וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשות החברות: יש להזרים כסף ממשלתי לאגרקסקו ולשנות את התקנון על מנת להפריט את החברה

עמירם כהן

29.1.2009 / 18:04

התקנון קובע כי במקרה של הפרטה יועבר החלק של הממשלה לידי תנובה והחקלאים ללא תמורה


מנהל רשות החברות אודי ניסן הודיע כי רשות החברות תמליץ לממשלה להזרים הון לאגרקסקו, החברה הגדולה בארץ ליצוא חקלאי, כנגד הקצאת מניות. זאת, בתנאי שישונה התקנון כך שאגרקסקו תוכל לחלק דיווידנד לבעלים ולהפוך לחברה עסקית לכל דבר.

אגרקסקו היא אגודה שיתופית, שהממשלה מחזיקה ב-50% מהשליטה בה, בעוד שיתרת השליטה מתחלקת בין תנובה (25%) לבין חקלאים באמצעות מועצות היצור החקלאיות וארגוני המגדלים (25%). רובן ככולן של מניות ההון (97%) מחוזקות בידי החקלאים, והיתרה בידי הממשלה ותנובה.

אגרקסקו הוקמה לפני יותר מ-50 שנה במטרה לספק שירותי יצוא לחקלאים. בתקנון החברה נקבע כי אגרקסקו לא תחלק דיווידנדים לבעלים ואם יישארו עודפי מזומנים מפעולותיה - הם יחולקו לחקלאים המייצאים דרכה. 50% מהחקלאים בעלי המניות באגרקסקו מייצאים באמצעות חברות יצוא חקלאיות אחרות ואינם זכאים לחלוקת עודפי המזומנים.

בספטמבר 2008 החליטה הממשלה להפריט את אגרקסקו, אך ההפרטה נתקעה בעקבות כמה סעיפים בעייתיים בתקנון, המונעים מגופים עסקיים להתמודד על רכישתה. בין היתר קובע התקנון זכות סירוב ראשונה לבעלים הנוכחיים במחיר נומינלי של המניות. מכאן, שתנובה וארגוני החקלאים יכולים לרכוש בהפרטה את חלקה של הממשלה במחיר אפס - והחקלאים אף הודיעו כי יישקלו לעשות זאת. במצב זה שום גורם עסקי לא יוכל להתחרות על רכישת החברה בהפרטה.

בנוסף, לחברה חובות הנאמדים ב-400 מיליון שקל. 200 מיליון שקל בגין הלוואות לזמן קצר לבנקים בארץ ובחו"ל ו-200 מיליון שקל לבעלי אג"ח. קיימת סכנה כי בגלל המצב הכלכלי והמיתון העולמי, ירדו הכנסות החברה וכתוצאה מכך ירד ההון העצמי שלה, העומד כיום על 40 מיליון שקל, אל מתחת לרף הזה, ובעלי האג"ח יידרשו להעמיד את האג"ח פירעון מיידי.

כדי לשפר את המצב הפיננסי של החברה ולאפשר את הפרטתה נדרשת הזרמת הון של הבעלים. אגרקסקו פנתה לפני מספר חודשים לממשלה בבקשה להזרים לה 30 מיליון שקל. אם תהיה היענות לבקשה מצד הממשלה ואם בעלי המניות האחרים גם הם יזרימו הון לחברה, עשויה ההזרמה להסתכם ב-60 מיליון שקל, סכום שיבטיח את יציבותה הפיננסית של אגרקסקו ואת הפרטתה.

יו"ר אגרקסקו, שר החקלאות לשעבר יעקב צור, אמר ל-TheMarker, כי הוא מקווה שהממשלה תיענה לבקשת החברה כדי לשמור על יציבותה הפיננסית באמצעות הגדלת ההון העצמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully