וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר החברות של בנק ישראל: ברבעון הרביעי של 2008 חלה החרפה ניכרת בהאטה והפעילות העסקית ירדה

טל לוי

21.1.2009 / 12:36

ממוצע הציפיות לאינפלציה ירד משמעותית ל-1.7% לעומת 3.5% ברבעון הקודם; התחזית: הדולר בסוף 09': 4.14 ש'


מדיווחי החברות והעסקים עולה כי ברבעון הרביעי של שנת 2008 חלה החרפה ניכרת בהאטה ואף ירידה בפעילות העסקית לעומת הרבעון הקודם. זאת בהמשך למגמת האטה שהחלה להסתמן בראשית השנה ושנהפכה למובהקת ברבעון השלישי של 2008. מאזן הנטו של כלל הפעילות במגזר העסקי הוא לראשונה שלילי מאז הרבעון השני של 2003. כך נמסר מבנק ישראל. תוצאות הסקר מבוססות על מדגם של 520 חברות בישראל.

המדד המוביל לפעילות מבטא ביתר שאת ציפיות להאטה בפעילות ואף להחרפתה ביחס לרבעון הקודם. הירידה בפעילות המדווחת ברבעון הרביעי של 2008 במרבית הענפים תאמה לצפיות של החברות בסקר הקודם, אך עוצמתה היתה גדולה מהצפוי. ניתוח המגבלות בענפי התעשייה והמסחר מעלה כי בדומה לרבעון הקודם חלה החמרה במגבלות הביקוש, וזאת לנוכח ההאטה. בצד ההיצע בולטת ההחמרה הרבעון במגבלת קשיי המימון של חברות בכל הענפים ובמיוחד בענפי המסחר, הבניה והתחבורה ותקשורת.

המיתון בביקושים ושל הפעילות העסקית, משתקף גם בירידה החדה בציפיות לאינפלציה של החברות בסקר ל-12 החודשים הבאים שעומדות על 1.7% בלבד לעומת תחזית ל-3.5% ברבעון הקודם. הירידות בפעילות ברבעון זה הקיפה את כל הענפים לרבות ענפי התחבורה והתקשורת, ובלטה ירידת היצוא התעשייתי. החברות בענפי התעשייה המסחר והשירותים מדווחות על ירידה במספר העובדים. בכל הענפים הנסקרים הציפיות הם להמשך הפעילות הממותנת.

החברות ציפו כי בעוד 12 חודשים (בסוף דצמבר 2009) יגיע שער החליפין ל-4.14 שקלים לדולר לעומת רמה של 3.9 שקלים לדולר שנצפתה בסקר הקודם. החברות צופות כי בסוף הרבעון הראשון של 2009 יגיע שער החליפין ל- 3.96 שקל לדולר בממוצע. שער החליפין הממוצע נכון ליום הדיווח של החברות שהשתתפו בסקר עמד על 3.81 שקל לדולר.

התפוקה התעשייתית ירדה

בתעשייה דיווחו מרבית החברות על ירידה בתפוקה לאחר מספר שנים של עליה בפעילות. הירידה בפעילות בתעשייה הרבעון משקפת ירידות במכירות המקומיות, ירידות משמעותיות ביצוא כמו גם ירידה במספר העובדים. ההזמנות לרבעון הבא, ובמיוחד אלה לשוק המקומי מלמדות על המשך מגמת הירידה בפעילות הענף. הירידות בתפוקה ובמכירות היו מנת חלקן של כל סוגי החברות, אך עוצמת הירידות הייתה חזקה יותר בקרב החברות הקטנות.

במסחר נרשמה ירידה ניכרת במכירות לאחר האטה שהיתה בו ברבעונים האחרונים והציפיות הן להמשך הירידות של המכירות ברבעון הבא. החברות דיווחו על החמרה ניכרת במגבלת הביקוש בעקבות ההרעה במצב הכלכלי בישראל ובעולם. במקביל, נרשמה עלייה משמעותית במגבלת קשיי המימון שבצד ההיצע.

בשירותים העסקיים דיווחי החברות מלמדים על ירידה בפעילות הנובעת מירידת המכירות בארץ ומקיפאון במכירות בחו"ל. החברות צופות החרפה של הירידות של הפעילות ברבעון. הדיווח על חומרת מגבלות הפעילות מצביע על הרעה בחומרת מגבלות הביקוש הן ביחס למצב הכלכלי בעולם והן ביחס למצב הכלכלי והביטחוני בישראל.

בבתי המלון נרשמה לראשונה לאחר זמן רב קיפאון בפעילות ביחס לרבעון המקביל אשתקד בשל הירידה בלינות ישראלים, ולמרות העלייה בלינות תיירים. החברות צופות כי הרעת המצב הכלכלי והביטחוני בישראל מצד הביקוש ועליית חומרת קשיי המימון מצד ההיצע תפעל לירידה משמעותית בפעילות החזויה כפי שמתבטא בהיקף ההזמנות שנתקבלו לרבעון הבא.

בתחבורה והתקשורת נרשמה ירידה בפעילות לאחר עליות ממושכות בשנים הקודמות. הירידות בפעילות הרבעון היו בעיקר במכירת שירותים לישראלים והתמקדו בענפי התחבורה היבשתית והימית. במגבלת ההיצע נרשמה החמרה הרבעון שנבעה מעליה ניכרת במגבלת קשיי המימון. בצד הביקוש, מגבלת המצב הכלכלי והבטחוני בישראל החמירה במיוחד. בשל מגבלות אלה, צופות החברות את המשך הירידות המשמעותית בפעילות הכוללת שלהן ברבעון הבא.

הפעילות בענף הבנייה ממשיכה להיות ממותנת ומשקפת ירידות בבניית מבנים ותשתיות. החברות דיווחו על ירידות בהיקף הגמר של בניית מבנים, על ירידה חדה בהיקף התחלות הבנייה והצפיות לרבעון הבא של חברות הבנייה הן להחרפת הירידות בפעילות בענף ברבעון הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully