וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: שיעור האבטלה בשנת 2009 - 6.8%; הגירעון 4.5% תוצר; מדד המחירים ללא שינוי

הדס גליקו

21.1.2009 / 13:22

עוד מעריכים בכלל כי מגמת הפחתות הריבית של בנק ישראל צפויה להמשיך בחודשים הראשונים של 2009, כך שהריבית תגיע לרמה של 1%. במהלך המחצית השנייה של השנה מעריכים בכלל כי בנק ישראל יעבר למגמה של העלאות ריבית, בדומה לצפוי בארה"ב



שיעור האבטלה הממוצע בשנת 2009 יהיה כ-6.8%, כך מעריכים היום כלכלני בית ההשקעות כלל פיננסים מסקירה מטעמם. עוד מעריכים בבית ההשקעות כי בשנת 2009 יגיע הגירעון לגובה של כ-30 מיליארד שקל כלומר כ-4.5% מהתוצר.



ההאטה במשק, יחד עם השפעת ירידות מחירי הסחורות צפויה לגרום לירידה משמעותית בסביבת האינפלציה בשנת 2009. להערכת כלכלני בית ההשקעות מדד המחירים לצרכן יישאר ללא שינוי במהלך שנת 2009 (0% אינפלציה), כאשר ברבעון הראשון יתרחשו ירידות מחירים בגובה של כ-1% ובשאר השנה עליות מחירים קלות.



עוד מעריכים בכלל כי מגמת הפחתות הריבית של בנק ישראל צפויה להמשיך בחודשים הראשונים של 2009, כך שהריבית תגיע לרמה של 1%. במהלך המחצית השנייה של השנה מעריכים בכלל כי בנק ישראל יעבר למגמה של העלאות ריבית, בדומה לצפוי בארה"ב.



שיעור האבטלה רשם השנה שפל של כ-20 שנה והמשק נהנה מתעסוקה כמעט מלאה. שיעור האבטלה ברבעון השלישי עמד על 5.9%, כאשר ברבעון הרביעי צפוי שיעור האבטלה לגדול במעט ולעמוד על כ-6.1%



לדברי כלכלני בית ההשקעות "שוק העבודה, הן תיאורטית והן אמפירית, מגיב לפעילות הכלכלית בעיכוב של כ-4 רבעונים. לכן, נתונים אלו מייצגים הלכה למעשה את הצמיחה המהירה של השנים הקודמות ובשנת 2009 צפוי שיעור האבטלה לעלות כתוצאה מהפגיעה בסקטור העסקי".



במחצית השנייה של השנה, כחלק מהחמרת המצב הכלכלי במשק, ירדו באופן משמעותי הכנסות הממשלה ממיסים. חלק גדול מירידה זו נובע מהתשואות השליליות בבורסות אשר באו לידי ביטוי מס על רווחי הון ומס ההכנסה מחברות הפועלות בשוק ההון.



עם זאת בזכות השמרנות הפיסקאלית של הממשלה, שמרנות שזכתה השנה לשבחים הן מה-IMF והן מה-OECD, צפויה שנת 2008 להסתיים כאשר הגרעון התקציבי אינו חורג מהיעד שנקבע לו (1.6% מהתוצר).



לדברי כלכלני בית ההשקעות "בשנת 2009 צפוי הגרעון לחרוג מהיעד (1% מהתוצר) באופן משמעותי, וזאת בגלל המשך הירידה בהכנסות ממיסים, ואפשרות להגדלת ההוצאות כתוצאה מהמצב הביטחוני והכלכלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully