וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש צונח

רוני מולה

20.1.2009 / 14:57

פחות משרות, יותר פיטורים וכמות גדולה מאוד של מועמדים על כל משרה פנויה. מסקנות סקר סוף רבעון 2008 של משרד התמ"ת

מחריפה הירידה בביקוש לעובדים במגזר העסקי בישראל. ברבעון הרביעי של שנת 2008 החריפה מאוד הירידה במספר המשרות הפנויות, ירידה הנמשכת כבר למעלה משנה. מספר המשרות הפנויות ירד ברבעון הרביעי של 2008 ב- 45% לעומת הרבעון הקודם לו, וב- 60% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. זוהי הירידה הגדולה ביותר לרבעון שנרשמה בכל שנות עריכת הסקר.

במספר המשרות שאוישו חלה ירידה לעומת הרבעון הקודם בעוד שבמספר העובדים שנפלטו חלה עלייה. כתוצאה מכך, מאזן התעסוקה ברבעון הנוכחי הפך לראשונה מאז סוף שנת 2003 לשלילי, דהיינו, נמצא שפליטת העובדים גבוהה מאיוש המשרות. הירידה בביקוש לעובדים וההרעה במצב התעסוקה הקיפה את כל ענפי המשק ופגעה בעסקים קטנים וגדולים. ציפיות המעסיקים לחודשים הקרובים, ביחס להתפתחויות הצפויות בפעילות הכלכלית ובכוח האדם, הפכו לראשונה מזה ארבע שנים לשליליות. מכאן שעלה מאד חלקם של העסקים הפסימיים בהשוואה לאופטימיים.
כך עולה מניתוח שנערך בימים האחרונים במינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת המתבסס על ממצאי סקר מעסיקים לרבעון הרביעי של שנת 2008 במגזר העסקי.

מאזנים שליליים

מאזן התעסוקה נמצא ברמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2003 והוא מסמן כי ייתכן ונראה עלייה בשעורי האבטלה כבר ברבעונים הקרובים.
הירידה במספר המשרות הפנויות ברבעון הרביעי של השנה איפיינה במיוחד את הענפים: תעשיה (70%-), מסחר (43%-), שירותי אירוח ואוכל (60%-), תחבורה ותקשורת (40%-) והשירותים הפיננסים (67%-).

ההתמתנות בשוק העבודה מוצאת את ביטויה גם בדיווח מעסיקים על ירידה בקושי לאייש משרות פנויות ועל משך זמן קצר יותר בו נותרות המשרות פנויות בטרם יאוישו. משך הזמן בו משרה היתה פנויה עמד ברבעון הרביעי על 3.8 שבועות לעומת 4.4 שבועות ברבעון הקודם ו- 4.6 שבועות ברבעון המקביל אשתקד. ממצאים אלה על הירידה בקושי למצוא עובדים ועל משך הזמן המתקצר שבו נותרו המשרות פנויות, יכולים לרמז כי גם ברבעונים הבאים נמשיך לראות רמה נמוכה של ביקוש לעובדים.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, מבהיר כי "נתוני הרבעון הרביעי של שנת 2008, המצביעים על ירידה חדה בביקוש לעובדים במגזר העסקי במקביל להיווצרות מאזן תעסוקה שלילי, מעידים על תפנית במצבו של שוק העבודה, ומכאן ניתן לצפות לעליה בממדי האבטלה שככל הנראה תלך ותגבר במהלך השנה הקרובה".

עתיד ורוד?

לעומת זאת, ואולי מפאת העובדה שרוב האנשים שפוטרו, עדיין לא נרשמו בלשכת האבטלה, ניתן להבחין בנתון המפתיע הבא:
על פי נתוני המגמה לחודש נובמבר 2008, הגיע שיעור הבלתי מועסקים ל-5.9% מכוח העבודה האזרחי.
באותה נשימה, נזכיר כי בלתי מועסקים הם אנשים שלא עבדו אפילו שעה אחת בשבוע הקובע וחיפשו עבודה באופן פעיל בארבעת השבועות האחרונים שקדמו לו, על ידי רישום בלשכות העבודה, על ידי פנייה אישית או בכתב למעסיק וכו', והיה באפשרותם להתחיל לעבוד בשבוע הקובע, אילו הוצעה להם עבודה מתאימה.

מפוטרים יושבים בבית ולא חותמים בלשכת האבטלה בגלל שעדיין לא עיכלו את העובדה, או שהם עוד מקווים לטוב? בכל מקרה מתוך השניים, המפוטרים עדיין לא התעוררו ולכן כנראה שיהיה ניתן לראות את השפעות הנתונים הללו רק בחודשים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully