וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד קליין: אסור לישראל לנקוט במדיניות זהה לארה"ב; המבחן של הממשלה הבאה - התאמה להשפעות המשבר

TheMarker

27.1.2009 / 10:29

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: תחזית בנק ישראל לא חושפת המימד האמיתי של שיעור האבטלה הצפוי



המבחן האמיתי של הממשלה שתקום יהיה ביצוע התאמות בתקציב בהתייחס להשפעות המשבר הכלכלי - כך אמר אתמול ד"ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר, בדיון מיוחד שקיימה נשיאות איגוד לשכות המסחר. לדבריו, על הממשלה יהיה להחליט האם להגדיל את ההוצאות או לחילופין לשנות את הרכב ההוצאות הנוכחי. לדעת קליין, יש לבחון את מבנה התקציב ולבנות אותו מחדש על פי סדר העדיפויות המתאים לתקופה. קליין טוען כי יש לבחון את השינויים בשכר במגזר הציבורי, שלא מתנהג כמו השכר במגזר העסקי בעיקר בעיתות משבר, כמו כן יש לבחון את מבנה תקציב הביטחון, לספוג את עלות המבצע בעזה, ולקבוע סדרי עדיפויות חדשים שיתאימו להאטת המשק.



קליין התריע כי אסור לישראל לנקוט במדיניות זהה לזו של ארה"ב. לדבריו, "האמריקאים מזרימים כסף רב ובעצם ממשכנים את עתידם". יש להמשיך באותה מדיניות כלכלית שהונהגה בשנים האחרונות ושהביאה לצמיחת המשק, עם תיקונים קלים של הגדלת הגרעון כתוצאה מהפסד הכנסות ממסים, ושינוי הרכב הוצאות הממשלה. לדבריו, על הממשלה להציב יעדים בתחומי התעסוקה והתשתיות, ולהתמקד ביתרונות היחסיים של המשק הישראלי, כמו ענף ההיי-טק, ולטפח אותם בשנת 2009 כי הם המקור לצמיחה עתידית.



לדעתו, יש לנהל אחרת את צורת עבודת הממשלה בשני תחומים - תשתיות ומדיניות חברתית. המשותף לשניהם, הדגיש קליין, הוא שהטיפול בהם מפוזר במספר משרדים, רשויות ועמותות, כאשר אין תיאום מספיק ויעילות בהקצאת משאבים וכסף רב איננו ממוקד מטרה. קליין מציע להקים שתי ועדות שרים בראשות שר, שיהיה במעמד של סגן ראש קד מטרה ממשלה, אשר יטפלו בנושאים אלה.



נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין אמר בדיון כי "התופעה המדאיגה ביותר היא העלייה בשיעורי האבטלה בתקופה האחרונה. התחזית של בנק ישראל לעלייה של 7.6% בלבד בשיעור האבטלה בשנת 2009 אופטימית, ואינה חושפת את מימדיו האמיתיים של שיעור האבטלה הצפוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully