וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר במגזר העסקי: 70% מהחברות דיווחו על קושי בקבלת אשראי חדש

אורה קורן

25.1.2009 / 10:54

המגזר העסקי רוצה קרן ממשלתית בערבות מדינה מלאה ומענקי תעסוקה למניעת פיטורי עובדים


סקר שנערך בקרב 320 חברות במגזר העסקי העלה, כי 68% מהן מתקשות לשמור על מסגרת האשראי הקיימת בבנקים וכן של-70% מהן יש קושי בקבלת אשראי חדש. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים ונשיא התאחדות התעשיינים. הסקר נערך לאחרונה בקרב חברות בתחומי התעשייה, המלאכה, המסחר והשירותים, המלונאות, הבנייה והיהלומים.

ממצאי הסקר הועברו לראש הממשלה - אהוד אולמרט, לשר האוצר - רוני בר-און, ולנגיד בנק ישראל - הפרופסור סטנלי פישר. במכתב נלווה לשלושה, מזהיר ברוש, כי בהעדר פתרונות עשוי איום האשראי למוטט חלק גדול מהפעילות העסקית במדינת ישראל, על כל המשמעויות הכלכליות והחברתיות הנלוות.

ברוש מציין במכתבו, כי פתרונות המדינה שהוצעו עד כה, כשבמרכזם הקרן להלוואות בערבות חלקית של המדינה והנכונות לדחיית תשלומי מס לחלק מהעסקים, עשויים לענות על חלק מהצרכים, אך אינם בנויים להתמודד עם היקף הבעייה כפי שמתגלה בסקר זה.

ממצאי הסקר העלו, כי החברות במגזר העסקי זקוקות בדחיפות לאשראי נוסף להמשך פעילותן. מרביתן דיווחו על היקף אשראי נדרש של חודש עד חודשיים מחזור: 34% מהחברות בסקר זקוקות בדחיפות לאשראי בהיקף של כחודש מחזור; 24% מהחברות זקוקות לאשראי בהיקף של כחודשיים מחזור ו-15% לאשראי בהיקף העולה על חודשיים מחזור.

כשליש מהחברות שדיווחו על קושי בשמירת מסגרת האשראי הקיימת, דיווחו על קושי ניכר. מבין כלל הענפים שנסקרו בלט לרעה ענף הבנייה: 94% מחברות הבנייה דיווחו על קושי, מהן 56% דיווחו על קושי ניכר בשמירת מסגרת האשראי. בנוסף, כ-90% מחברות הבנייה דיווחו על קושי בקבלת אשראי לפעילות שוטפת ולמימון השקעות חדשות.

עוד עולה מהסקר, כי 78% מהחברות דיווחו על העלאת ריבית החובה/עמלת הקצאת אשראי על מסגרת האשראי הנוכחית שלהן, זאת על אף הורדת הריבית הבסיסית של בנק ישראל. במקביל ציינו 52% מהחברות, כי הן נדרשו להציג בטחונות נוספים למסגרת האשראי על ידי הבנקים. דרישה זו בלטה בעיקר בקרב המפעלים הקטנים, כאשר 62% מהם דיווחו על הצורך בהצגת בטחונות נוספים.

מהסקר עולה, כי בתגובה למצוקת האשראי - מצמצמות החברות בהוצאות שכר, כאשר 54% מהן מצמצמות שכר לדרג הניהולי בלבד. במקביל, 92% מהחברות מצמצמות בהוצאות אחרות ובמלאים, 69% מצמצמות השקעות, 78% מהחברות מצמצמות שעות נוספות ומשמרות ו-43% אף נאלצו לפטר עובדים. עוד מתברר כי 35% מהחברות נאלצו להביא הון מהבית, 32% פנו למימון חוץ בנקאי, 18% נאלצו לממש נכסים ריאליים להשגת נזילות ו-10% אף מדווחות על הכנסת שותף נוסף.

להערכת החברות - הסיוע הממשלתי הנחוץ ביותר להתמודדות עם מצוקת האשראי הינו הקמת קרן ממשלתית בערבות מדינה מלאה. מענקי תעסוקה למניעת פיטורים דורגו במקום השני וקרן ממשלתית בערבות חלקית של 70% דורגה במקום שלישי. במקום הרביעי דורגו הכלים הבאים: חופשות זמניות לעובדים במימון המדינה, דחיית תשלומי מע"מ/מסים אחרים והענקת סיוע ממשלתי רחב בשיווק בחו"ל בכדי להביא הזמנות נוספות. במקום החמישי דירגו החברות את מימון קורסים מקצועיים לעובדים ומימון שכרם במהלך הקורס ככלי סיוע נדרש להתמודדות עם מצוקת האשראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully