וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמונה חודשים לאחר ההשקה נורת'רן טראסט סוגרת את תעודת הסל על ת"א 25

שמואל שוסטר

28.1.2009 / 18:45

החברה מתכננת לסגור 17 תעודות סל ב-20 לפברואר ולהחזיר למשקיעים את שווי השקעתם במועד זה



נורת'רן טראסט האמריקאית סוגרת את תעודת הסל (ETF) על מדד תל אביב 25. רק תשעה חודשים לאחר שהחלה להנפיק תעודות סל גלובליות ושמונה חודשים לאחר שהשיקה את תעודת הסל על השוק הישראלי מפסיקה חברת ניהול הקרנות האמריקאית את פעילותן של כל 17 תעודות הסל שהנפיקה.



בנוסף לתל אביב 25 תפסיק החברה גם ב-20 לפברואר גם את פעילותן של תעודות הסל שעקבו אחר מדדים באירופה, באסיה, אפריקה ואוסטרליה. בסך הכל עמד היקף הנכסים המנוהלים על 33 מיליון דולר בתחילת 2009. משקיעים שיחזיקו בתעודת סל של החברה ב-20 יקבלו את סכום אחזקתם במזומן.



בהודעה על סגירת הפעילות נכתב כי "הדירקטוריון שקל את תנאי השוק הנוכחיים, את חוסר היכולת לתפוס נתחי שוק משמעותיים מאז ההשקה, התנודתיות העתידית ותחזית הצמיחה העתידית בנכסי הקרנות בעתיד הנראה לעין".



ליאור כגן, מנכ"ל מבט תעודות סל מסביר כי לא פשוט להחזיק בתעודות סל גלובליות בתקופה הנוכחית. לדבריו, "ניהול ETF בסדר גודל שכזה מצריך אופרציה משמעותית והשקעה כספית לא קטנה.
בנוסף, התזמון של השקת התעודות היה בעייתי בגלל שבאותה תקופה החלו המשקיעים לצאת מאותם השווקים אחריהם עוקבות תעודות הסל".



בסוף מאי 2008 השיקה נורת'רן טראסט לראשונה את תעודת הסל על מדד תל אביב 25, שיועדה למשקיעים אמריקאים. התעודה שנסחרת בבורסה של ניו יורק (NYSE) אפשרה למשקיעים אמריקאים להשקיע ב-25 החברות הגדולות בבורסה של תל אביב, בתקופה שבה הסחר בתעודות סל היווה 25% מסך המסחר בבורסה נהפך לשכיח.



עד להנפקת התעודה יכלו המשקיעים בארה"ב לקנות תעודת סל על מדד המניות המוביל בבורסה בתל אביב רק באמצעות חברי בורסה בישראל. עם הנפקתה התאפשר להם להשקיע בבורסה בתל אביב באמצעות גורם אמריקאי, ולעשות זאת בכל שעות המסחר אצלם.



זאת, בניגוד לעבר, אז יכלו לרכוש את תעודת הסל רק בשעות המסחר בשוק המקומי שאינן חופפות לשעותיהם. בסך הכל התכוונה נורת'רן טראסט להשיק 27 תעודות סך שיעקבו אחרי מדדים גלובליים שונים, תוכנית זו לא יצאה אל הפועל במלואה ועד כה היא השיקה רק 17.



עם הנפקת התעודה קיבלה נורת'רן טראסט בלעדיות לשימוש במדד ת"א 25 לצורך הנפקת תעודה בארה"ב לשנתיים עד חמש שנים ועל כן כיום היא הגוף הזר היחידי שמחזיק בתעודת סל בארה"ב על מדד זה. היקף ההשקעות בתעודה, שנסחרת בבורסה של ניו יורק, עומד נכון להיום על 2.54 מיליון דולר בלבד.



מהבורסה בתל אביב נמסר: "על רקע המשבר הכלכלי העולמי החליטה הנהלת Northorn Trust למחוק את כל תעודות הסל שלהם. יש לציין כי תעודת הסל על מדד ת"א 25 ריכזה מחזור גבוה בהשוואה לתעודות האחרות. הבורסה לניירות ערך ממשיכה לפעול על מנת לעודד השקעות זרות בשוק ההון הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully