וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוביני בדאבוס: המערכת הבנקאית פשטה את הרגל; ההפסדים העולמיים עלולים להגיע ל-3 טריליון דולר

סוכנויות הידיעות

29.1.2009 / 11:27

רוביני הזהיר כי ארה"ב מסתמכת מדי על נדיבות זרים, וכי גוש היורו עלול להתחיל במגעים לפירוק בתוך שנים


המיתון הכלכלי בארה"ב צפוי להימשך לפחות 24 חודשים (עד לדצמבר 2009) וההתאוששות ממנו צפויה להיות איטית עד לשנת 2011, כל שעל אף שהכלכלה תתאושש - זה עדיין ירגיש כמו מיתון. כך אמר הכלכלן נוריאל רוביני, נביא הזעם שחזה את המשבר הפיננסי הגלובלי, בראיון לרויטרס בדאבוס.

רוביני אמר כי המערכת הבנקאית למעשה הגיעה לחידלות פירעון, וכי ההפסדים ברחבי העולם מהמשבר יתנפחו ל-3 טריליון דולר וגירעונות של למעלה מטריליון דולר יירשמו בשנתיים-שלוש הקרובות.

רוביני הזהיר כי הכלכלה האמריקאית הנחלשת, והמערכת הפיננסית שלה לא יוכלו להישאר מובילות העולם. "אנחנו מודעים לכך שיש שחקנים זרים אשר מימנו את חובותיה של ארה"ב בשנים האחרונות. במשבר הנוכחי, חלק מממני החובות של ארה"ב הם יריבים פוליטים שלה, כמו רוסיה וסין ומדינות המפרץ הפרסי. בשל כך ארה"ב תלויה באופן מסוכן על נדיבותם של זרים".

בנוגע לאיחוד האירופי, אמר רוביני כי המיתון והמשבר הפיננסי עלולים להפעיל לחץ רב על האיחוד האירופי. רוביני הזהיר ואמר שמגעים לפירוק האיחוד הכלכלי באירופה (גוש היורו) עלולים להתחיל בעוד מספר שנים, מכיוון שהחוליות החלשות באיחוד - ספרד, פורטוגל, איטליה ויוון - לא יצליחו ליישם רפורמות שיעודדו צמיחה.

כאשר נשאל לגבי מגמת מחירי הנפט, אמר רוביני כי בטווח הקצר חוסר הביקוש לנפט יותיר את המחירים נמוכים. בטווח הבינוני רואה רוביני עלייה חדה במחירי הנפט, לאחר שהכלכלות יתאוששו.

רוביני אמר כי מנהיגי השוק החופשי נטול הרגולציה, או כמו שהוא תיאר "שוק המערב הפרוע, ה'חיה ותן לחיות'" נגלה במערומיו. הבנקים המרכזיים, שהם בדרך כלל המלווים של המוצא האחרון, הפכו למוצא הראשון והיחיד. בשווקים הפיננסים - מה שכונה הרגולציה העצמית הוכח כחוסר רגולציה. ההסתמכות על משמעת שוק נכשלה כשהיא עטפה עצמה באופוריה וחיוניות בזמנים הטובים. גם הרגולציה הקלה נכשלה קשות, בשל ההסתמכות על גופים חסרי שיניים. התשלום הפיננסי, הפיסקלי והכלכלי של המשבר הזה הוא גבוה כל כך, שהוא יוביל לרתיעה מגלובליזציה, מסחר חפשי ומהזרמות הון.

הסיכון הגדול שרוביני רואה בשנת 2010 הוא הפיכתו של המשבר הנוכחי למיתון עמוק שיוצאים ממנו בצורה הדרגתית למיתון רב שנתי שאחריו סטגפלציה עולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully