וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל הוריד את תחזית הצמיחה ל-2009

צופה צמיחה שלילית של 0.2%- לעומת תחזית קודמת של 1.5%. שיעור האבטלה הממוצע הצפוי ב-2009: 7.6% לעומת 7%

בנק ישראל עידכן את התחזית המאקרו כלכלית לשנת 2009 כלפי מטה, בעקבות מספר התפתחויות בכלכלה העולמית ובמשק הישראלי. שיעור הצמיחה הצפוי ב-2009 הוא 0.2%-לעומת תחזית לצמיחה חיובית בגובה 1.5%.

שיעור האבטלה החזוי ל-2009 עומד על 7.6%, לעומת שיעור של 7% עליו דובר בתחזיות קודמות.

כן חוזה בנק ישראל גידול של 4% בגירעון הממשלה ועלייה של יחס החוב לתוצר לרמה של מעל 82%, לעומת 79% בתחזית הקודמת.

בין הסיבות להורדה הנמנות בהודעת הבנק: הרעה ניכרת בפעילות הכלכלית וירידה בתחזיות הצמיחה והסחר העולמיות, ירידה בפעילות הכלכלית ברבעון הרביעי בישראל, ובייחוד ירידה חדה ביצוא ובייצור התעשייתי. כמו כן מציין הבנק בהודעה, כי "למבצע "עופרת יצוקה" עלות פיסקאלית בלתי-מבוטלת, וכי המבצע עלול לגרור השפעה שלילית על יצוא שרותי התיירות".

השפעות שליליות אלו קוזזו חלקית על ידי השיפור בתנאי הסחר החיצוניים (בעיקר עקב ירידת מחירי הנפט) ועדכון ההוצאה הציבורית כלפי מעלה, שישפיעו באופן חיובי על הפעילות במשק.

בהודעת הבנק נכתב, כי "למרות הירידה בתוצר לנפש, שיעור זה עדיין מתון מזה החזוי במדינות מפותחות אחרות. נקודת המוצא הטובה של המשק הישראלי – ובייחוד העודף במאזן התשלומים ושיעורו הגבוה של החיסכון הפרטי, וכן תפקודה הטוב יחסית לעולם של המערכת הבנקאית, צפויים לאפשר למשקי הבית להגדיל את הצריכה הפרטית השוטפת, וזו צפויה לקזז חלקית את הירידה בביקוש לשימושים אחרים".

תחזית הבנק ל-2010 מבוססת על שיפור מסוים בסביבה העולמית, ובייחוד עלייה בסחר העולמי וירידה קלה בריביות הריאליות. שיעור האבטלה צפוי להתייצב, ויחס החוב לתוצר ימשיך לעלות לסביבה של 85% תוצר. במידה והסחר העולמי לא יתאושש שיעור הצמיחה החזוי הוא 2% ושיעור האבטלה הממוצע צפוי לעלות עד ל-8%.

"מזה חודשים אני מתריע בפני ממשלת ישראל שהמשק עומד להיכנס למיתון, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי", כך אמר היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה). "דרשתי שינקטו בצעדים משמעותיים לצמצום ממדי האבטלה והנזק למשק. הממשלה גררה את רגליה וסירבה לקבל החלטות, והתוצאות מגיעות אלינו. אני מקווה שבעקבות העדכון מהיום, סופסוף ינקטו הצעדים הנדרשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully