וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי דאבוס: בטווח הארוך, הדולר בדרך למטה

איתן אבריאל

1.2.2009 / 6:50



דאבוס. בחודשים האחרונים הדולר האמריקאי התחזק - משתי סיבות: ראשית, כי הוא נהפך למטבע מקלט; שנית, כי מיליוני משקיעים חיסלו את השקעותיהם בניירות ערך ונכסים ומשכו השקעות במזומן - בעיקר בדולרים. למרות זאת, בסוף השבוע העריכו כמה מגדולי הכלכלנים ומקבלי ההחלטות בענף המסחר במטבעות כי בטווח הארוך הדולר ייכנע למגמות הכלכליות הגדולות - וישקע יחד עם הכלכלה האמריקאית.



"ידוע שבטווח הקצר כמעט כל תחזית בנוגע לכיוונם של שערי המטבעות היא מקרית, ולכן התחזית שלנו לא טובה יותר מזו של כל סוחר מטבע בחדר עסקות", אמר פרופ' אלן בלינדר מאוניברסיטת פרינסטון, לשעבר אחד הסגנים של אלן גרינספן, "אולם נראה כי בטווח הארוך, המשבר הכלכלי והגירעונות הגדולים של ארה"ב יביאו להיחלשות של הדולר מול שאר המטבעות. בסופו של דבר הדולר ייכנע לחוקי הכלכלה".

המשמעות היא שלכאורה בניגוד להיגיון, כל עוד המשבר העולמי מחריף ותנועות ההון הגדולות שיוצרים המשקיעים נמשכות, עשוי הדולר דווקא להתחזק, אבל עם ההתייצבות שתבוא לאחר המשבר ייחרץ גורלו לרדת.



מומחי המט"ח שהתכנסו בדאבוס, באופן מפתיע אולי, אינם חושבים ששוקי המטבע נמצאים כיום בחוסר שיווי משקל. בלינדר: "מוזר, אבל דווקא באמצע המשבר חזרו המטבעות לרמות של שיווי משקל ביניהם, בעוד שלפני המשבר היו סטיות גדולות משיווי המשקל הכלכלי. רוב השערים משקפים רמה ממוצעת של העשור האחרון, אולי למעט הין היפאני".



להערכת הכלכלנים שהגיעו לכנס, נוצרו במשבר האחרון שלושה מטבעות מקלט: הדולר האמריקאי, הין היפאני והיואן הסיני. "הין היפאני התחזק בצורה חדה כתוצאה מהחזרת ינים ליפאן. עקרות בית יפאניות נטלו בשנים האחרונות הלוואות בינים והשקיעו את הכספים ברחבי העולם. עכשיו, בעקבות ההפסדים, הן מחזירות את ההשקעות ליפאן - מה שמביא לביקושים לין ולעליית המטבע", הסביר בכיר יפאני שהשתתף בוועידה בדאבוס.



ואולם למרות התחזיות לירידת הדולר בטווח הארוך, לא היה השבוע כלכלן אחד בדאבוס שחשב או העז להצהיר שמעמדו של הדולר כמטבע הסחר והרזרבות העיקרי בעולם נמצא בסכנה. "יש פער בין התדמית והמוניטין של כלכלת ארה"ב לבין המעמד של הדולר כמטבע. הדולר הוא עדיין מטבע המסחר המרכזי, ולא יהיו לו מתחרים גם בשנים הקרובות", אמר בלינדר.



אין אלטרנטיווה לדולר כמטבע המסחר המרכזי



אחרים הסכימו אתו. לדבריהם, לדולר יש לא מעט בעיות - אבל אין לו כיום אלטרנטיווה. הוא תיפקד יפה כמטבע בינלאומי עד עכשיו, וגם העובדה שישנן הרבה מאוד איגרות חוב של הממשל האמריקאי במערכת תומכת במעמד שלו.



היורו עשוי להתחזק כמטבע למסחר עולמי, בעיקר אם בשנים הקרובות תחליט בריטניה שהיא מעוניינת להצטרף לגוש האירופי. גם מעמדו של הין עשוי להתחזק, אבל אף אחד מהם לא יחליף את הדולר בטווח הקצר או הבינוני. "ואילו בטווח הארוך מאוד", אומרים המומחים, "אולי יהיה זה המטבע היפאני שיחליף את הדולר - מבלי שהיורו יקבל הזדמנות להיות המטבע המוביל אפילו לתקופת ביניים. גם לא בלתי סביר לחשוב על מצב שבו מדיניות אסיה יבצעו איחוד מוניטרי וייצרו מטבע אחד, כפי שנעשה באירופה. מטבע כזה יהיה כמובן חזק מאוד".



אותם כלכלנים גם העריכו כי התנודתיות של שערי המטבעות צפויה להימשך, והמפתיע הוא שהם אפילו לא הציגו המלצות למדיניות כלכלית שתצמצם את התנודתיות הרבה. "נכון, לכולם עדיפה תנודתיות נמוכה יותר, אבל כל ניסיון בינלאומי לטפל בתנודתיות הזאת ייצור בעיות קשות עוד יותר".



על המגמה של עוצמת התנודתיות - נתון פיננסי שחדרי עסקות נוהגים להמר עליו - לא היתה הסכמה. בעוד שחלק ממומחי המט"ח קבעו כי התייצבות השווקים לאחר המשבר תביא לירידה בתנודתיות, אחרים - כמו הכלכלן-היסטוריון ניאל פרגוסון - טענו כי העולם עומד להיכנס לתקופה של תנודתיות חריפה אף יותר מזו שנרשמה עד כה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully