וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדיניות הירוקה של אובמה תגדיל את התשואה של אורמת

מאת יורם גביזון

30.1.2009 / 6:52

חבילת התמריצים שיזם הממשל החדש מאריכה את תוקף זיכוי המס ליצרני חשמל מאנרגיה גיאותרמית עד סוף 2013 ומציעה מענק השקעה של 30% בתחנות גיאותרמיות



>> אישור חבילת ההטבות לאנרגיה ירוקה של ממשל אובמה על ידי בית הנבחרים של ארה"ב צפוי להעלות את שיעור התשואה בפרויקטים של אורמת טכנולוגיות - כך מעריך יובל בן זאב, ראש מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז'.



בית הנבחרים האמריקאי אישר שלשום בלילה חבילת תמריצים בהיקף של 819 מיליארד דולר הכוללת סעיפים שיתמכו ביצרני אנרגיה ממקורות מתחדשים, כמו אנרגיית רוח, אנרגיית שמש, אנרגיה גיאותרמית, ואנרגיה מגלי ים.

אחד הסעיפים בתוכנית מאריך את תוקף הזיכוי ממס (Production Tax Credit) ליצרני אנרגיה גיאותרמית מסוף 2011 לסוף 2013.



משמעות ההטבה היא שפרויקטים גיאותרמיים שיושלמו עד סוף 2013 יקבלו זיכוי של 2 סנטים לכל קילו ואט שעה שייצרו לתקופה של עשר שנים מהפעלת הפרויקט.



ההחלטה להאריך את תוקף זיכוי המס התקבלה ארבעה חודשים לאחר שהקונגרס והסנאט אישרו את הארכת תוקפו מדצמבר 2008 לדצמבר 2011.



בן זאב מציין כי הטבות המס במסלולים אלו מעלות את שיעור התשואה הפנימי (IRR) של הפרויקט מ-11%-12% ל-17%-18%, ומשום כך הארכת ההטבות היא משמעותית ביותר.



סעיף חשוב אחר בחבילת התמריצים משנה את החקיקה בתחום הזיכוי במס, כך שיצרנית של אנרגיה ממקורות מתחדשים תוכל להמיר את הזיכוי במס וזיכוי מס על ההשקעה (Investment Tax Credit) במענק שתקבל ממשרד האנרגיה. שינוי זה יחול רק על פרויקטים שיופעלו ב-2009 וב-2010 ואשר זכאים לקבל את הזיכוי במס על ההשקעה.



קבוצת אורמת חתמה ב-2007 וב-2008 על הסכמים עם גופים פיננסיים שמטרתם להקדים את הניצול של זיכוי המס. במסגרת אחד ההסכמים העבירה אורמת את הזכות לנצל את זיכויי המס בארבעה פרויקטים גיאותרמיים לשני בנקי השקעות תמורת 120 מיליון דולר.



משמעות השינוי במדיניות התמרוץ של האנרגיה הירוקה בארה"ב היא שיצרניות של אנרגיה מתחדשת יקבלו מענק של 30% על מרכיב הנכסים המוחשיים בפרויקט, כלומר השקעה בציוד, במכונות ובשכר עבודה על הקמת תחנת כוח גיאותרמית. על פי החוק, משרד האנרגיה האמריקאי יחויב לשלם את מענק ההשקעה בתוך חודשיים מיום הגשת הבקשה.



בן זאב ציין כי בהנחה שההשקעה הזכאית למענק מהווה 70% בממוצע מעלות הפרויקט, מדובר במענק השקעה של 20% מעלותו של הפרויקט, דבר המשפר באופן מהותי את שיעור התשואה הפנימי שלו בשל הקדמת החזר ההשקעה. להערכתו, ההטבה משפרת גם את יכולת המימון של פרויקטים, משום שאם עד עתה ניתן היה להשיג מימון פרויקטלי של 65% מההשקעה ובהנחה שמשרד האנרגיה האמריקאי ישתתף ב-20% מעלותו של הפרויקט, הרי שמרכיב ההון העצמי שאורמת תידרש להשקיע יקטן.



מניית אורמת טכנולוגיות עלתה ב-37% בחמשת השבועות האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully