וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תספידו את חנויות הדיסקים

מאת רינה רוזנברג

23.1.2009 / 12:18

חנויות התקליטורים הגדולות מתקשות להתמודד עם תעשיית הורדות המוסיקה באינטרנט, וחלקן מורידות מחירים ויוצאות במבצעים כדי למשוך קונים. אך יש מי שמוכנים לשלם עבור מוסיקה איכותית, וחנויות נישה מציעות להם היצע מגוון וייחודי יותר של מוסיקה, לצד מבצעים מזדמנים



>> היו כבר כאלה שהספידו את חנויות הדיסקים. אכן, מצבן של חנויות אלה בישראל לא מזהיר - בעידן שבו קיימת האפשרות להוריד מוסיקה באינטרנט בדרכים חוקיות ולא חוקיות, אנשים קונים פחות תקליטורים.



מדן אנד ברדסטריט נמסר כי כ-15% מהעסקים בענף התקליטורים בישראל נמצאים בסכנת סגירה מיידית, ורמת הסיכון הממוצעת במשק היא 13%. דוגמה לכך היא סניף טאואר רקורדס הוותיק בקניון עזריאלי, שנסגר באחרונה.

"סניפים לא רווחיים, או שההפסד בהם גדול מדי, מאלצים אותנו לסגור", אומר עופר לוין, מנהל רשת טאואר רקורדס וסמנכ"ל מכירות הד ארצי. "לצערי, נכון לימים אלה ולמצב בתעשייה, אין מקום לחנות מוסיקה של 600 מ"ר והסניף הזה לא הצליח להביא אותנו אפילו לנקודת איזון".



אך על אף ההספדים והתחזיות העגומות, מדובר בשוק שמגלגל כ-250 מיליון שקל בשנה. לפי הערכתו של לוין, נמכרו ב-2008 2.5 מיליון דיסקים ישראליים וחצי מיליון יחידות מתוצרת בינלאומית.



בישראל פועלות כ-120 חנויות המתמחות במוסיקה. שתי הרשתות הארציות הגדולות הן טאוור רקורדס הכוללת 28 סניפים וצליל הכוללת 20 סניפים. לצדן פועלות כמה רשתות קטנות וחנויות מתמחות כמו התו שמיני, דיסק סנטר, האוזן השלישית ודיסק קלאב. לצד החנויות המתמחות ניתן לרכוש דיסקים בסטנדים בחנויות נוחות של תחנות דלק, בתי קפה כמו ארומה, חנויות ספרים ורשתות מזון.



לפי מחקר שערך מכון גיאקרטוגרפיה במארס 2008 עבור רשת צליל, צרכנים בוחרים את חנויות המוסיקה שבהן יקנו דיסקים לפי מגוון הדיסקים הקיים בחנות, הקרבה לבית והמחירים ברשת לעומת אחרות.



כ-14% מהנשאלים במחקר הגדירו עצמם כמתעניינים מאוד במוסיקה ומקפידים לקנות דיסקים חדשים לעתים קרובות, 22% ציינו כי הם בעלי מעורבות בינונית וקונים דיסקים מדי פעם ו-62% בעלי מעורבות נמוכה וקונים דיסקים לעתים רחוקות או אף פעם. עוד מציין המחקר כי כמעט מחצית מהנשאלים שקונים דיסקים (46%) עושים זאת בעיקר באירועים מיוחדים כמו ימי הולדת או חגים, והשאר קונים דיסקים כשאמן אהוב עליהם מוציא אלבום חדש או ללא סיבה מיוחדת. 16% ציינו כי אינם קונים דיסקים אף פעם.



המחיר הקטלוגי ברשתות ירד



ניתן לדמות את חוויית הביקור של הצרכן ברשתות המוסיקה הגדולות לזו שבחנות ספרים גם מבחינת האפשרות להיבלע בחנות במשך זמן רב וגם מבחינת צורת תצוגת הסחורה - רבי המכר והלהיטים החדשים מוצגים בקדמת החנות, מבלי שהלקוחות יצטרכו לפשפש במדפים לפי הקטגוריות השונות.



כשדיסק יוצא לשוק הוא יוצא במחיר קטלוגי קבוע, שבשנים האחרונות נמצא במגמת ירידה. דיסק מיינסטרים ישראלי נמכר עד לפני שלוש שנים במחיר קטלוגי של כ-80 שקל, וכיום ניתן למצוא אותו ב-60 שקל.



"ירידת המחירים קיימת גם במוצרים המיובאים וגם בתוצרת המקומית, ונובעת מירידה בביקוש ומעלייתן של אלטרנטיבות חוקיות או לא חוקיות לשמיעת אלבומים", אומר מיכה יוגב, מנכ"ל רשת צליל. בנוסף, חלה ירידה חדה בעלויות ההפקה. "פעם הפקת תקליט עלתה יותר, וגם עלויות הייצור שלו קטנו", אומר יוגב.



דיסק חדש יימכר בהנחה רק כשהרשתות יוצאות במבצעים גורפים על כל החנות. לרוב, המבצעים הידועים והשכיחים יותר של שניים או שלושה תקליטורים ב-99 שקל יחולו על מוצרי Back Catalog - קטלוג מוצרים איכותיים אך ותיקים בשוק. קשה להעריך מתי דיסק יגיע לסטנד המבצעים, שכן יש מוצרים שחיי המדף שלהם ארוכים, כמו אלבומים של ריטה ושלמה ארצי, ויכולים להימכר במחיר מלא במשך שנים, ויש כאלה שהספק של המוצר ירצה לקדמו באמצעות הורדת מחירים, ובהתאם יגיע להסדר עם הרשת.



"כמובן שאם המוצר יישאר במחיר הרגיל שלו, אני ארוויח יותר. אבל השאלה היא כמה יקנו ממנו אם הוא לא במבצע", אומר יוגב. לוין מוסיף כי "בשוק הזה כבר אין חוקים ואפשר לעשות הכל, להפוך מוצר ללוסט לידר (מוצר פיתוי שנועד למשוך את הקונים, ר"ר), כדי להכניס לקוחות לחנות, או לייקר מחיר של מוצר כי האמן יוצא למסע הופעות". בנוסף, ניתן להוריד את סל הקנייה ברשת צליל באמצעות חברות במועדון הלקוחות שעולה 30 שקל בשנה ומעניק הנחה קבועה של 8% על כל המוצרים בחנות.



מגה סטור של תקליטורים



לצד הרשתות קיימות חנויות שמציגות גם את המיינסטרים, אבל גם עומק ורוחב קטלוגי גדול יותר מבחינת היצע הז'אנרים המצוי בהן, כמו מחלקות ג'אז, מוסיקה קלאסית, אלקטרונית ואחרות. מדובר במגה סטורים כמו התו השמיני, האוזן השלישית, דיסק קלאב ודיסק סנטר.



בן סולימאני מדיסק סנטר בתל אביב, שמחזיקה עשרות אלפי כותרים, אומר שהחנות מכסה את כל הנישות בעומק קטלוגי של כ-80%. "רק דברים נדירים ומיוחדים באמת שמיועדים לאנשים ששומעים סוג מוסיקה ספציפי של חנות נישה לא תמצאו אצלי", הוא מסביר ומציין כי יזמין אותם במיוחד.



חלק מהלקוחות הם לקוחות מזדמנים, אבל מרביתם נכנסים כי הם מעוניינים למצוא דברים מסוימים והטעם שלהם במוסיקה קצת יותר אנין. "הלקוחות הם אוהבי מוסיקה והיא חלק מהתרבות וההנאה שלהם. יש לי קליינטים שלא לבושים הכי יפה ולא מבזבזים כסף על דברים אחרים, אבל על מוסיקה הם לא מוותרים כי זה חלק מסדר היום שלהם", אומר סולימאני.



חנויות מסוג זה יבצעו עבור הלקוחות הזמנות לפריטים מיוחדים אפילו מחו"ל. צחי רולניק, מנהל רכש בתחום הדיסקים באוזן השלישית, מעריך כי ההצלחה שלהם בסיפוק תקליטור מיוחד עומדת על יותר מ-80%. גם בחנויות אלה ניתן למצוא את מבצעי שלושה דיסקים ב-99 שקל ומבצעים תקופתיים משתנים.



חנויות נישה



הסוג השלישי של חנויות הדיסקים הוא חנויות נישה. בחנויות אלה המגוון רחב יותר והיכולת להשיג מוצרים נדירים של ז'אנרים ספציפיים גדולה יותר. לחנויות אלה מגיע לרוב קהל קבוע שאוהב סוג מסוים של מוסיקה ומחפש פריטים מקוריים.



"החיים עבור הקהל שלי הם המוסיקה שהם אוהבים", אומר חן ציטיאט, מנהל החנות מטאל שופ, המתמחה ברוק כבד. "זה כמו תת-תרבות. הם מתלבשים בסגנון מסוים ונוסעים באופן קבוע במיוחד לפסטיבלים בחו"ל". לדבריו, ההבדל בין קהל שמגיע לחנויות נישה ללקוחות של חנויות רגילות הוא ש"לא מדובר באנשים ששומעים שיר ברדיו והולכים וקונים את הדיסק כי הם אוהבים שיר ספציפי, ואחר כך הדיסק יושב על המדף ומעלה אבק. הלקוחות שלי הם לקוחות חוזרים ונאמנים, שחייהם סובבים סביב זה והם מחכים למהדורות המוגבלות, לאוספים המיוחדים וממתינים בקוצר רוח לאלבום הבא שייצא".



מחירי הדיסקים בחנויות הנישה הם 59-89 שקל. המחיר משתנה אם מדובר במוצר של לייבל נדיר או מחתרתי שקשה להשיג. הגישה בחנויות אלה היא שאפשר לספק לצרכן כל דבר שמיוצר וקיים בכל העולם, גם אם כרגע אין להם אותו בחנות.



גם מבצעים אפשר למצוא בחנויות הנישה. למשל, בחנות המוסיקה קרמבו המתמחה במוסיקת שוליים יש סטנד מבצעים שמציע שלושה תקליטורים ב-99 שקל, ובחנות קצת אחרת המתמחה במוסיקה משנות ה-60 וה-70 יש לפעמים הנחה של עד 15% על כל החנות. לעתים יש הנחות מיוחדות - למשל, כשהמוסיקאי פיטר המיל הופיע בישראל, האלבומים שלו נמכרו בחנות ב-49 שקל במקום ב-79 שקל.



על אף הייחודיות המובהקת של חנויות אלה, ניתן למצוא בחלקן גם מוסיקת מיינסטרים, אבל מדובר בנתח חנות מצומצם מאוד. "אנחנו מוכרים כל מה שמעניין את האדם שהוא לא גלגל"צי טיפוסי, לאנשים שרוצים לחפש דברים בעצמם ושלא ידחפו להם דברים בגרון", אומר גל עופר מחנות המוסיקה קרמבו. "אפילו היה לנו שלט בחנות שאומר 'מאוד לא מומלץ לחפש משהו מסוים', שגילם את הרצון שהלקוחות יבואו בראש פתוח ויגלו עולמות. המקור והמהות שלנו זה לטפח ולהזין את מה שבשוליים".



חנויות מקוונות



כמו בכל תחום, דרך יעילה לחיפוש וקנייה של דיסקים היא באמצעות האינטרנט. אתרי האיטרנט המציעים אפשרויות קנייה אונליין מציפים את הרשת ומרביתם מקושרים לחנויות. לרשת צליל, למשל, יש חנות וירטואלית שמדיניות המחירים בה קובעת כי התקליטורים יימכרו במחירים נמוכים ב-10%-15% מאלה שבחנויות. עם זאת, לא ניתן ליהנות מהמבצעים המוצעים בחנות, כך שברגע נתון אפשר למצוא פריט בחנות במבצע שיהיה זול יותר מבאינטרנט.



באתר האיטנרנט של מטאל שופ (metalshop.co.il) המחירים זהים לאלה שבחנות, אך כמו כמעט בכל קנייה יש להוסיף דמי משלוח. אתרים נוספים ששווים הצצה: kremboshop.com ,discclub.co.il ו-musicaneto.com. לרוב, המחירים באתרים נמוכים מהמחירים של הרשתות הגדולות, אבל מבצעים כאלה ברשתות יכולים לשנות את התמונה.



יש מוסיקה אחרת חנויות נישה



התו השמיני



איפה: ירושלים, חיפה והדיוטי פרי



מחלקות: רוק וקלאסיקה ישראליים, מוסיקת עולם, מוסיקה יהודית, ג'אז



בשביל מה שווה לבוא?



1. דניאל זמיר, "אמן", 50 שקל 2. פוטומאיו, "North African Groove", 70 שקל



3. יונתן רזאל, "בסך הכל", 50 שקל



האוזן השלישית



איפה: רחוב קינג ג'ורג', תל אביב מחלקות: כל הנישות בהן רוק אלטרנטיווי, אוונגרד, אלקטרוני, היפ הופ, פאנק, רגאיי, רוק מתקדם, פולק, בלוז רוק, רוק מיינסטרימי



בשביל מה שווה לבוא?



1. "כשתחשכנה עיני", שירי חנוך לוין, 59 שקל 2. "פאניק אנסמבל", הוצאת איירסי, 49.90 שקל



דיסק סנטר



איפה: דיזנגוף סנטר, תל אביב



מחלקות: כל הנישות



בשביל מה שווה לבוא?



1. שישה דיסקים של אריק איינשטיין במארזים של שלישייה ב-99.90 שקל 2. דורי בן זאב, "האוסף", 39.90



3. Prince, "The Beautiful Experience", 39.90



מטאל שופ



איפה: רחוב פינסקר, תל אביב



מחלקות: רוק כבד על כל גווניו: ת'ראש מטאל, ספיד מטאל, גוטיק מטאל, סימפוניק מטאל



בשביל מה שווה לבוא?



1. The Formation of Damnation" ,Testament", 70 שקל



2. Tinnitus Sanctus" ,Edguy", 70 שקל



3. The 13th Floor" ,Sirenia", 70 שקל



קצת אחרת



איפה: רחוב פינסקר, תל אביב



מחלקות: אלבומים משנות ה-60 וה-70, רוק מתקדם, רוק קלאסי, פסיכדלי, אוונגארד, בלוז, גאראז', פולק-רוק, פ'אנק, רגאיי, מוסיקה ישראלית אלטרנטיווית



בשביל מה שווה לבוא? 1. Mcdonald & Giles" ,Giles & Mcdonald", 79 שקל 2. Blues For Allah" ,The Grateful Dead", 49 שקל 3. Tree, "Tree E.P", 29 שקל



קרמבו



איפה: רחוב שינקין, תל אביב



מחלקות: כל מה שבשוליים: מוסיקת עולם, מוסיקה שחורה, אלקטרוניקה, פאנק, רגאיי, אינדי ישראלי, מטאל



בשביל מה שווה לבוא?



1. Emma Forever ago" ,Bon iver for", 89 שקל



2. 89 ,"Santogold" ,Santogoldשקל



3. "Let the blind lead" ,Atlas sound, 89 שקל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully