וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלויות המימון של הרכבת הקלה בתל אביב גדלו ב-50 מיליון יורו

אבי בר-אלי

31.1.2009 / 21:24

תשעה בנקים הסכימו להעמיד מימון בסך מיליארד יורו; הבנקים הגרמנים נטלו הובלה, RBS הבריטי - נשאר בחוץ



המועד האחרון לסגירה הפיננסית של פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן תם בסוף השבוע במהלך שהותיר פתח לתקווה: הזכיינית, קבוצת MTS, השלימה את גיבוש קונסורציום המממנים החדש של הפרויקט והגישה למדינה רשימה של תשעה בנקים אשר התחייבו להעמדת האשראי הזר בסך של כ-930 מיליון יורו. מדובר בהגשת כתבי התחייבות לחלקם במימון הכולל – לרבות מרווחי הריבית על האשראי. עוד נודע, כי המרווחים בהם נקבו הבנקים גבוהים בממוצע בכ-1% לעומת אלה שהוצעו ל-MTS במסגרת הליווי הפיננסי המקורי לפרויקט.



לפי הערכות, מדובר בריבית של LIBOR + 2-2.5% לאשראי המבוטח בביטוח סיכוני סחר חוץ (55% מהמימון הזר), וריבית של LIBOR + 3% לאשראי הלא-מבוטח. משמעות העלייה במרווחים הינה תוספת של כ-50 מיליון יורו לעלויות המימון של הפרויקט – כאשר זהות הנושא בכיסויה של התוספת תדון כעת במשא ומתן מול המדינה.



לפני כחודש פורסם ב-TheMarker כי שלושת הבנקים הזרים אשר אמורים היו להוביל את המימון הזר לפרויקט - RBS הבריטי, ושני הבנקים הגרמנים KFW ו-Bayern LB - הודיעו כי לא יובילו את גיוס האשראי לפרויקט, ויפעלו לפיזורו בין מספר רב יותר של גופים מממנים. כלומר, יעברו ממתווה של סינדיקציה בידי שלושת בנקים נבחרים – לצירוף בנקים נוספים לליווי הפרויקט, בלא בנק מוביל (Club Deal). כעת נודע, כי את "רשימת הקלאבינג" החדשה ירכיבו בין היתר: KFW ו-Bayern LB – אשר נמנו על קונסורציום המממנים המקורי, וכן HVB ו-WestLB שהצטרפו כעת.



כפי שפורסם ב-TheMarekr הצטרף למימון גם בנק הפיתוח השני בגודלו בעולם, China Development Bank, בעוד בנק אוף צ'יינה (BOC) הגיש התחייבות למימון אך טרם פרט את תנאיו. כמו כן, הצטרף לקונסורציום בנק BES הפורטוגזי (המממן כיום גם את פרויקט מתקן ההתפלה בחדרה). בנק RBS הבריטי, אשר נמנה על שלישיית הבנקים המובילים של הפרויקט – אך נקלע באחרונה לקשיים והולאם – נותר לפי שעה מחוץ לקונסורציום המממנים החדש (אם-כי יחזיק באופציה להצטרפות בעתיד).



משמעות הרכב המממנים החדש הינה דומיננטיות הבנקים הגרמנים בליווי הפרויקט, המעידה על מעמדו הגדל של קונצרן סימנס בפרויקט, המחזיק ב-20% מ-MTS. כניסת הבנקים הסינים מעידה במקביל על הגדלת מעורבותה של השותפה הסינית ב-MTS, חברת התשתיות הממשלתית הסינית CCECC, המשמשת קבלן הכרייה של הפרויקט.



470 מיליון יורו נוספים יגויסו למימון הרכבת בחוב שקלי, אותו מוביל בנק לאומי (כמיליארד שקל), ואת היתרה יעמידו השותפות ב-MTS מהונן העצמי. קונסורציום MTS כולל את קבוצת אפריקה-ישראל שבשליטת לב לבייב; תאגיד סימנס הגרמני; קואופרטיב אגד, חברת CCECC הסינית וסוארס דה קוסטה הפורטוגזית, וכן חברת HTM מהולנד שהינה שותפה ללא אחזקות.



הסכם הזיכיון של פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה נחתם ב-28 בינואר 2007, ולאחר שתי דחיות אמורה הייתה הזכיינית להשלים את הסגירה הפיננסית עד ה-30 בינואר. ואולם, מחלוקות בין נציגי הבנקים למדינה על תנאי הזיכיון ובעיקר המשבר הפיננסי העולמי ומשבר האשראי שבעקבותיו – יביאו כעת, ככל הנראה, לדחייה שלישית של המועד. זאת, כשהקשיים בהליך הסגירה הפיננסית החלו לתת ביטויים גם בהרכב כוח האדם העוסק בפרויקט, ולפי הערכות 20-30 עובדים המועסקים בחברות סביבו פוטרו בחודש האחרון.



ב-MTS ובמשרדי האוצר והתחבורה צפויים להמתין כעת לגיבושה של הממשלה הבאה, ובעיקר להחלטה בדבר איוש כסאות בכירי משרד האוצר, לפני שיוכרע עתידו של הפרויקט, ומידת הגמישות שתגלה המדינה, אם-בכלל, באשר לתנאי הזיכיון בראי המשבר הכלכלי העולמי.



פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה יבוצע בשיטת B.O.T בה היזם יממן, יתכנן, יקים ויתפעל את הקו למשך 32 שנים (כולל תקופת ההקמה), ואז יעבירו למדינה ללא תמורה. לפי לוח הזמנים המקורי, אמורות היו העבודות להתחיל במהלך שנת 2008, אחרי השלמת התכנון המפורט והסגירה הפיננסית, ואלה אמורות להימשך כחמש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully