וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי: האינפלציה בשנת 2009 - נמוכה מהיעד או שלילית

הדס גליקו

21.1.2009 / 15:59

שנת 2008 היתה השנה השלישית ברציפות בה חרג קצב עליית המחירים מיעד יציבות המחירים של 1% עד 3% אותו קבע בנק ישראל



ההאטה במשק הישראלי הולכת ומחריפה ונראה כי שנת 2009 עשויה להסתכם באינפלציה שלילית או נמוכה מיעדי בנק ישראל - שיעור של 1%-3%, כך מעריך היום כלכלן המקרו של בנק לאומי, אייל רז.



לדברי רז "כאשר בוחנים את הגורמים אשר הביאו לעליית המחירים בשנת 2008, נראה כי תנאי המשק העולמי בכל הקשור למחירי חומרי הגלם, ותנאי המשק הישראלי בכל הקשור בביקוש לדיור, לא יביאו בשנה הקרובה לעליות מחירים כפי שהיו בשנת 2008".



שנת 2008 היתה השנה השלישית ברציפות בה חרג קצב עליית המחירים מיעד יציבות המחירים של 1% עד 3% אותו קבע בנק ישראל. תנודתיות האינפלציה עלתה מאד בשנים האחרונות, ואם לפני כחמש שנים הייתה סטיית התקן של שיעורי השינוי החודשיים במדד כ-0.3% (בחישוב של 12 חודשים אחרונים) הרי שבדצמבר 2008 היא הגיעה לכ-0.6%.



לדברי רז "התנודתיות הגבוהה של האינפלציה בישראל והתפתחות מגמה של עליה בנתון זה מצביעים על הקושי לעמוד ביעד יציבות המחירים הנוכחי". מאז קיומו של יעד זה בפרמטרים הנוכחיים בראשית 2003, רק בכרבע מהתקופה היה קצב עליית המחירים ב-12 החודשים בתחום היעד.



המדד המשולב לבחינת מצב המשק המתפרסם על ידי בנק ישראל, ירד בחודש דצמבר בכאחוז וממשיך בכך ירידה הנמשכת כבר שישה חודשים ברציפות. אחד הביטויים לירידה החריפה החודש הוא בעובדה שכל רכיבי המדד ירדו.



על פי בנק ישראל, יש בכך ביטוי להחרפת ההאטה במשק ברבעון האחרון של השנה. בדיקת הקצב השנתי של התפתחות המדד מצביעה אף היא על ירידה חדה בקצב השינוי בו כאשר קצב הצמיחה השנתי על פי מדד זה, המבטא את פעילות הסקטור העסקי, נמוך מאחוז לאחר קצבי גידול מהירים מאד בשנים האחרונות.



המיתון בפעילות הכלכלית במרבית המדינות המערביות עימן סוחרת ישראל, לצד ציפיות הציבור להאטה כלכלית חריפה הבאה לידי ביטוי בהאטה בהתרחבות הצריכה הפרטית, כאשר ברקע המשך המשבר הפיננסי השוחק באופן משמעותי את נכסיו הכספיים של הציבור – כל אלה פועלים למיתון הפעילות הכלכלית גם בישראל.



לדברי רז "לעת עתה, תחזית הצמיחה של לאומי לשנת 2009 כבר מצביעה על צמיחה שלילית לנפש ופרסומם של נתונים כלכליים שליליים במרבית ענפי המשק בעת האחרונה, לצד תחזיות פסימיות באשר לצפוי בעולם בשנת 2009 – כל אלה, אם ימשכו בעת הקרובה, יביאו לעדכון נוסף כלפי מטה בתחזית הצמיחה לשנה הקרובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully