וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבי אקשטיין: גופי הפיקוח בודקים אם בנקים מונעים אשראי שלא משיקולי סיכון הלקוח

אורה קורן

29.1.2009 / 11:49

המשנה לנגיד בנק ישראל: צמיחה במשק תיתכן במחצית השנייה של 2009



"הספירה בעולם הכלכלי מתחלקת היום לפי BL (ביפור ליהמן) ו-AL (אפטר ליהמן)". כך אמר היום צבי אקשטיין המשנה לנגיד בנק ישראל במפגש עם יצואנים שנערך בבמכון היצוא. "15 בספטמבר (יום נפילת בנק השקעות העולמי, ליהמן ברדרס) יהיה יום מאוד משמעותי בחיים הכלכליים של אוכלוסיות רבות", הוסיף.



אקשטיין אמר, כי המערכת הפיננסית העולמית נמצאת עדיין בשלב של נסיון להגיע ליציבות. בשלב זה ישנה "התייבשות" אשראי גם בארה"ב ובריטניה, לא רק בישראל. "בשלב שני, לאחר שהמערכת הפיננסית תתחיל להתיצב והאשראי הבנקאי והחוץ בנקאי יזרום בעולם, נראה חזרה של ביקושים למוצרים וזה יורגש בהזמנות ליצוא". לדבריו, אנחנו נמצאים במדרון ולא הגענו לסופו. היציאה ממנו תהיה בקצב שבין V ל-U. "תלוי בפעילות הממשלתית, התייצבות המערכת הפיננסית ותגובה של כל אחד למשבר, במיגזר העסקי וכצרכנים".



שנת 2009 תוקדש כולה לפתרון הבעית במערכת הפיננסית", אמר אקשטיין. "בנוסף, יתחילו פעולות ממשלתיות, שיתנו אותותיהן לכל המוקדם בקיץ. אני מקווה, שאם המערכת הפיננסית תתיצב בחצי הראשון של השנה, ואולי בתחילת החצי השני, נראה סימנים ליציבות ואולי צמיחה במחצית השנייה של 2009".



"הכיוונים של האוצר נכונים. אנחנו בערב בחירות והבעיה הלא פחות חמורה שאנחנו בתקציב של אחד חלקי 12. היכולת לפעול נמוכה והמשק משלם מחיר של הדמוקרטיה הישראלית", אמר.



אקשטיין אמר, כי בנק ישראל נוקט מדיניות מוניטרית מרחיבה במסגרתה הורדה הריבית ל-1%. "במדיניות המרחיבה, אפס ריבית זה הגבול התחתון", הדגיש אקשטיין. לדבריו, גופי הפיקוח בודקים, אם בנקים מונעים אשראי מלקוחות שלא משיקולי סיכון עסקי. "אנחנו שוקלים שימוש בכלי מדיניות נוספים כדי להקל על האשראי. כשאנחנו מורידים ריבית, אנחנו מקלים על עלות אשראי לסקטור הפרטי כולו. לא הכל עובר לסקטור העסקי כי הסיכונים גדלו והם נמדדים על ידי הבנקים. אנחנו לא מרוצים אם ישנה פעילות שלא נובעת מהסיכונים. בזה עלולה להיות בעיה, וגופי הפיקוח עובדים על זה. עם זאת, חלק משמעותי מהורדת הריבית עבר לסקטור העסקי", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully