וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר מיכאל שראל: אם שער החליפין יישאר ללא שינוי - בנק ישראל ימשיך להפחית את הריבית ב-0.5%

טל לוי

26.1.2009 / 18:23

שראל: תחזית הצמיחה של בנק ישראל מעט פסימית; איגרות החוב הקצרות והבינוניות צפויות לעלות מחר



"אחרי שבנק ישראל הוריד אתמול את תחזית הצמיחה, היה ברור שהוא יוריד את הריבית ביותר מ-0.5%. המשך צעדיו של הבנק תלוי במידה רבה בשער החליפין: אם השקל ייחלש, הבנק עשוי להפסיק להוריד את הריבית אבל אם שער החליפין בעוד חודש יהיה דומה להיום (סביב 4 שקלים, ט.ל), בהחלט יתכן שבנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.5%. הרי גם אם מתקרבים לריבית של 0%, זו אינה סיבה להפסיק את הפחתות הריבית", כך אומר ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים, מיכאל שראל.



בנק ישראל הוריד את הריבית במשק ב-0.75% לרמה של 1% - הרמה הנמוכה ביותר אי פעם. הבנק עידכן אתמול את תחזית הצמיחה לשנת 2009 כלפי מטה: שיעור הצמיחה הצפוי בשנת 2009 הוא 0.2%- לעומת צמיחה של 1.5% בתחזית הקודמת. שיעור האבטלה הממוצע הצפוי ב-2009 הוא 7.6% לעומת 7% בתחזית הקודמת.



"יש אסכולה שאומרת שמכיוון שיש משבר אשראי, הפחתות הריבית פחות יעילות מאשר בעבר ולכן אולי לא כדאי להוריד ריבית. זוהי אסכולה שאינה ברורה: דווקא מכיוון שהפחתות הריבית משפיעות פחות על הצמיחה, המסקנה הנדרשת שצריך להפחית את הריבית בשיעורים חדים יותר" אומר שראל. הורדת ריבית היא צעד שאמור לעודד את הכלכלה ועשוי לייצר אינפלציה. אולם לדברי שראל, אין כאן דילמה של מדיניות שכן תחזיות האינפלציה עומדות על פחות מיעד בנק ישראל כלומר על פחות מ-3%-1%.



שראל מעריך כי התחזית שסיפק אתמול בנק ישראל אמנם אפשרית בהחלט אולם היא מעט פסימית. "יש הרבה חוסר ודאות לגבי המצב המאקרו כלכלית בעולם אולם ההערכות שלנו הן למיתון בעוצמה נמוכה יותר ממה שמעריך בנק ישראל" הוא אומר.



שראל מעריך כי מחירי איגרות החוב דווקא גילמו הורדת ריבית של 0.5% בלבד ולכן מחירי האיגרות הקצרות והבינוניות צפויים לעלות מחר, כך שהתשואה שהן מציעות תרד. באיגרות הארוכות יושפעו בצורה מורכבת יותר: אם המיתון יהיה כבד כפי שצופה בנק ישראל, המשמעות היא שהקיימת בעיה תקציבית חמורה יותר והדבר דווקא יפגע במחירי האיגרות הארוכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully