וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גייתנר: המשבר מחייב צעדים בקנה מידה שלא נראה כמותו מזה דורות

סוכנויות הידיעות

21.1.2009 / 20:52

אובמה יציג את תוכנית התמריצים הכלכלית בתוך שבועות



הנשיא ברק אובמה מתכנן להציג את תוכנית התמריצים לכלכלת ארה"ב בתוך שבועות ספורים. כך אמר טימותי גייתנר, המועמד לתפקיד שר האוצר החדש של ארה"ב, בעדותו היום בפני ועדת הכספים של הסנאט, במסגרת שימוע לאישור מינויו לתפקיד. לדבריו, התוכנית עתידה לספק מענה למחנק האשראי והתמוטטות שוק הדיור בארה"ב, והיא תיקח בחשבון את התנאים הכלכליים הגלובליים שמצריכים תגובה בינלאומית מתואמת.



גייתנר, 47, נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק, קרא היום לקונגרס לאשר תוכנית תמריצים נרחבת לכלכלת ארה"ב והתחייב לבצע רפורמה בתוכנית החירום למגזר הפיננסים שאישר הקונגרס בסך 700 מיליארד דולר (TARP). "העלויות הסופיות של המשבר רק יגדלו אם לא נפעל כבר היום במלוא העוצמה", אמר גייתנר. "במשבר בסדר גודל שכזה, התהליך החכם ביותר הוא רב-הכוח ביותר". גייתנר הזהיר כי פיתרון המשבר הפיננסי "ייקח זמן ויצריך פעולה בקנה מידה שלא ראינו מזה דורות".



לגבי הרפורמה ב-TARP, אמר גייתנר כי בכוונתו לשנות את מיקוד כספי התוכנית, על מנת לסייע לעסקים קטנים ולמשפחות שמאבדות את בתיהן. מדובר בהרחבה של התוכנית, ששר האוצר הקודם, הנרי פולסון, מיקד בעיקר בהזרמת הון לבנקים. "עלינו לבצע רפורמה יסודית בתוכנית, על מנת להבטיח כי יש מספיק אשראי כדי לתמוך בהתאוששות", אמר. "אעשה זאת עם תנאים נוקשים, כדי להגן על משלמי המסים". אולם גייתנר לא פירט כיצד ממשל אובמה מתכוון לנצל את החצי השני של ה-TARP, כ-350 מיליון דולר, ואיך הכספים ינותבו.



בדבריו לוועדה אמר גייתנר כי מצבה של כלכלת ארה"ב מצריך תגובה מהירה. לדבריו, המערכת הפיננסית צריכה להתאושש מ"אובדן קטסטרופלי של אובדן אמון וביטחון". בנוסף, קרא גייתנר לשינויים רגולטוריים מקיפים על מנת להבטיח שמשבר כלכלי מהסוג שפוקד את ארה"ב - החמור מאז השפל הכלכלי הגדול - לא יתרחש פעם נוספת. לדבריו, השווקים הינם גורם מרכזי שתורם לחדשנות ולצמיחה, אולם הם לבדם אינם יכולים לפתור את כל הבעיות. "רגולציה פיננסית מתוכננת בקפידה, ביחד עם אכיפה מחמירה, הינם קריטיים להגנה על יציבות הכלכלה שלנו".



מלבד מתן תשובות אודות התפקיד שמילא בתכנון התגובה של הממשל החדש למשבר בשווקים, נחקר גייתנר ארוכות על ידי הסנאטורים בוועדה לגבי התשלום המאוחר שלו של מסים בסך 47 אלף דולר. "הייתי צריך להיות זהיר יותר", התנצל. "אני נוטל אחריות מלאה". יו"ר הוועדה, הסנאטור הדמוקרטי מקס בוקוס, הביע את תמיכתו במועמדותו של גייתנר לתפקיד שר האוצר יחד עם הסנאטורים הרפובליקאים של הוועדה. "אחרי ששוחחתי עם גייתנר בנושא, אני מאמין שהיו אלה טעויות שנעשו בתום לב", אמר בוקוס לגבי האיחור בתשלום המסים של גייתנר. "אני בטוח שאדם ברוך כישרונות כמו גייתנר יקפיד בדברים אלה ללא רבב בעתיד". הסנאטור צ'ארלס גראסלי, הרפובליקאי הבכיר בוועדה, אמר כי הוא עדיין מודאג מ"היסטוריית המס הבעייתית" של גייתנר.



ועדת הכספים של הסנאט תתכנס מחר כדי להצביע על מינויו של גייתנר. למרות בעיית המסים בעברו, הוא צפוי עדיין לזכות באישור מועמדותו לתפקיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully