וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הפיננסי באיסלנד יוצא לרחוב: המשטרה נאלצה לפזר מפגינים בגז מדמיע

נמרוד הלפרן

22.1.2009 / 23:04

גוברות ההערכות כי הבחירות במדינה, שהיו אמורות להתקיים ב-2011, יוקדמו



ממשלת איסלנד עשויה להיאלץ להקדים את הבחירות במדינה, שהיו אמורות להתקיים רק באביב 2011, על רקע הסלמה בהפגנות נגד הממשלה במדינה בעקבות קריסת מערכת הבנקאות והכלכלה המקומית בשנה שעברה.



במהלך החודשים האחרונים התקיימו באופן קבוע הפגנות מול הפרלמנט והבנק המרכזי של איסלנד, אולם השבוע נרשמה הסלמה בהפגנות כאשר המשטרה נאלצה לפזר מפגינים באמצעות גז מדמיע.



תורגרדור גנרסדוטיר, יושבת ראש מפלגת העצמאות של איסלנד, השותפה של המפלגה הסוציאל דמוקרטית בקואליציה, אמר היום כי בדיון בפרלמנט כי לא ניתן להימנע מקיום בחירות במדינה כבר השנה.



דבריה עומדים בסתירה לעמדתו של ראש ממשלת איסלנד, גייר הרדה, אשר הכריז מספר פעמים כי ממשלתו צריכה להמשיך לכהן לצורך ייצוב הכלכלה והמטבע המקומיים. במהלך השבוע החולף השליכו מפגינים ביצים על מכוניתו של הרדה על רקע התגברות הדרישות להתפטרותו, כמו גם להתפטרות נגיד הבנק המרכזי של איסלנד וראש רשות הרגולציה הפיננסית במדינה.



"המצב הפוליטי באיסלנד הגיע לנקודת רתיחה, ולא יהיה זה מוגזם לומר כי הקואליציה נמצאת על סף קריסה", העריכו היום אנליסטים של זרוע המחקר של בנק גליטניר האיסלנדי.



איסלנד הגיעה בחודש אוקטובר לסף פשיטת רגל לאחר שהמערכת הפיננסית של המדינה קרסה והממשלה נאלצה להלאים את הבנקים הגדולים במדינה, ולהפסיק את פעילות שוק המניות המקומי, לאחר ששלושת הבנקים הגדולים במדינה צברו חובות של 61 מיליארד דולר. בורסת המניות של איסלנד התרסקה ב-77% ביום אחד, והמטבע המקומי התמוטט לאחר שהבנק המרכזי זנח את ניסיונותיו לקבע את שער המטבע המקומי.

בעקבות המשבר, נאלצה איסלנד ללוות 10 מיליארד דולר מקרן המטבע הבינ"ל (IMF) ומדינות אחרות, והפכה בכך למדינה המערבית הראשונה מאז 1976 שנאלצה ללוות כסף מקרן המטבע.



עד לאביב האחרון, כלכלת איסלנד שיגשגה באופן בלתי רגיל. התוצר המקומי הגולמי (GDP) לנפש במדינה היה הרביעי בגודלו בעולם; שיעור האבטלה היה 0%-1%; ודו"ח של האו"ם מ-2007, המודד הכנסה ריאלית לנפש ורמת חינוך, קבע שאיסלנד היא המדינה שהכי טוב לחיות בה בכל העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully