וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני התמ"ג לא עוזרים לוול סטריט

שמואל שוסטר

30.1.2009 / 19:01

על אף שנתוני התמ"ג שהתפרסמו היו טובים מהצפוי, המסחר בבורסה עבר לירידות שערים. S&P 500 מאבד 1.4% וכך גם נאסד"ק

נתוני התוצר המקומי הגולמי בארה"ב, שהיו גרועים פחות מהציפיות המוקדמות, לא מסייעים לאווירה החיובית בוול סטריט והמסחר מתנהל במגמה שלילית. נאסד"ק נחלש ב-1.4% לרמה של 1,487 נקודות. דאו ג’ונס משיל 1.3% לרמה של 8,043 נקודות ומדד S&P 500 יורד ב-1.4% לרמה של 833 נקודות. בשוק הסולידי נרשמות ירידות במחירי איגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן עולה ב-0.011% לרמה של 2.826%.

בזירת המקרו: התמ"ג האמריקאי נסוג בשיעור שנתי של 3.8% ברבעון הרביעי - כך דיווח משרד המסחר האמריקאי. זוהי הנסיגה החדה ביותר בכלכלה האמריקאית מאז הרבעון הראשון של 1982. על אף הנתון השלילי, הנסיגה היתה חדה פחות מהתחזיות, אשר ציפו לירידה בשיעור שנתי של 5.5% בתמ"ג האמריקאי ברבעון הרביעי. ברבעון השלישי נסוג התמ"ג האמריקאי ב-0.5%. ועדת המעגל העסקי של המחלקה הלאומית למחקר כלכלי העריכה כי ארה"ב נכנה למיתון כבר בסוף שנת 2007, אך הרבעון השלישי והרביעי של 2008 הם היחידים שרשמו צמיחה שלילית.

מדד מנהלי הרכש של שיקגו בארה"ב נפל בינואר חודש רביעי ברציפות; נרד ל-33.3 - ירידה חדה מתחזיות הכלכלנים למדד של 34.9 . עם זאת דווקא מדד ביטחון הצרכנים בארה"ב רשם החודש התאוששות קלה בעקבות הוזלות מחירי מוצרים ושירותים אשר סייעו לאמריקאים רבים להתמודד עם המשבר הכלכלי והתדרדרות מצב שוק התעסוקה. מדד בטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן וחברת המידע הפיננסי רויטרס עלה בינואר לרמה של 61.2 לעומת 60.1 בדצמבר. תחזית הכלכלנים היתה לעלייה מעט יותר חדה של המדד לרמה של 61.5.

למרות הקיצוצים החדים שביצעו הבנקים האמריקאים בכוח האדם שלהם, נראה כי עדיין צפויים מהלכים לא קלים. על פי דיווחים בשוק, שוקלים כעת מורגן סטנלי (-0.05% , 21.37) וגולדמן סאקס (1.18% , 83.7) לבצע קיצוצים נוספים בכוח האדם שלהם. מורגן סטנלי שוקל לערוך קיצוץ נוסף של עד ל-5% מכוח האדם שלו, הכולל היום 47 אלף עובדים. זאת, לאחר שפיטר 7,000 עובדים בשנה שעברה. על הקיצוץ עשוי הבנק להכריז בשבועיים הקרובים. בנק גולדמן סאקס עשוי גם הוא להחליט על קיצוצים נוספים בכוח האדם שלו, לאחר שבשנה שעברה פיטר 10% מעובדיו.

נקודות אור חיובית קיבלו היום המשקיעים מדבריו של דנקן נידרוייאר, מנכ"ל מפעילת הבורסות NYSE יורונקסט, שהיה אופטימי לגבי שוק ההנפקות הראשונות לציבור (IPO). להערכת נידרוייאר, צפויה התאוששות בשוק במחצית השנייה של השנה ולטווח הרחוק הוא מחזיק בתחזית שורית. "חברות מחכות עכשיו שהמצב ישתפר. אני חושב שאנחנו עשויים לראות עלייה בשוק ה-IPO כבר במחצית השנייה של 2009. ישנן מאות חברות אשר ממתינות להפוך לציבוריות, עכשיו זה פשוט לא הזמן הנכון".

ג'יי פי מורגן, שרכש לפני כשנה את בנק ההשקעות הקורס בר סטרנס, מואשם כי החל באופן מפתיע למשוך כספו משתי קרנות גידור שהשקיעו בחברה של מיידוף בסתיו האחרון, לפני שברנרד מיידוף נעצר, זאת מבלי לדווח למשקיעים. בשנת 2006 הציע ג'יי פי מורגן צ'ייס למשקיעים לרכוש ניירות ערך, ובכסף שיגייס הבנק הוא ישקיע בקרן גידור ששמה את כספה בחברה של מיידוף. באותה העת השקיע הבנק 250 מיליון דולר מכספו שלו באותן הקרנות.

מניית אמזון, ענקית הקמעונאות המקוונת , מזנקת ב-18% לאחר שהחברה עקפה את תחזיות האנליסטים לרבעון הרביעי של 2008. אמזון נהנתה השנה מעונת קניות חזקה במיוחד על רקע המשבר הכלכלי שהניע לקוחות רבים לחפש מבצעים ברשת במקום בחנויות הרגילות.

אלווריון (-2.95% , 3.29), יצרנית ציוד התקשורת האלחוטית, נחלשת על רקע הפסקת שיתוף הפעולה עם נורטל בתחום ה-WiMAX. בעקבות הביטול, הודיעה אלווריון כי כעת לא תוכל להכיר בהכנסות של 2.4 מיליון דולר ממכירות של מוצרים לנורטל במהלך הרבעון הרביעי של 2008. בעקבות זאת, הורידה אלווריון את תחזית ההכנסות לרבעון הרביעי ל-70 מיליון דולר - ברף הנמוך של תחזית ההכנסות הקודמת שנתנה.

ביטול ההסכם צפוי לפגוע גם בשורה התחתונה של החברה ולהוריד כ-4 סנט למניה. כעת צופה אלווריון הפסד נקי של 4.9 מיליון דולר או 8 סנט למניה לרבעון האחרון של 2008 - נמוך מתחזיות הרווח המוקדמות שנתנה החברה ואשר נעו בין הפסד של 4 סנט למניה ורווח של 3 סנט למניה. בניכוי הוצאות בגין נכסים בלתי מוחשיים ואופציות לעובדים ולהנהלה, צופה החברה רווח נקי של 100 אלף דולר בלבד.

אלדין (-0.45% , 11.03), מפתחת המערכות להגנת מידע דיווחה לרשות לניירות ערך האמריקאית כי שלושה מהבכירים באלדין - סמנכ"ל הכספים, אבירם שמר, ציון גונן, סמנכ"ל האחראי על eSafe, ושלומי ינאי, סמנכ"ל חטיבת ה-eToken יקבלו חבילה דשנה של מזומנים. על פי הפרוקסי (הצהרה) שהוגשה, יקבלו כל אחד מהשלושה בונוס של 1.125 מיליון דולר. שליש ממנו ישולם שישה חודשים לאחר המיזוג, והשאר ישולם 18 חודשים לאחר המיזוג. בנוסף, יקבלו 375 אלף דולר וכמו כן אופציות בתנאי מימוש טובים - 25% מהן יהיו ניתנות למימוש כשנה לאחר המיזוג, והיתר יהיו ניתנות למימוש בכל חודש במשך שלוש שנים. זאת, בנוסף למשכורת חודשית.

בין המניות הישראליות שבולטות במסחר: ורינט מתחזקת ב-4.1%; צ'ק פוינט עולה ב-2%; טאואר מטפסת ב-5.9%; וראז מוסיפה 4.8%; מג'יק עולה ב-6.8%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully