וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי הותיר את הריבית בארה"ב בשפל; עשוי להתחיל לרכוש אג"ח ממשלתיות אמריקאיות

נמרוד הלפרן

28.1.2009 / 21:39

צופה כי הריבית תישאר ברמה נמוכה למשך זמן וציין כי הכלכלה תמשיך להיחלש עד שתתאושש במחצית השנייה של השנה



הבנק הפדרלי הותיר היום כצפוי את הריבית בארה"ב ללא שינוי, בטווח של 0%-0.25% - הרמה הנמוכה מעולם - ושב והעריך כי יאלץ להשאיר את הריבית ברמה נמוכה למשך זמן, וכי יעשה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותו כדי לתמוך בכלכלה האמריקאית. זאת על רקע המשבר הכלכלי בארה"ב, אשר הולך ומסתמן כמיתון הממושך ביותר מאז מלחמת העולם השנייה.



הבנק הפדרלי ציין בהחלטתו כי הכלכלה האמריקאית ממשיכה להיחלש, אולם דבק בתחזיתו כי צפויה התאוששות במחצית השנייה של השנה. הבנק המרכזי ציין עוד כי הוא נכון לרכוש אג"ח ממשלתיות אמריקאיות ארוכות לפי הצורך, אולם לא הודיע כי רכישה של אג"ח אלה לעת עתה. נשיא הבנק הפדרלי של ריצ'מונד, ג'פרי לאקר, היה המתנגד היחיד להחלטת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) על רקע דרישתו כי הבנק ירכוש אג"ח ממשלתיות אמריקאיות במקום נכסים אחרים.



הבנק המרכזי ציין היום עוד כי בכוונתו להמשיך להזרים כספים למערכת הפיננסית, וכי היקף הנכסים במאזני הבנק ימשיך להיות גבוה. הבנק אמר גם כי הוא רואה סכנה מסוימת לדיפלציה בארה"ב.



"ועדת השוק הפתוח ממשיכה לצפות כי התנאים הכלכליים יחייבו רמת ריבית נמוכה באופן יוצא דופן לעוד זמן מה", נאמר בהודעת הבנק הפדרלי. "נתונים כלכליים שהתקבלו מאז הישיבה הקודמת בחודש דצמבר מצביעים על כך שנרשמה היחלשות נוספות בכלכלה", נכתב הודעת הבנק. "יתר על כן, נראה כי נרשמה האטה משמעותית בביקוש הגלובלי. התנאים בכמה משוקי הפיננסים השתפו, בין השאר בעקבות ניסיונות הממשל להגביר את הנזילות ולתמוך במוסדות פיננסים. עם זאת, תנאי האשראי עבור משקי בית וחברות ממשיכים להיות קשים ביותר. הועדה צופה התאוששות הדרגתית של הפעילות הכלכלית בהמשך השנה, אולם הסיכונים להרעה נוספת בתחזית נותרו משמעותיים", נאמר בהודעה.



הבנק הפדרלי ציין כי הוא ממשיך לרכוש כמויות גדולות של אג"ח של פאני מיי ופרדי מאק וני"ע מגובי משכנתאות המבוטחים על ידן, כדי לתמוך בשוקי הדיור והמשכנתאות, נכון להרחיב את היקף הרכישות ומשך הזמן בו יבוצעו הרכישות ככל שהתנאים יחייבו זאת.



הבנק השיק תוכנית זו בתחילת השנה, ובמסגרתה ירכוש הבנק ני"ע מגובי משכנתאות המבוטחים על ידי פאני מיי ופרדי מאק בהיקף של עד 500 מיליארד דולר, בניסיון לתמוך בשוק הדיור. הריבית על המשכנתאות בארה"ב ירדה מאז הודעת הבנק על התוכנית לקראת סוף שנה שעברה. במסגרת התוכנית הסכים הבנק הפדרלי גם לרכוש אג"ח של פאני ופרדי בהיקף של עד 100 מיליארד דולר.



הבנק גם הודיעה על יישום תוכנית שנועדה להגביר את זמינותן של הלוואות לצרכנים בארה"ב. לפי הערכות אנליסטים ומומחים, במסגרת תוכנית זו, אשר יישומה צפוי לפי ההערכות להתחיל בחודש פברואר, יקציב הבנק הפדרלי עד 200 מיליארד דולר לעידוד הלוואות לרכישת מכוניות, לסטודנטים ולבעלי כרטיסי אשראי, כמו גם הלוואות לעסקים קטנים. כדי לעשות זאת, הבנק ירכוש ני"ע מגובים במגוון סוגי הלוואות אלה בשוק הצרכני, מתוך תקווה כי צעדים אלה יביאו גם לירידה בריבית על הלוואות אלה.



בחודש שעבר, חתך הבנק הפדרלי את הריבית מרמה של 1% לרמתה הנוכחית, ואותת על שלב חדש במדיניותו אשר במסגרתה - הגדלת היצע הכסף (quantitative easing) תתפוס את מקומה של המדיניות המוניטרית, כלומר הורדה של הריבית, ככלי המדיניות העיקרי של הבנק הפדרלי. כמו כן התחייב הבנק לעשות שימוש בכל הכלים העומדים לרשותו כדי לתמוך בכלכלה.



הבנק הפדרלי, אשר הכלים המוניטריים העומדים לרשותו להגברת הנזילות בשווקים הולכים ואוזלים עקב התקרבות הריבית לרמה אפסית, החל באחרונה לנקוט בצעדים נוספים לתמיכה במערכת הפיננסית, בהם הגדלת היצע הכסף.



הבנק המרכזי הזרים בחודשים האחרונים לשוקי הפיננסים יותר מטריליון דולר, והיקף הנכסים במאזני הבנק זינק עקב כך ליותר מ-2 טריליון דולר, לעומת כ-900 מיליארד דולר בחודש ספטמבר.



מאז פרוץ המשבר הפיננסי בקיץ 2007, השיק הבנק הפדרלי שורה של תוכניות שתכליתן לספק מענה למשברים בשוקי הדיור, האשראי והפיננסים. במסגרת תוכניות אלה רכש הבנק הררי ניירות ערך מסחריים של חברות בארה"ב, העניק הלוואות לבנקים ונקט בצעדים לתמיכה במגזר קרנות הנאמנות, חברות השקעות ואחרים.



עם זאת, למרות הורדות הריבית החדות ושורה של צעדים אחרים שבהם נקט הבנק הפדרלי, לצד חבילת חילוץ למגזר הפיננסי בסך 700 מיליארד דולר של משרד האוצר האמריקאי, שוקי האשראי והפיננסים טרם התאוששו.



בה בעת, נשיא ארה"ב ברק אובמה והקונגרס מקדמים תוכנית תמריצים כלכלית בהיקף של 825 מיליארד דולר, הכוללת הגדלת את הוצאות הממשל והקלות מס שנועדו לתמוך בכלכלה האמריקאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully