וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל ידרוש ב-2009 יחס הלימות הון רשמי של 9%; הדרישה הבלתי רשמית - יחס של 12%

טל לוי

19.1.2009 / 20:48

יחס הלימות ההון מגדיר מהו היקף ההון שאותו יכולים הבנקים לחלק כאשראי מתוך כלל ההון שברשותם



בנק ישראל יחיל בסוף שנת 2009 את תקנות באזל 2 על הבנקים אולם יחס הלימות ההון הנדרש מן הבנקים צפוי להשאר 9%.



כיום מחיל בנק ישראל רק את הנדבך הראשון של תקנות באזל 2 ופירוש הדבר שהבנק דורש מהבנקים יחס הלימות הון של 9%. בסוף 2009 יחיל בנק ישראל את הנדבך השני של תקנות באזל 2 וידרוש תוספת של 1% ליחס הלימות ההון. במקביל, יפחית הבנק את דרישת הלימות ההון מהנדבך הראשון ל-8% כך שבסך הכל יוותר יחס הלימות ההון על 9%.



באופן רשמי, דורש בנק ישראל מהבנקים המסחריים לשמור על יחס הלימות הון של 9% אולם הדרישה הבלתי רשמית היא יחס גבוה יותר של 12%.



יחס הלימות ההון, שנקבע על ידי הבנק המרכזי, מגדיר מהו היקף ההון שאותו יכולים הבנקים לחלק כאשראי מתוך כלל ההון שברשותם. ההון שבו לא ניתן לעשות שימוש לצורכי אשראי אמור לשמש ככרית ביטחון לפיקדונות הציבור בבנקים. ככל שהבנק שומר יותר הון, הוא נחשב ליציב יותר מבחינה פיננסית.



בסוף 2009 צפוי בנק ישראל להחיל את הנדבך השני של הוראות באזל 2 על מערכת הבנקאות. משמעות הדבר שהבנק יצטרך לנהל את ההון שברשותו באופן פרטני עבור כל לקוח - כלומר לפי כל הלוואה או קו אשראי - ולא על פי כלל האשראי שמעניק הבנק. ניהול ההון כולל למשל את השאלה כמה הון צריך הבנק לרתק עבור האשראי שהוא מעניק.



בבנק ישראל ערכו לפני מספר חודשים סקר בקרב הבנקים ובו בדקו את השאלה מה היה קורה ליחס הלימות ההון של הבנקים לו היה בנק ישראל מחיל את תקנות באזל 2 כבר כיום. התוצאות היום שבמבנה האשראי הנוכחי מציגים הבנקים יחס הלימות הון קרוב מאד לדרישות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully