וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נחתם הסכם הגז הטבעי בין רוסיה לאוקראינה - הגז צפוי להגיע לרחבי אירופה תוך 36 שעות

סוכנויות הידיעות

19.1.2009 / 22:53

לפי הערכות, רוסיה יצאה המנצחת בעימות, ואוקראינה עשויה להתקשות לעמוד בעליית מחיר הגז הטבעי


רוסיה ואוקראינה חתמו הערב (ב') על עסקה שתאפשר את החזרת זרימת הגז הטבעי הסדירה לאוקראינה וליתר אירופה. ההסכם נחתם על ידי ראשי חברות הגז הממשלתיות – גזפרום הרוסית ונפטוגז האוקראינית. ראש ממשלת רוסיה - ולדימיר פוטין, וראש ממשלת אוקראינה - יוליה טימושנקו, היו עדים לחתימת ההסכם.

פוטין אמר כי גזפרום קיבלה כבר הוראה לחדש את הזרמת הגז המיועד לאירופה – שהופסקה מאז ה-7 בינואר בגין מחלוקת בין רוסיה לאוקראינה בנוגע למחירים, והאשמותיה של רוסיה כי אוקראינה גנבה גז מאירופה. אוקראינה מצדה שללה את האישומים. נציגי החברות אמרו כי לזרימת הגז עשויות להידרש 36 שעות על מנת לחצות את אוקראינה ולהגיע ללקוחות במערב אירופה.

אירופה מקבלת כ-20% מסך אספקת הגז שלה מרוסיה, באמצעות צינורות אוקראינים, כאשר הנפגעות העיקריות היו בולגריה וסלובקיה, שנסמכות כמעט לחלוטין על הגז הרוסי. יותר מ-15 מדינות נאלצו למצוא מקורות אנרגיה חלופיים בשבועיים האחרונים, בהם הייתה קרה גדולה באירופה. העימות פגע קשות באמון האירופי ברוסיה ובאוקראינה כספקיות אנרגיה אמינות.

לפי ההסכם שנקבע על ידי טימושנקו ופוטין, תקבל אוקראינה גז בהנחה של 20% מהמחיר הממוצע באירופה, שלטענת רוסיה עומד על 450 דולר לאלף מטרים מעוקבים, כלומר 360 דולר. מדובר במחיר כפול מזה ששילמה אוקראינה ב-2008. עם זאת, מחירי הגז הטבעי באירופה צפויים לצנוח בחדות בהמשך השנה בעקבות מחירי הנפט, והמחיר עבור אוקראינה צפוי לרדת. לדברי חבר הפרלמנט האוקראיני ולודימיר ליטוין, המחיר הממוצע שאוקראינה צפויה לשלם יהיה כ-250 דולר לאלף מ"ק.

עם זאת, רוסיה זכתה בכמה עקרונות יסודיים: אוקראינה תיאלץ לשלם יותר עבור אספקת האנרגיה שלה, ורוסיה לא תיאלץ לשלם יותר עבור השימוש בצינורות העוברים בשטחה של אוקראינה. פוטין אמר גם כי החל ב-2010, על אוקראינה יהיה לשלם מחיר מלא עבור הגז הרוסי, ורוסיה תשלם מחירי שוק על המעבר בשטח אוקראינה.

בטווח הארוך, לא ברור כיצד אוקראינה תשלם עבור כמות הגז הרוסי העצומה, הנחוצה להפעלת מערכות ההסקה והמפעלים המיושנים וצורכי האנרגיה שלה. לפי הערכות, כבר השנה כאשר שילמה מחצית המחיר, התקשתה לעמוד בתשלום. מנהיג האופוזיציה באוקראינה, ויקטור ינוקוביץ', אמר כי כל מחיר מעל 250 דולר, יביא להתמוטטות כלכלת אוקראינה, שסובלת מצניחת המטבע, ירידה חדה בייצוא, ומגזר פיננסים חלש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully