוצאות לא הכרחיות של הפירמה. בין חברות אלו ניתן למנות חברות תקשורת ומרכזיות כדוגמת סיסקו (סימול CSCO), חברות המקימות פרויקטים בתחום האבטחה, קול סנטר וכו', כדוגמת נייס (סימול: NICE) וחברות תעופה.
בחינה היסטורית מראה, שבכל תקופות המיתון האחרונות, זו הקטגוריה שנפגעה הכי הרבה מבין הקטגוריות מוטות הצריכה.

בטבלה להלן מפורטות דוגמאות לתקופות מיתון קודמות בארה"ב, והשינוי בצריכה במהלכן:



איך ניתן להרוויח מהמגמה

כצעד התחלתי, יש להקטין את החשיפה לחברות להן יש חשיפה גבוהה להכנסות מקונצרנים. למען השגת תוצאה טובה יותר, יש לבנות פוזיציית לונג-שורט. כאשר צד הלונג יהיה חברות בצד הצרכן, וצד השורט חברות בצד הקונצרני. כמובן שזו טכניקה יקרה יותר, מסובכת יותר, ומיועדת למשקיעים מקצוענים.

חשיפה לאסיה ללא יפאן.(Non-Japan Asia)

קשה לדעת איך תהיה שנת 2009, אבל אנו מניחים שבכל מצב טבע שיהיה – מיתון, דשדוש או יציאה מהמיתון, יהיו השווקים באסיה אלו שיתנו את התשואה הטובה יותר. אין להתעלם מהעובדה שהשווקים באסיה נפגעו קשה מהירידה בצריכה בארה"ב ואירופה, ואין להתעלם מכך שמדינות רבות כמו קוריאה, טייוואן וסינגפור תלויות בייצוא ובעיקר ייצוא של רכיבי אלקטרוניקה ומחשוב. עם זאת יש מספר סיבות שתומכות בהגדלת החשיפה לאזור.

למדינות NJA, יש את הגמישות המוניטרית והפיסקלית הגדולה ביותר. הצמיחה בשנים האחרונות הביאה לכך שלמדינות NJA, יש (כקבוצה) עודף גדול בחשבון השוטף ורזרבות מט"ח גבוהות. מדינות אלו גם שמרו (שוב, כקבוצה) על מדיניות פיסקלית אחראית, ולכן הן יכולות להגדיל כיום את ההוצאה הממשלתית. אבל מירב הגמישות מושג כתוצאה משילוב של שיעור חוב נמוך, ושיעור חסכון גבוה. שילוב זה יכול להביא את המדינות לדחוף את האזרחים לצרוך.



השילוב הזה מביא למצב לפיו באסיה צפויה להיות צמיחה (או האטה חריפה פחות) משאר העולם, המבוססת על הגדלת הצריכה הפרטית. אנחנו לא מנסים להחיות פה את רעיון ה-Decoupling, ואנחנו בטוחים שהצמיחה במדינות אלו תפגע – אבל פחות.

על מנת להאיר את כוונתנו, נציין כי השבוע פורסמו מספר נתונים על תוכנית ההאצה הסינית. הסינים הודיעו שיורידו את המס על רכבים ל-5%, ויפעלו לעידוד התושבים באזורים החקלאיים להחלפת כלי הרכב המיושנים בכלי רכב חדשים. בנוסף, למרות ההאטה, ולמרות החדשות על סגירת מפעלים, ממשיכה לגדול הצריכה בסין, אם כי בקצב איטי יותר. מדינות אסיה, יבואניות סחורות ברובן, נהנות גם מהירידה במחירי הסחורות, המטיבה עם חשבון הסחר שלהן.

לאור זאת, אנו לא מופתעים שמדד המניות בסין עלה בכ-9% מתחילת השנה, ומדד MSCI אסיה ללא יפאן ירד בכ-3.5% כאשר המדדים השונים באירופה ירדו בממוצע בין 7% ל-9%.

איך ניתן להרוויח מהמגמה?

למשקיע הפרטי קשה להיחשף לאסיה באופן פרטני. חלק מהמניות נסחרות רק בשווקים המקומיים שלהם, והשקעה כזו אינה נגישה למשקיע פרטי. גם רכישת מניות פרטניות שנסחרות בארה"ב, הינה יקרה יותר.

ניתן לקנות תעודות סל המשקיעות באסיה ללא יפן. בארה"ב למשל, נסחרת תעודת סל העוקבת אחר מדד MSCI Asia Ex-Japan (סימול: AAXJ). בבואנו לבחור תעודות סל (כמו גם קרנות נאמנות) עלינו לבחון ממה מורכב המדד. לדוגמא, 3 מתוך האחזקות הגדולות במדד חשופות לצריכה מחזורית: אלקטרוניקה, ברזל וסמיקונדקטורים, דבר שיכול להוריד את היתרונות מהחשיפה לאזור.

ניתן לקנות קרנות נאמנות המשקיעות באסיה. גם פה, עלינו לבחון מהן האחזקות המרכזיות בקרן, ומהי החשיפה הגיאוגרפית שלה.

שנת 2009 תהיה, כפי הנראה, שנה מאתגרת בשווקים הפיננסים. כפי שחווינו בשבוע שחלף, בכל יום תתכן הפתעה בדמות מחיקות ענק, חשיפת הונאות ונתוני מאקרו עגומים. אנחנו מקווים שהמגמות שהתווינו בשני ניירות העמדה (בשבוע שעבר והשבוע) – רכישת חוב קונצרני בחו"ל, חשיפה לתשתיות והנדסה, הקטנת חשיפה לצריכה קונצרנית, והגדלת חשיפה לאסיה ללא יפאן, יעזרו לעבור את התקופה הזו בצורה טובה יותר.

הכותבים: בני שרביט סמנכ"ל השקעות וחיים נתן מנהל קרנות חו"ל, מנורה מבטחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully