וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצמאי או חברה?

יורם שיפר

27.1.2009 / 16:42

לאילו עצמאים כדאי להפוך לחברה, מהן ההטבות שמרווויחים כתוצאה מהמלך, ומהם ההבדלים במיסוי בין שני הסטטוסים. מדריך

השאלה אם להתאגד כחברה, מעסיקה עצמאים רבים. להלן מערכת השיקולים שיש לקחת בחשבון לצורך קבלת ההחלטה על הפיכת העסק העצמאי או השותפות לחברה בע"מ, או להיפך:

הגבלה באחראיות:
חברה בע"מ הינה גוף משפטי נפרד מבעליו, וכאשר באים לתבוע את החברה, קיים מסך בין החברה לבעלים, כך שגוף המעונין לתבוע את החברה או בעליה, לא יכול לעבור את ה"מסך", המפריד בין הבעלים לחברה, ועליו לתבוע את החברה בלבד.

שיעורי מס נמוכים יותר על רווחים בלתי מחולקים:
שיעור המס על רווחי חברות בשנת 2009 הינו 26%. זאת, לעומת כ-46% על עצמאים ושכירים. רק רווחים שלא יחולקו, יחויבו בשיעור 26%, ולכן החברה צריכה להרוויח סכום כזה,שאחרי תשלום שכר לבעלים - יישאר ממנו סכום שיחויב בשיעורי מס החברות הנמוכים.

מקובל לחשב את "נקודת האיזון" באופנים שונים, אולם באופן כללי , לעצמאי שמרוויח מעל 25 אלף שקל בחודש, רצוי לשקול הקמת חברה בחיוב.

חסכון בדמי ביטוח לאומי:
חברה לא משלמת דמי ביטח לאומי על רווחים בלתי מחולקים, ואילו עצמאי ושכיר משלמים דמי ביטח לאומי על הכנסתם עד לתקרה של כ 15% .

עלויות ניהול חשבונות ודו"חות לרשויות:
עצמאי יכול להגיש את הדו"ח בעצמו ואילו חברה צריכה לנהל את חשבונותיה בשיטה הכפולה . מחיר עריכת דו"ח שנתי של עצמאי למס הכנסה נמוך בהרבה מאשר המחיר עבור הגשת הדו"חות של החברה. ההבדל במחיר הגשת מאזן לחברה יכול לנוע בין כמה אלפי שקלים לכ- 20 אלף שקל.

צבירת ותק לתשלום פיצויים פטורים ממס לבעלים, כשכיר בעל חברה:
כאשר בעל חברה הופך להיות עובד שכיר של החברה, זכותו לקבל פיצויים פטורים ממס במועד פרישתו (עצמאי אינו זכאי לפיצויים פטורים ממס). המשמעות היא צבירה של משכורת אחת פטורה ממס (בגבול הפטור) לכל שנת מס בה עבד בעל השליטה.

קיזוז הפסדים מהעסק הפרטי או מכמה עסקים המופעלים במקביל:
שיקול חשוב הינו - האם לעסק יש הפסדים צבורים - הואיל ושינוי מעמד העסק יגרום לאובדן ההפסדים הצבורים וחוסר אפשרות לקזז אותם מרווחי העתיד.

תכנוני מס , מיסוי רווחי הון:
פעילות כחברה פותחת פתח רחב לתכנוני מס מגוונים. כך למשל, ההבדל בין מס הכנסה בשיעור 46% למס חברות בשיעור 26% ומס רווחי הון בשיעור 20%.

רו" יורם שיפר הינו שותף במשרד זיו, שיפר ושות' שמתמחה בייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים

  • עוד באותו נושא:
  • יורם שיפר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully