וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק מזרחי על החלטת הריבית בארה"ב: הבנק הפדרלי מפנה את הבמה למדיניות הפיסיקאלית של אובמה

TheMarker

29.1.2009 / 11:00

הודעת הבנק הפדראלי, במסגרתה נותרה הריבית ללא שינוי, מתארת הידרדרות כלכלית, סימני שיפור בחלק מהשווקים הפיננסיים וחשש מירידת יתר בקצב האינפלציה, כך כותב הבוקר מנהל יחידת המחקר של בנק המזרחי טפחות, רונן מנחם



הודעת הבנק הפדראלי, במסגרתה נותרה הריבית ללא שינוי, מתארת הידרדרות כלכלית, סימני שיפור בחלק מהשווקים הפיננסיים וחשש מירידת יתר בקצב האינפלציה, כך כותב הבוקר מנהל יחידת המחקר של בנק המזרחי טפחות, רונן מנחם.



בהודעת הריבית אמש חזר הבנק הפדראלי על הרשימה שהוזכרה בפעם הקודמת, תוך צירוף התייחסות למח"מ של הנכסים הנרכשים, שעשוי להתארך אף הוא במידת הצורך. אך, לא הוסיף לרשימה אג"ח של ממשלת ארה"ב, כפי שהעריכו מספר כלכלנים, אך רמז לכך שהצעד נידון ואפשר שיבוצע בהמשך.



לדברי מנחם "הבנק הפדראלי ממשיך לשדר נחישות, אך לא במפתיע לא חידש רבות הפעם ונראה כי הותיר את קדמת הבמה למדיניות הפיסיקאלית של הממשלה החדשה".



לגבי המסר לפיו הריבית תישאר נמוכה במידה חריגה לתקופת מה שהועבר לתחילת ההודעה מעריך מנחם כי דבר מצביע מחד על התמקדות בכלים ואמצעי התמודדות אחרים, אך המונח "חריגה" גם מרמז שאם יהיה צורך בהעלאת הריבית - הדבר יתבצע במהירות ובנמרצות, ולא בהדרגתיות ובאיטיות.



לדברי מנחם "ההתייחסות לסביבה הכלכלית הפכה, לא במפתיע, קשה יותר. לדוגמא, צוין שמדד הייצור התעשייתי רשם ירידה חדה, בעוד ב-16 בדצמבר 2008, עת הורדה הריבית מ-1% ל-0.25% - 0%, נאמר שנרשמה ירידה, אך לא חדה".



פרמטרים נוספים שצורפו להחלטת הריבית לאחר שלא הוזכרו בהחלטה הקודמת הם הירידה בהתחלות הבנייה. להערכת מנחם חשיבות הדבר היא שלבד מכך שמדובר בנדבך חשוב בכלכלה, נראה כי כלכלת ארה"ב לא תוכל להתחיל להתאושש לפני שתהיה תפנית בתחום הבנייה והדיור.



לגבי קצב האינפלציה מעריכים בבנק הפדראלי כי הוא יהיה עצור ברבעונים הבאים, כך שתהליך הצטמצמותו, שנמצא בעיצומו עת נכתבה ההודעה הקודמת, הפך מהיר יותר. לדברי מנחם "לא זו בלבד, בהודעה הפעם מצוין מפורשות שקצב האינפלציה עלול להיות נמוך מהרצוי, תרחיש לא הועלה בפעם הקודמת".



הנקודות החיוביות שמאתר מנחם בהודעה הוא השיפור שמציין הפדרל ריזרב בחלק מהשווקים הפיננסים וצפי לההתאוששות הדרגתית בפעילות הכלכלית בהמשך השנה, בעוד בהודעה הקודמת צוינה ההידרדרות בפעילות ללא התיחסות לתפנית אפשרית. שיפור זה מבטא לדברי מנחם "את הצעדים שנקטה הממשלה להגדלת הנזילות וחיזוק המוסדות הפיננסיים".



על פי הודעת הריבית מצבם של מגזר משקי הבית והחברות הורע, בהודעה החדשה נאמר שזמינות האשראי עבורם הדוקה בצורה קיצונית, בעוד בפעם הקודמת אכן נאמר שהיא הדוקה, אך לא במידה קיצונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully