וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי: החל מחודש אפריל ירשם עודף גיוס באיגרות החוב הממשלתיות בישראל

TheMarker

20.1.2009 / 15:33

הכבדה זו בגיוסים עלולה לפגוש בשוק בו הביקוש לאיגרות חוב ממשלתיות יפחת



בהעדר תקציב מאושר לשנת 2009, רמת ההוצאות של הממשלה בחודשים הראשונים של השנה, עד לאישור התקציב, צפויה להיות נמוכה לכן, גם בהינתן ירידה בצד ההכנסות, אין לצפות לגירעונות גדולים בהיקפם בתקופה זו. כך, מעריכה היום, איילת ניר, כלכלנית אי.בי.אי, עם זאת מדגישה ניר כי, לאחר הבחירות, ולאחר שיושלמו המגעים הקואליציוניים ותוקם ממשלה בישראל, ניתן יהיה להעביר תקציב בכנסת.



סיכום של פעילות מימון הגירעון של האוצר מגלה כי בשנת 2008 גייס האוצר נטו בשוק המקומי 19.4 מיליארד שקל, לעומת תכנון של 8.7 מיליארד שקל. בחו"ל נרשם מימון שלילי (עודף פדיון) של 6.1 מיליארד שקל, לעומת תכנון של 5.1 מיליארד שקל. ההפרטה תרמה 1.7 מיליארד שקל לעומת תכנון של 4.0 מיליארד שקל. סך כל המימון ב-2008 15.0 מיליארד שקל. הגירעון למימון (גירעון כולל אשראי) עמד על 9.0 מיליארד שקל ולכן המימון העודף עומד על 5.9 מיליארד שקל.



לדברי ניר "גם אם נניח, כי התקציב שיאושר לא יגדיל את צד ההוצאות בהשוואה לרשום בהצעת התקציב, וזו לא הנחה פשוטה כלל, עדיין יש לצפות, כי מאחר וההוצאות יתרכזו על תקופה קטנה משנה, בעוד ההכנסות יתפזרו על כל השנה, הרי שמרגע אישור התקציב, נהיה עדים לגירעונות גדולים ברמה החודשית".



משרד האוצר, נכון לחודשיים הראשונים של השנה, בחר שלא להכביד את הגיוסים על שוק ההון המקומי, נגזר מכך, שבהמשך השנה יירשם עודף גיוס גדול. להערכת ניר, שנת הכספים תתחלק לשתי תקופות: האחת, שלושת החודשים הראשונים של השנה, בהם צפוי להתקיים עודף פדיון ובמהלכם הביקוש לאג"ח ממשלתיות צפוי להיות גבוה יחסית; השנייה, החל מחודש אפריל, עת היקף הגיוס יגדל וירשם עודף גיוס נטו בשוק.



לדברי ניר "הכבדה זו בגיוסים עלולה לפגוש בשוק בו הביקוש לאיגרות חוב ממשלתיות יפחת מטעמי ירידת התשואות עד כה, חשש מפני עודף היצע בשוק האג"ח הממשלתי, עליית תשואות (אם תתממש) בשוק האג"ח האמריקאי, שתיצור לחץ לעליית תשואות בשוק המקומי, והפניית חלק מהביקוש לאג"ח קונצרני במסגרת קרנות המנוף שיתחילו לפעול עוד קודם לכן".



שילוב זה של עודף היצע בשוק האג"ח הממשלתי, צפוי ללחוץ את האוצר לגייס, ולא מעט, גם בטווחים היותר קצרים של עקום התשואות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully