וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנות או רמאות: האם הערכת פוטאש על התאוששות במחירי הדשנים באביב היא רק נסיון להשפיע על השוק?

TheMarker

25.1.2009 / 15:27

בבית ההשקעות פסגות מעריכים, שהשאלה הגדולה כעת היא האם המפיצים "יקנו" את הסיפור של פוטאש ויפעלו בהתאם או שימשיכו בנקיטת מדיניות זהירה ויעדיפו לקחת את הסיכון שיהיה מחסור שיפגע בהכנסותיהם בתקופה זו



בשיחת הוועידה שלאחר פירסום דו"חות שנת 2008 של ענקית הדשנים פוטאש העריכו בהנהלת החברה שהתאוששות בשוק הדשנים תתרחש באביב הקרוב. מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, המליץ למפיצי הדשנים בצפון אמריקה ובדרומה להיכנס לשוק כבר בפברואר-מרץ על מנת להימנע מבעיות לוגיסטיות ומחסור במוצרים.



למרות שהדברים לא נאמרו ישירות למפיצים אלא למשקיעים בוחנים היום בבית ההשקעות פסגות את השיקולים העומדים מאחורי ההמלצות והשערות דויל ומנסים לענות על השאלה האם מדובר בהמלצה כנה או ניסיון להשפיע על שוק?



לדברי אנליסטית פסגות, לימור גרובר, "בעקבות משבר האשראי וירידת מחירי הסחורות החקלאים העדיפו לחסוך בעלויות על רקע חוסר הוודאות מההתפתחויות הכלכליות העומדות בפתח. לאור זאת, לא הייתה למעשה אפליקציית סתיו. בנוסף, יבולי השיא של עונת 2008 ניצלו חלק משמעותי מהדישון שהיה בקרקע. עובדות אלה מחזקות את הערכות פוטאש לעלייה משמעותית בביקושי האביב שכן החקלאים לא יוכלו להרשות לעצמם לדלג על אפליקציה נוספת מחשש לפגיעה בתפוקות".



לאור זאת מעריכה גרובר כי בפברואר-מרץ מצפים בענף הדשנים שהחקלאים יתחילו למשוך מוצרים מהמפיצים. לדברי גרובר "מבחינה לוגיסטית העברת מוצרים מהיצרן למפיץ ולחקלאי היא מסובכת ועלולה לקחת זמן. אמנם מחסני המפיצים מלאים, אך באביב, בהנחה של אפליקציה נורמאלית, המלאים יכולים לאזול תוך 1-3 ימים. כאשר מהמכרות לוקח עומד הטווח של העברת הסחורה על 20-25 יום".



לגבי ברזיל טוענים בפוטאש כי רווחיות החקלאים כיום, בשער של 2.34 ריאל לדולר (לאחר היחלשות של 50% מאז יולי 2008) וב-10 דולר לבושל סויה, ומצבם הכלכלי של החקלאים הוא הטוב ביותר מאז יוני 2008. לאור זאת מעריכים בפוטאש כי תהיה ירידה חדה במלאי המפיצים בחודשים הראשונים של השנה ולכן הם ישובו לרכוש מהיצרנים כבר באפריל מאי. לאור זאת צפויה מחצית שנייה חזקה בברזיל ושנת 2010 צפויה להיות אף טובה יותר.



גרובר מדגישה כי, בענף הדשנים הכריזו רוב החברות על צמצום בייצור. בפוספט – 50% מכושר הייצור של דשנים מוצקים הופסק בסוף 2008. גם בחנקן היקף הצמצום בייצור מגיע לעשרות אחוזים. באשלג, עד עתה הודיעו היצרניות על קיצוץ של 5.4 מ' טון בייצור ברבעון הראשון (כ- 35% מכושר הייצור הרבעוני).



לאור צמצום הייצור ציין מנכ"ל פוטאש כי היצרניות יצפו להזמנות על מנת לחדש ייצור וגם בכך הוא משדר למפיצים כי לא כדאי להם להמתין לרגע האחרון, מה שעשוי ליצור מחסור בהיצע. לדברי גרובר "כל ההערכות הללו מובילות לשורה תחתונה מבחינת פוטאש המסתכמת באמירה שעל המפיצים להתחיל להזמין סחורה כבר בפברואר-מרץ. מנכ"ל פוטאש מצפה לקבל פניות כבר בתחילת פברואר, בוועידה השנתית של The Fertilizer Institute".



במסגרת שיחת הוועידה סיפק מנכ"ל פוטאש אבחנה מעניינת כשענה לשאלת אנליסט לגבי ההשפעה שעשויה להיות על ענף האשלג במקרה של הקמת חברת על לכרייה על ידי ממשלת רוסיה שתכלול אף את אוראלקאלי וסילוויניט.



מנכ"ל פוטאש הסתמך על התנהלותו של פוטין במשבר הגז הנוכחי מול אוקראינה וטען כי פוטין קשוח ומנצל את הפוזיציה שלו כשהיא חזקה ולכן ירצה לשמור על ערך האשלג. לדברי גרובר "כרגע אמנם אין לחברות יכולת לממן פיתוח אך אולי בשליטה ממשלתית המצב יהיה שונה, מה שישפיע על מאזן ההיצע-ביקוש בטווח הארוך יותר". סילוויניט ואוראלקאלי רכשו לאחרונה מכרות ב-2.5 מיליארד דולר.



בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי, השאלה הגדולה כעת היא האם המפיצים "יקנו" את הסיפור של פוטאש ויפעלו בהתאם או שימשיכו בנקיטת מדיניות זהירה ויעדיפו לקחת את הסיכון שיהיה מחסור שיפגע בהכנסותיהם בתקופה זו.



לדברי גרובר "גם אם זו תהיה התוצאה, ההשפעה היא בכל מקרה על הטווח הקצר ונראה כי בסופו של דבר, במידה ומחירי הסחורות יישארו יציבים ברמתם כיום, בסתיו הבא של חצי הכדור הצפוני אנו צפויים לראות התאוששות בביקושים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully